Nekromanti Ett slag för fegisar!

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Vill bara upplysa om min nya rollspelsfetish. Spela ett riktigt fegt kräk!!! Det är extremt roligt och ger ett ganska annorlunda perspektiv på rollspelandet, och framför allt ställer det höga krav på sl. Hur ska han motivera din karaktär att krypa fram under sin sten över huvud taget? Tro mig, det kan bli sanslöst roligt. Spelar för tillfället en riktigt feg bard i d&d 3ed med den lilla egenheten att han löper amok så fort han blivit rejält skadad (vilket förstås är sällan med tanke på hans lynne). Mina medspelare får dra och manipulera honom hela tiden för att han ska följa med dem och de vill ha med honom för han har vissa färdigheter som de skulle få det svårt att klara sig utan. Spelet lyfts till en annan nivå och de andra måste också spela ut sina karaktärer mer på grund av det problem och hinder min karaktär är. Kort sagt chocka genom att göra en fegis nästa gång...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag skulle nog säga att det ändå måste göras med någon slags måtta. Personligen skulle jag nog inte tycka att det var kul att vid varje tillfälle försöka övertala en karaktär att våga göra någonting. Så innan man gör en otroligt feg rollperson skulle jag nog höra med mina medspelare om de skulle orka med det.

Vad man kan göra är att ge sin karaktär någon slags egenhet, till exempel höjdskräck. Tycker personligen att det ger rollspelet mer att någon gång försöka övertyga en person att våga ta sig över den rangliga bron över floden istället för att göra det vid varje tillfälle som luktar fara.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Det är extremt roligt och ger ett ganska annorlunda perspektiv på rollspelandet

Det där är nog ganska gruppspecifikt. Jag vet spelgrupper där du helt enkelt hade blivit efterlämnad om du inte vågat gå med på något speciellt. Jag vet också spelgrupper där *alla* är fega kräk, och där spelledaren därför har gjort det som en princip att alltid utforma äventyret så, att rollpersonerna tvingas in i det utan att ha några valmöjligheter. Personligen gillar jag inte någondera gruppsammansättningen. I det senare exemplet tvingas spelledaren anta en ganska förkastlig strategi för att överhuvudtaget få till stånd något spel. I sådana situationer är det upp till spelarna att ta sig i kragen och börja uppföra sig. Jag tycker du ska tänka över din idé. Prata med de i din spelgrupp och fråga om de tycker att dina fegisrollpersoner på något sätt förstör spelglädjen. Om de gör det, så tycker jag definitivt att du ska upphöra med dem. Annars är det fritt fram.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag håller med, men det måste göras med måtta.

Min favorit är den snikna fegisen som drar sig undan så fort det blir fight och låter kompisarna slåss. I tumultet (speciellt när fienden redan är i princip slagen och det bara är formaliteterna kvar) smyger han fram och snyter åt sig allt av värde som inte är fastspikat. Om han dessutom är kaxig till max så fort det inte är någon fara i närheten så blir det ännu bättre.

Funkar speciellt bra om man dessutom har någon egenskap som gruppen desperat behöver, alternativt råkar vara den som anlitat dem och därmed betaler dem lön. Ett exempel skulle kunna vara en pacifistisk helare. Ingen bråkar med gruppens helare, och du har en anledning att hålla dig undan.

Däremot tror jag det funkar sämre om karaktären är så feg att han inte vågar ge sig ut på äventyr. Alla behöver inte vara tanks som köttar oknytt i drivor eller i fronten på varje fight, men någon som inte ens vågar gå i närheten av en fight funkar inget vidare.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Däremot tror jag det funkar sämre om karaktären är så feg att han inte vågar ge sig ut på äventyr. Alla behöver inte vara tanks som köttar oknytt i drivor eller i fronten på varje fight, men någon som inte ens vågar gå i närheten av en fight funkar inget vidare. "

Fast jag börjar tänka på Scooby Doo och hans stekarpolare Shaggy, skulle man inte kunna köra en sån grej?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Fast jag börjar tänka på Scooby Doo och hans stekarpolare Shaggy, skulle man inte kunna köra en sån grej?
Jodå, men han är ju fortfarande inne på hela "lösa mysterier"-grejen, han hönsar inte ur förrän det blir otäckt. Det är så en feg karaktär måste funka för att bli någotsånär spelbar.
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Det hela beror väl på hur pass erfaren gruppen är och hur samspelta man är från början. Jag har bara en riktig fegis och det i ett spelsystem där man förväntas vara det precis motsatta, jag menar i ett system som t.ex neotech är det mer naturligt att vara feg än i dungeons.
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Se det såhär. Min rollperson är alldeles för rädd för att våga stanna kvar själv på denna sidan bron då de andra gått över. :gremgrin:
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Vill bara komma med en liten varning:

Många rollspelare stärvar efter att göra rollpersoner som är annorlunda, roliga och intressanta att spela. Inget fel med det, men det finns alltid en risk att det hela går till överdrift, att det blir en tävling om vem som kan göra den konstigaste RP:n, och det är inte bra.

Men sålänge det hela hålls på normala nivåer så är det utroligt kul med rollpersoner som egentligen inte passar in.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Motsatensen till fegisen (mer eller mindre då) är också himla kul) karaktären som är helt oduglig på slåss och ändå slänger sig i mitt i striden och vilt, men dock ordentligt oskickligt med svärdet och muckar gräl med alla, alternativ en lika odulig karaktär när det kommer till strid som är bärsärk.

Visst de kanske inte bli specillet långlivade, såvida det inte har en djävulskt tur eller må något sätt har fått tag på någon form av überamor eller personlig livvakt, men kul som sagt.

/Elin, vars karaktärer för det mesta är helt odugliga i strid och/eller fega/lata/egen kära
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hmmm, ovänade nya idéer !!

För att fortsätta på din idé om att spela fegisakr...
Man kanske skulle ta & pula ihop nått där man BARA spelar fegisar & därigenom dka klara sig genom olika äventyr...
Vad tror ni oom det ??
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Visst de kanske inte bli specillet långlivade, såvida det inte har en djävulskt tur eller må något sätt har fått tag på någon form av überamor eller personlig livvakt, men kul som sagt.
Jag tycker gott att en sådan karaktär kan få ha spelledaren på sin sida, alternativt ha en löjligt låg tolerans för smärta så att han tuppar av långt innan han riskerar att dö.

Tänk Joxer the Mighty!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Varianter:
*Fegisen som hamnar i hemska situationer helt utan egen förskyllan, tack vare yttre tvång (Rincewind)
*Den i grund och botten fege personen vars karaktärsfel drar in honom i farliga situationer som han sedan bara måse komma ur (Kalle Anka)
*Fegisen som frivilligt hamnar i farliga situationer, men som gör sitt bästa för att komma ur dem utan att utsätta sig för risker (Autolycos i Xena)
*Personen som är gruvligt feg i en situation, men som är orädd i andra - äventyren innehåller bägge (stereotypen med fjantasy-barbaren som är livrädd för det övernaturliga men skrattar dödsföraktande åt folk som försöker slå ihjäl honom).

Erik
 
Top