Nekromanti Ett "sånt där" slag.

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag och två kompisar satt ju och år julmat, tittade på Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton när den gick, och försökte spela rollspel under resten av tiden igår.

Min SL hade skapar båda våra karaktärer själv i förväg, och hade skapat karaktärerna utefter vad han tyckte passade oss, utefter vad vi i vanliga fall tenderar spela. Han kanske inte träffade helt rätt, men var nog nära nog ändå.

Min karaktär, vid namnet "Treck" (inget som jag valde... däremot fick mitt skämtsamma förslag på min kompanjons namn fäste, så han fick heta "Trick" XD ), är till exempel är ett absolut "Jargiskt" roidmonster utav en krigar karaktär, stark nog att köra med en Storyxa i en hand... o_O Och visst jag tenderar ju alltid spela männskliga krigare (även om våra karaktärer, enligt SL, inge igentligen är "människor", grunden som han skapade våra karaktärer efter var ju Jargier, slagen råkade bara bli... extrema)...men jag tenderar inte gå komplet roidmonster med max styrka och tålighet och sådant... jag har definitivt högt på styrka och tålighet (tidsvis på sådant som rörlighet), men brukar sätta åtminstone "medel" på allt annat för mina krigare. För jag är inte så mycker för "barbarer" när det gäller krigare, utan jag eftersträvar ju oftasts mer en typ av krigare som t.ex en Riddare, eller Riddar-lika krigare, eller annat liknande åt det håller. Det är ju inte så att jag inte skulle skapa ett roidmonster till karaktär, det har jag ju gjort i bland, det är bara inte vanligheten för mig. XD

Lite mer onödigt vetande om karaktärerna, och vad som ledde upp till varför jag skapade denna tråd.
I alla fall... våra karaktärer var de enda, utav tre, överlevande karaktärer från ett katastrofalt misslyckat Jargiskt "renings korståg" in i Kamorien (fick mig att tänka på Romarnas Nionde Legion, där ingen igentligen vet vad som hände med den, den bara försvann liksom, vissa tror den blev utplånad i Britania, men många fler att den försvann i Germania). Vi var inte där igentligen för att vi ville vara det, vi 2, plus den tredje överlevande snubben, var alla del av en specialenhet där samtliga i den var någon typ av kriminella som fått ultimatumet "Dödsdom, eller livstids straff som krigare inom militären"... den tredje överlevande snubben var ju dock inte en krigare, utan var enhetens "ekonom" får man väl säga. XD

Så där var vi i sydvästra Kamorien, lyckats undvika döden efter allt gick åt helvete, och med ett klart mål att vi inte skulle tillbaka till Jargien "proper", utan skulle försöka ta oss norrut till en av Jargiens kolonier... där ingen skulle antagligen veta vilka vi var. Om vi tagit oss syd eller sydväst så hade vi varit tvugna att försöka ta oss igenon den Jargiska provinsen där min kompanjons brott hade lett till oss båda hamna i situationen vi var i... och det var inte igentligen en valmöjlighet... för han utförde ett jobb där han lönnmördade en högt uppsatt politiker i provinsen, inför ett stort viktigt val i landet, för att svänga rösterna över till den andra sidan... och jag blev också plockad på det för att jag "råkade" döda en 3-4 stadsvakter när jag försökte hjälpa min enda kompis i livet att undfly när det uppendagades att min kompis hade "problem".

Så vi begav oss västerut för att ta oss till havet, och sedan följa havet norrut. Under andra eller tredje dagen så kände min vän på sig att "något var fel", en stark känsla av att vara iaktagen. Det tog inte lång tid förrän han upptäckte tre vargar som inte alls såg särskilt vänligt sinnade ut. Vi var dock säkra på att där var fler, för 3 vargar skulle inte ge sig på tre personer på det sätter. Och mycket riktigt så uppdagades det att de var en 10-12 stycken, och att vi var omringade, när de störtade in på oss.

Som tur var så vann vi båda initiativ och så (för att SL slog ovanligt lågt på sina tärningar, och den andra spelaren slog för ovanlighetens skull inte dåligt XD ). Jag valde att möta "mina" vargar head on (SL hade get honom Kamp som huvud karaktärsdrag, och jag valde att sätta Risktagande som hans sekundära karaktärs drag utefter vad jag fått veta om honom som karaktär)... så Treck störtade ut för att möta upp en av grupperingarna, 3 stycken vargar.

Här valde jag att göra något ovanligt, jag valde ett "Grupp Anfall", ovanligheten i det är att i Eon IV så har jag aldrig gillat att använda anfall som sänker min karaktärs chans att träffa. I vanliga fall går jag för snabba anfall, för jag tycker att det är viktigare att träffa än att alltid göra maximal skada. För om jag missar så kvittar det ju hur mycket skada som jag potentialt kan göra. Jag gör endast sådana typer av anfall när jag känner motståndare är så dålig, eller förlorat delar av sin förmåga att försvara sig fullt ut, men även då kan jag ibland välja snabba anfall för att det kan ge mig större chans att tjäna in Övertag.

I alla fall... jag valde Grupp Anfall. Mitt slag var väl inte "bra", men inte "dåligt" heller. På 4T6 så slog 12, så ett medelvärde... för ett tärningsystem där bara ett slag på 1-5 "räknas" (jag tar aldrig med chansen utav en 6 när jag räknar min chans att lyckas med något, så jag räknar då alltid på ett slag utav 3 som medel på Eons variant av T6 slag). Men ytterligare en gång, för ovanlighetens skull, så slog SL ovanligt lågt, alla 3 vargars försvarsslag var lägre än 12.

Min karaktärs skada är ju då massiv för att i grunden igentligen bara vara en Jargier... 9T6+3 med hans storyxa. Och för mig (utefter hur jag räknar medel för Eons T6 system) betyder det att medel skadetalet som jag förväntar mig ska ligga på ca 30, +-X. Den första vargen, 35, vilket är bra (och är nog snäppet under vad medelvärdet skulle vara för 9T6+3 om man tog med chancen utav en 6'a i slagen), resultat: utslagen. Den andra vargen, 40, över medlet, resultat: Vargen utslagen. Den tredje vargen... ja... här är anledningen till denna tråden. Bara att kolla bilderna nedan.
Så i alla fall... mitt roidmonster ut av karaktärs skada med hans Storyxa, som han kan använda i en hand, är 9T6+3. Här är orginal slaget för mitt tredje skadeslag för kvällen, mot hans tredje varg, från ett Grupp Anfall mot de tre vargarna (spoiler... inga vargar överlevde det anfallet, detta skadeslaget var bara det som VERKLIGEN stod ut när det hände). o_O




Och här nedan är sedan det slutgiltiga resultatet. 60 poäng skada (den sista vita tärningen lade jag till för att representera hans "+3" från vapnet), 52 som gick igenom skydd, träff i område 4 (Torso, igentligen slår man inte träfftabel för djur enligt reglerna, men vi gör det ändå), och ett slag på 10+16 på Hugg's Skadetabell (bröstkorg öppnad för världen, magsäck, inälvor, mm, dekorerande den närmsta skogsomgivningen, etc... XD ). Mitt 12 tärningars omslag blev inte helt så imponerande, bara en 6'a utav dem. Och som helhet så är inte ett slag på 57 med 16T6 särskilt imponerande, det är faktiskt under medel för vad hur Helmgast säger vi ska räkna ObT6 (3,75 per tärning, så 3,75*16 = 60, så jag slog 3 under medel där). Det är orginalslaget ovan som är det imponerande. Dock så har det inte liksom någon större betydelse att jag slog lägre än medel på 16T6, för jag slog över medel på 9T6... och dessutom, vilken vanlig varelse kommer liksom argumentera med 60 poäng i skada innan absorbering? XD Till och med min karaktär, med 4T6+2 i Livskraft, och 26 poäng i absorbering mot huggskador, hade antagligen dött av det slaget (om man inte räknar med användning av Fokus och sådant, men även då är det inte säkert han överlevt)... för 34 hade tagit sig igenom hans rustning, vilket hade givit i detta fallet ett dödslag på svårigheten utav 24, och om han inte dött av det så hade han kanske tillslut dött utav komplikationer från infektionen för en uppsliten buk mitt ute i vildmarken utan någon som helst utrustning att verkligen ta hand om en sådan skada.

 
Top