Nekromanti Ett smärre problem med dod6

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Jag har råkat ut för en tråkig sak, jag är spelledare för en grupp och vi spelar nu drakar och demoner 6 vilket är skitkul, fast det är några i gruppen som inte gillar spelet därför att gubben inte är bäst från början med typ 15 i varje färdighet. vad skall man gör för att få dem att förstå att spelet är underbart?

***----------***

May faith guide those who are blinded by the truth
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Hänför dem med ett riktigt roligt äventyr som de kan klara och känna sig bra fast de inte är det...

"Soylent Green is people!"
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Jag har faktiskt gjort det men en utav dem blev lite sur för att de verkligen fick rollspela och inte bara leva på färdigheterna.

***----------***

May faith guide those who are blinded by the truth
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Då har dom ju seriösa problem, det är ju det som är roligt, när man får motstånd från början.

Försök förklara att dom börjar som en vanlig "svensson" och får på så sett jobba sig in i rollen som en blivande sago hjälte. Och börja med mycket enkla äventyr, där själva "slutbossen", om man får säga så, är ett lite bättre monster. (Som dom skulle kunna slakt utan problem med sina tidigare gubbar). Låt dom jobba sig upp och bli bättre. När dom blivit lite duktigare så är dom mer varsamma om sina rollpersoner och spelar dom jävligt seriöst och tänker sig för innan dom ger sig in i en strid.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kan ju ge en motfråga...om de är så himla världsbäst när de var/är tonåring.

Sedan är faktiskt skalan annorlunda i DoD 6 jämfört med sina föregångare. 15 i DoD 5 är t.ex. mycket sämre än i DoD 6.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Nja det där med Svensson vet jag inte rollpersonerna är ju faktiskt hjältar. Men säg åt dom att alla har blivit sämre fienderna är ju heller inte lika bra längre. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara tråkigt att behöva rollspela sin karaktär.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"15 i DoD 5 är t.ex. mycket sämre än i DoD 6."

Vetefaen om 15 är "sämre" i DoD5 - slumpfördelningen är ju likadan, så det är lika stor chans att man lyckas med ett slag mot 15 i både DoD6 och DoD5.

Däremot håller jag med om att 15 är mer ovanligt i DoD6 än i DoD5. Därmed är dock inte sagt att det är bättre - DoD5 var lika mycket fel åt ena hållet som DoD6 är åt andra hållet, IMHO.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Å andra sidan, jag skulle inte vilja spela spel om jag inte fick vara bättre än jag själv när jag var tonåring! :)

Nightowl, LÅNGT ifrån tonårig

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Låter som om...

...det är mer fel på spelarna än på själva spelet. Dom får väl helt enkelt ge sig till tåls, deras tid kommer. Ju bättre dom spelar ju tidigare blir det. Men det är iofs beroende på hur du delar ut ÄP.

Annars så kan du ju höja dom en nivå också om dom trilskas. Men det skulle inte jag göra. Det skulle kännas helt fel. Men om det inte gör dig något så... huvudsaken är väl att ni spelar och har skoj.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Håller helt med Punger. [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som dock är lite tveksam med det där med <B>Punger</B> som president
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Håller med Dart. Om man tycker det är tråkigt att rollspela sin karaktär varför håller man då på med rollspel???
 
Top