Nekromanti Ett soldiskt baronis öde

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Efter ett tags uppehåll från rollspelandet har jag och en annan SL bestämt oss för att återuppliva en idé som vi tänkt på ett tag. Äventyret går i korthet ut på att två spelgrupper spelar mot varandra. Den "onda" gruppen består av ett litet gäng nekrokultister som har fått i uppdrag att likt i äventyrsuppslaget "I Dibuks namn" i V & N infiltrera och ta över ett mindre baroni i Soldarn för sin guds räkning. Den "goda" gruppen utgörs av baronen och hans närmaste män, och blir de som ska försöka stoppa ondskans hantlangare.

Grundtanken i det hela är att de goda inte ska få reda på att det är en annan spelgrupp de spelar mot, utan i stället ska börja lira som i vilket annat äventyr som helst. Vi tänkte göra så att man först kör ett spelmöte i taget med de onda (som varar i kanske ett par dagar i speltid), och sedan spelar samma tidsperiod (fast helst inte riktigt lika långt) med den goda gruppen.

Dessa kommer att få en lugn början på äventyret, men snart kommer sannolikt mystiska saker att börja hända på diverse ställen i förläningen. Vi bägge SL:s kommer att ha skapat en mängd SLP:s med olika egna agendor i äkta "fisktanksstil", och det ska i princip vara möjligt att köra äventyret utan den onda gruppens inblandning.

Så småningom kommer de goda antagligen att börja ana att något mer än två SL:s ligger bakom oroligheterna, och vi siktar på att till slut kunna köra en riktig "grande finale" där den onda gruppen avslöjas och en rafflande slutstrid om baronens borg avgör äventyrets utgång.

Någon som kört något liknande tidigare och kan ge tips på hur man får det hela att gå som smort? Allmänna kommentarer till det hela mottages också gärna.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
verkar rätt svårt, INgen vill ju att en SL har hand om sin RPs öde, så kruxet ligger i Hur får man dem att slåss mot varandra, det är nog då det är dax att öppna antingen en MSN anslutning eller att ringa upp den Sl och se till att slutstriden mellan de två spelgrupperna sker samtidigt!! Det som blir riktigt roligt är att båda spelgrupperna försöker skydda sig på alla tänkbara vis! så det blir jädrans svårt och hård strid, Pelles Kraggbarbar som just tog död på en av dem ser jävligt farlig ut då han gav 67 i trauma med sitt läbbiga svärd, JOnas bestämmer sig för att inte invoilvera sig i striden utan ladda allas tre tunga armborst och börja avrätta honom med de tre pilarna han har till sitt förfogande!! :gremsmile: coolt precis varför för att en människa kom på det och han har armbosrt till 15 och försöker sitt bästa med sikta och allt :gremsmile:

En viktig del, är att man kommer överrens om reglerna tex, om en av mina rpn är anfallre mot två försvarare har han rätten att avstå från att gå mot anfall så den försvarande står där helt borta och på såvis behöver han bara slåss mot en av dem,

Så alla regler tekniker mm måste ju SLpna komma överens om!

LÅter som en väldigt kul idé iallafall.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Händer ibland att mina spelare bestämmer sig för att banka skiten ur varandra (i största välvilja, krogslagsmål, tiraken har en dispyt med riddaren mm).... som spelledare har jag märkt att jag knappt behöver blanda mig i överhuvudtaget när två rp slåss med varandra. Lite omlägesbeskrivning å dyl....med det förutsätter jhu att spelarna finns i samma rum IRL så att säga.

Har endast kört ett lite längre äventyr med en "ond" och en "god" spelargrupp, men vi var då medvetna om den andra gruppens närvaro. Jag hade en positiv upplevelse av det hela men fick tyvärr inte vara med till slutet då jag och en kamrat blev beställningsmördade av våran egen "goda" spelgrupp då de trodde att vi var infiltratörer...men men.

Det fungerade iaf bra, men vi hade ett par lokaler och ungefär två veckor på sommarlovet på oss, och två mycket drivna SL.

Mitt tips är att använda en isolerad miljö som RP inte skall kunna lämna hux-flux samt mycket god komunikation mellan de två SL....tiden är också en viktig faktor. Det kan lätt uppstå problem om de båda grupperna (och SL) inte är ordentligt synkade med "in-game" klockan (att ena gruppen mutar en SLP att hjälpa dem utan att den andra SL är medveten om det, när hans grupp 2 timmar senare talar med samma SLP in-game) t.ex.
 
Top