Ett slags sci-fi ”fängelsestraff”

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Läste nyss en artikel om brottslingar som får fängelsestraff och livstidsstraff. Samtidigt har jag läst någonstans att Sverige har hög beläggning i landets fängelser.

Funderade då på ett sci-fi alternativ till fängelse som kanske skulle vara intressant i någon slags rollspel med framtidssetting. Straffet är på sätt och vis förknippat med att hålla brottslingen borta från allmänheten, men också ett sätt att avskräcka med en utmätning av ”tid i frihet”.Tänker att brottslingen istället direkt injiceras med ett medel som föråldrar personen det antal år som medlet ”doseras” och att t.ex ynglingen som dömdes för mord injiceras i anslutning till dom och lämnar därefter direkt som medelålders.spinner vidare och ser en berättelse om någon som döms oskyldig och som åldrad försöker rentvå sig. Kanske rent av med hoppet om en ”motgiftsinjektion” och att få tillbaka sin ungdom.

Är det en helt meningslös idé? Finns det någon som läst/sett något liknande i film/tv/böcker?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Detta funkar om det enda syftet med straff är att ta ifrån brottslingen något av värde. I stället för kroppsstraff, exempelvis.
Men det har ju uppenbarligen ingen rehabiliterande eller återintegrerande effekt.
Jag ser egentligen inte heller hur den håller brottslingen borta från allmänheten? OK, den totala tiden som personen finns i samhället minskas, men det är väl inte det man brukar bry sig om? Man vill att brottslingen skall vara borta den närmsta tiden, så att brottsoffer och andra får tid att återhämta sig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Så inga ansatser överhuvudtaget om rehabilitering? Det är bara fråga om ren bestraffning? En slags böter fast i tid helt enkelt?

Jag vet att jag läst eller sett något där fångar inte direkt åldras som straff, men de kopplas in till någon slags VR/hjärnskrynklarmaskin som låter dem uppleva långa fängelsestraff komprimerat till några minuter. För fången har det gått 40 år rent mentalt, men för omvärlden har det bara gått någon minut. Så kanske egentligen precis tvärt om från din idé när jag tänker på saken =D

Men jag kan för mitt liv inte komma på varifrån detta kommer!

Sen har du ju filmer som In Time där livstid är betalningsmedlet, och eventuella böter alltså direkt kortar ner dit liv. Där åldras man ju inte snabbare, utan det är ju snarare slutet av livet som klipps bort.

I Flykten från Framtiden/Logan's Run är det meningen att folk ska begå organiserat självmord vid 30, får att ge plats åt nya människor (Tror det är någon slags tanke om reinkarnation inblandat där också). Några väljer att fly. En av "poliserna" som ska jaga upp och döda dessa rymlingar får sin egen livsklocka framstegad tills han själv registerar som 30 för att själv kunna fly och ta reda på var rymlingarna tar vägen.

Ingen av dessa är ju riktigt vad du tänker på, men kanske kan vara källor till inspiration?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Det finns ett avsnitt av Deep Space 9 och någon har gjort en film av konceptet också där de stoppar in ett falskt minne av att avtjäna straffet i folks huvuden. Så det tar 5 minuter men personen minns 30 år.

Men det är ganska annorlunda från ditt koncept. Ditt koncept låter coolt! Skriv en story med det :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Det förutsätter ju att man i denna scifi-setting inte har lyckats bota ålder, så ganska låg scifi. Vi ligger ju ganska bra till för att bota det inom en ganska nära framtid. Men av någon anledning känns det som att kronologisk odödlighet sällan är en grej i scifi. Folk hittar på generationsskepp, som ju innebär att man har teknologin för att färdas till andra solsystem, men inte lyckas reparera den skada som kommer med åldrandet.

EDIT: Å andra sidan krävs det ju inte så mycket teknologi för att förkorta någons liv. Vi hade nog kunnat utveckla något sådant med dagens teknologinivå. Injicera någon med något i stil med AGE:er, skumceller, lite allmänt lipofuscin-bös, en gammal människas blod, en CRISPR-baserad genterapi som emulerar progeria, senescenta celler, sirtuin-blockerare, ja allt möjligt. Att påskynda ålderdom är ju bara en fråga om att orsaka skada på organismen (eftersom ålderdom är ansamlad skada).
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Det förutsätter ju att man i denna scifi-setting inte har lyckats bota ålder, så ganska låg scifi. Vi ligger ju ganska bra till för att bota det inom en ganska nära framtid. Men av någon anledning känns det som att kronologisk odödlighet sällan är en grej i scifi. Folk hittar på generationsskepp, som ju innebär att man har teknologin för att färdas till andra solsystem, men inte lyckas reparera den skada som kommer med åldrandet.

EDIT: Å andra sidan krävs det ju inte så mycket teknologi för att förkorta någons liv. Vi hade nog kunnat utveckla något sådant med dagens teknologinivå. Injicera någon med något i stil med AGE:er, skumceller, lite allmänt lipofuscin-bös, en gammal människas blod, en CRISPR-baserad genterapi som emulerar progeria, senescenta celler, sirtuin-blockerare, ja allt möjligt. Att påskynda ålderdom är ju bara en fråga om att orsaka skada på organismen (eftersom ålderdom är ansamlad skada).
Bara lösa tankar här, men ur ett rollspelsperspektiv kanske det hade blivid märkligt att spela en ung person i en gammal ("ålders-injicerad") persons kropp. Man är för ung för att ha någon erfarenhet - men för gammal för att lära sig...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Motsatsen - som gjorts i SF-berättelser ibland - är nog mer intressant. Du får något som gör att du upplever tiden för fängelsestraffet, men på mycket kortare tid i verkligheten.

Bland huvudanledningarna till att vi låser in folk är preventionen - att de inte kan begå några brott under tiden - samt att de ska hinna tröttna på det och börja fundera på om brottets bana är värd det (någonstans efter 40 bestämmer sig många för att det inte är det, och sättet som verkligt livsstilskrimnella hanteras på är att låsa in dem tills den insikten kommer).

Att bara åldra upp dem kroppsligt verkar poänglöst.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Straff är väl tänkta att:
  • Avskräcka
  • Skydda samhället från brottslingen
  • Skydda brottslingen från samhället
  • Bestraffa (ge offer och samhället en känsla av att brottslingen "betalar tillbaka" för sitt brott).
  • Rehabilitera
  • Återanpassa

En annan idé detta gav mig är om man hade haft möjlighet att under kort tid straffa brottslingarna mycket hårt och sedan rensa deras minne från händelsen. Låt säga att man sätter in ett chip i hjärnan så att minnet från straffet blockeras men även minnen som leder till brottsliga handlingar förhindras framöver. T ex minnen från missbruk eller traumatisk barndom. Det är dock dyrt och moraliskt supertveksamt att använda på bred skala så man använder det bara på grovt kriminella.

Var blir det rollspelsäventyr av det hela då? Säg att man har en cyberpunkig prototypstad där man under lång tid har använt denna bestraffning med stor framgång. Allmänheten får beskåda de oerhörda plågor som brottslingarna utsätts för (åtminstone för de mest kända brottslingarna), men fångarna kan sedan släppas ut, utan minnen eller psykiska trauman och lever mönsterliv. Staden har rekordlåg brottsstatistik och allt är frid och fröjd... Tills en cyberterrorist kommer över koderna till chipsen och över en natt förvandlar en massa invånare till traumatiserade mördare med enormt hat till staten. Poliskåren som är anpassad för "rekordlåg brottsstatistik" har inte en chans mot brottslingarna som koordineras av hackern via chipsen, och rollpersonerna tvingas ta itu med problemet. Samtidigt så försöker företaget bakom bestraffningarna tysta ner allting.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En annan idé detta gav mig är om man hade haft möjlighet att under kort tid straffa brottslingarna mycket hårt och sedan rensa deras minne från händelsen. Låt säga att man sätter in ett chip i hjärnan så att minnet från straffet blockeras men även minnen som leder till brottsliga handlingar förhindras framöver. T ex minnen från missbruk eller traumatisk barndom. Det är dock dyrt och moraliskt supertveksamt att använda på bred skala så man använder det bara på grovt kriminella.
Ett annat scenario, eftersom det är hjärntvättning det handlar om, är företag som tystar folk eller skapandet av sleeper agents från andra länder.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Inte exakt vad som efterfrågas men i en Star Trek Voyager avsnittet Ex Post Facto så träffade man på en ras som hade som straff för mord att mördaren återupplever offrets sista stunder var 14:e timme.

I filmen Demolition Man så blev extrembrottslingar lagda på is o under tiden de var nerfrysta så blir de inprogrammerade med "konstruktiva" färdigheter som det har bedömts de passar bäst för, o om jag mins rätt en vilja att använda dem (vår hårdföra polis huvudperson vaknar upp med stora kunskaper i stigning).

Det förutsätter ju att man i denna scifi-setting inte har lyckats bota ålder, så ganska låg scifi. Vi ligger ju ganska bra till för att bota det inom en ganska nära framtid.
Undrar bara, vad baserar du det på? För diskutioner jag har sätt är att vi kan komma upp till en viss nivå (tror ca 120 år var det talt som slängdes runt) men den mänskliga kroppen/hjärnan är bara inte gjord för att fungera i evighet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Alla dessa scenarion är ju rakt av saker som finns i mitt spel Anatman, för den som är intresserad av att utforska sådana teman i rollspel. Det spelet är just fokuserat på att redigera folks minnen och personligheter och vad det har för effekter på människorna och på samhället. Finns här.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Undrar bara, vad baserar du det på? För diskutioner jag har sätt är att vi kan komma upp till en viss nivå (tror ca 120 år var det talt som slängdes runt) men den mänskliga kroppen/hjärnan är bara inte gjord för att fungera i evighet.
Det är ett ämne jag kan tala om länge (livsförlängning är något av en hobby), och som är ganska OT för den här tråden. Men bilar är inte heller gjorda för att fungera i evighet, och ändå har vi fullt fungerande veteranbilar. Boken Ageless av Andrew Steele är en bra bok på temat, och även Lifespan av David Sinclair. Klassikern är Ending Aging av Aubrey de Grey (tyvärr domineras fältet av jänkare). Den är en bra introduktion, men den har några år på nacken nu och är väl inte högaktuell. Kolla runt lite på YouTube och sök på personer som dessa så kan du hitta en del av den forskningen som pågår.

Jag säger inte att vi absolut kommer att bota ålder inom ett decennium, men jag håller det för hyfsat sannolikt, speciellt med AI-hjälp, att vi kommer att kunna nå "livslängdsflykthastighet", alltså reparera skadan snabbare än den ackumulerar, inom min livstid (jag är 38 idag). Och även om det inte är en helt okontroversiell åsikt är den långt ifrån att sakna stöd bland forskare inom ämnet.
 
Top