Nekromanti Ett rollspelsprojekt

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Jo, jag tänkte bara lägga upp min rollspelsidé här, eller just nu är den lite mer än bara en idé, jag har börjat med konstruktionen.
Det utspelar sig i en närliggande framtid, ca 2005-2010, alltså rätt likt vår tid. Detta spel kommer, som inte så vanligt är, att inte innefatta några övernaturligheter, iaf inte till en början, möjligtvis kloning-genetik-genterapi.
Det är det som är meningen, alltså att skapa ett rollspel som verkligen baserar sig på dagens teknologi (i alla fall nästan). Det är inte min tanke att skapa ett cyberpunkspel, eller ett med en massa högteknologi, utan att helt enkelt skapa dagens värld.
Till en början tänkte jag låta spelet utspela sig 2002 (eller 2003, om det nu skulle dröja så länge innan det blir färdigt), men kom fram till att det kan komma att bli lite väl förutsägbart. Inte för att spelarna känner till att som försigår i världen år 2002, men ändå lite för förutsägbart, om ni förstår vad jag menar.
Angående övernaturlighet, så har jag inte funderat så värst mycket där. Inte för att jag tänker låta det bli ett skräckrollspel, som Kult, men ändå med lite X-files-mystik, kanske utomjordiska krafter. Men efter det kommer ta ett bra tag innan spelet kommer igång och att personerna blir hyfsade på strid/taktik/hackning/teknologi/regeringens hemliga operationer..., så kommer det troligen dröja.
Om detta projekt kommer att hålla i sig och bli intressant, för både min egen och mina spelares del, så är det väl inte omöjligt att man skulle kunna skapa tillägg, som behandlar mörka förorter, mystiska krafter, maktkorruption, utomjordiska varelser m.m.
Systemet det kommer använda håller jag på med just nu. Lite kortfattat baserar det sig på något jag kallar Färdighetsnivåer (ungefär DoDs B-FV) och Nyansnivåer (ungefär DoDs A-FV). En eller flera T10:or, beroende på skicklighet och svårighet, används för färdighetsslagen. Detta system kommer att göra det lättare för spelarna att klara av sådana situationer som det behärskar bra, medan svårare saker blir svårt, precis som det brukar vara. Tanken är väl att skapa ett relativt enkelt och snabbt system, med realism, eftersom det kommer att utspela sig i en realistisk värld.
En tanke jag grunnar över är att låta mina spelare spela sig själva, ett par år in i framtiden. De kan få skapa varandras karaktärer, förstås med modifikationer från SL, och lite från spelaren själv. Det kan bli intressant, och låter man spelaren själv ska sin karaktär (sig själv) kan problem uppstå av typen: "Va? Varför är han så stark/intelligent/bra på att skjuta/slåss/köra bil/spionera..., medan jag bara har..."
Ännu ett problem kan uppkomma då spelarna, som vet att de inte kommer att kunna bli skadade själva av deras karaktärers handlingar, kommer att sno bilar/slå ner dumma personer, som de känner idag. Men det kan naturligtvis jag som SL hindra...

Jaja, där har ni mina idéer. Fråga gärna...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Mest intresserad är jag på tärningssystemet eftersom världen ändå bara är vår egen..

"En tanke jag grunnar över är att låta mina spelare spela sig själva, ett par år in i framtiden. "
De ska spela sig själva.. Intressant idé.. Det är bara... Rollspel är en verklighetsflykt brukar man säga.. Att spela sig själv i sin egen värld? eeeh.. En för/nackdel är i.a.f. att du inte direkt kan anklaga dem för dåligt rollspelande.. /images/icons/laugh.gif
En fråga: Om de börjar lära in något på fritiden medan ni spelar, påverkar det deras framtida jag? /images/icons/smile.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar vad spelaren kommer att tycka om han/hon själv dör (i spelet)
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Tärningssystemet verkar bli rätt bra, enligt mig och en kompis, iaf i detta stadium. Rollspelet kommer troligtvis att läggas ut här på sidan när det är klart, så då kan du få se det i sin fulla skönhet... /images/icons/wink.gif

Det är ju bara eftersom vi kommer spela i vår värld som jag ger dem möjligheten att spela sig själva. Jag har aldrig tidigare provat det, så jag får se hur det går, men visst, problem kommer säkert att uppstå.
Men man ska ju inte glömma att rollspel bara är en fritidssysselsättning, en hobby. Jag kommer ju absolt inte tvinga någon av mina spelare till att spela sig själva, utan grunden till den här tanken är bara att skapa ett lite annorlunda element i rollspelet.
Karaktären kommer ju bara att bli en rent fiktionell framtidsprojicering av dem själva, så det kommer ju absolut inte vara något spelaren ska lita, eller hoppas, eller frukta, att han kommer att bli, vilket jag måste göra klart för spelarna innan spelet drar igång.
Ingen av spelarna kommer ju ha speciellt höga värden i espionage eller handeldvapen eller köra stridsfordon. Men visst, en del av oss kommer ju åka in i lumpen om nåt år, så då vet man ju att man kommer att få en åtminstone grundläggande vapenutbilding/ledarskap/kommunikationskunskap... sådana saker som man vet kommer inträffa får man räkna in i karaktären, men saker som universitetsutbildning eller kampsportsproffs, är betydligt mer abstrakta, och ska tas med, med försiktighet.
Jag tänkte ändå låta alla spelarna blivit kvar på orten, utan att ha en speciellt rolig tillvaro - det finns ju då inte så mycket som håller kvar dem, och därför vill de troligen bort - bort för att söka lyckan i den stora vida världen.../images/icons/thinks.gif
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Jajaja, du behöver väl inte ta det så bokstavligt. Det var bara ett exempel jag skrev. Jag tänker inte skapa ett "mörka förorter"-rollspel, det tror jag att jag skrev (inget cyberpunk-liknande spel). Teknologin kommer inte att spela en så stor roll i spelet. Jag har spelare som kommer att vilja vara mer "old fashioned" och använda "riktiga vapen", göra "riktiga saker", typ " dektektiv/spaning/elitgruppsinsatser i främmande länder/sno en gammal bil på nån bakgata/skjuta hallicken, som försökte lura livet av dem, med en hagelbössa/"do the country" och sno kaffekassan och ett par gamla skjortor av nån bonde mitt ute på prärien, och fly medan han skjuter sönder bakrutan "-saker (*puh*). Så mörka förorter kommer nog inte att ha någon central roll i spelet.
Och ja, jag kommer att försöka skapa ett någotsålunda unikt rollspel. Fantasyspel finns det redan så gott om, men däremot nutidsspel, de är mer sällsynta. Det enda jag vet, som inte är skräckbaserat, är väl Conspiracy X, som jag bara hört talas om lite grann. Det ska väl vara nutid, med inslag av "utomjordiskkonspiration".
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
När folk ska bedöma hur bra någon annan är på något kan det bli känsligt..
Särskilt om du har med något slags mått för intelligens o den ska bedömas..kan leda till bråk.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Milleniums End från Chameleon Eclectic är ett "köpespel" i vår egen värld och nutid, utan en massa övernaturligheter.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Jag förstår hur du menar.
Intelligensen kommer jag sätta ett grundvärde, som är samma hos alla spelarna (om de väljer att spela sig själva). Detta värde kan senare ökas, eller sänkas, beroende på vilket sätt spelaren spelar, och vilka klurigheter han lyckas lösa.
Men som jag sagt kommer det endast vara en "fiktionell framtidsprojicering" (mycket kan hända på ca fem år), så jag hoppas, och tror, att mina spelare kommer att klara av detta. Klagas det får man väl åtgärda detta genom att sänka/höja/avskaffa "spela-sig-själv-systemet".
Alla spelare kommer att ha ett visst antal poäng från början, så ingen kommer att bli så mycket bättre/sämre.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Ärligt talat

Om det gäller intelligensen så borde det väl vara hur smart en RP är.. Om personen spelar sig själv så borde han väl ha sin egen intelligens, alltså det borde inte stå på rollformuläret..
Om du nu vill ha en lärdomsgrundegenskap så borde väl Bildning, Kunskap eller Erfarenhet passa bättre?

/[color:448800]Han</font color=448800> som ogillar grundegenskaper som Intelligens eller Snabbtänkthet eftersom RP:n ändå inte kan agera smartare än spelaren
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Ärligt talat

Det ligger något i det du säger...
Det är klart att personen som spelar sig själv inte ska ha någon intelligensegenskap på karaktären - han blir ju inte direkt intelligentare på ett par år.
Men om man spelar en annan karaktär, en rent påhittad, så krävs det nästan att det finns en slags sinnesfärdighet - den är lika grundläggande som styrka eller psykisk stabilitet.
Färdigheter som Kunskap, låter jag innefattas i färdighetens FN (färdighetsnivå). Man har ju ingen direkt allmän bildningsnivå, utan man blir ju mer bildad, desto mer man kommer i kontakt med ämnet, och har man aldrig träffat på någonting, säg sydostasiens 1800-tals historia, så kan man inte mer om det även om man har varit i Thailand på semester, och detta trots att man kan mycket om Karelens 1800-tals historia. (Detta om olika områdens historia var bara ett exempel, det är inte så att jag är speciellt attraherad av det...)
På samma sätt tas Erfarenheten upp i specifika färdigheter.
Ska jag ta med en sinnesfärdighet, skulle jag kanske döpa den till bildning.
 
Top