Nekromanti ett rollspel

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Efter en lång tid av limbo så har nu ett rollspel uppdaterats något. Eftersom forumet blev brutalt utkastat här från Codex webbplats så har jag öppnat ett eget i anslutning till min hemsida. Där är det tänkt att man ska kunna ge kommentarer om spelet och även komma med förslag och idéer till vad som skulle kunna komma i nästa version.

Inte nog med det så har jag även lagt upp en pdf-version av ett rollspel. Denna version har tidigare getts ut till vissa utvalda personer som ville få det utskrivet, men nu finns det dessutom färgillustrationer av alla raser med. Layouten är inte den bästa då den egentligen är gjord för att inte innehålla några bilder, men den får duga tills nästa version av reglerna. Illustrationerna är gjorda för extremt underpris av Niclas Jönsson från Linköping, något som vi tackar väldigt mycket för.

Rollspelet hittar ni en länk till från ett rollspels <A HREF="http://www.rollspel.nu/rollspel/Rollspel39145b81e1371.shtml">sida här på Codex</A>.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Trädgårdmästare, du har gjort en gammal man glad. "Ett rollspel" har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Det här tas tacksamt emot, och jag tänker bli en regelbunden gäst på ditt nyöppnade forum.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det tackar vi för !!


[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Har aldrig tittat på det förut... men spelexemplet gav mig déja vu åt ett helt annat håll.  Någon här som har sett rollspelet 'Tuff och Skitig' (tekniskt sett T.U.F.F.O.C.H.S.K.I.T.I.G., men strunt samma) som cirkulerade på några konvent i början av 90-talet? Det byggde på ett utbyte av improviserade utflipp mellan SL och spelare.

--
Åke
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Har aldrig hört talas om det, eller något liknande, förutom NeoViking, där den med mest inspiration för tillfället snor spelledarrollen. Men jag hade ingen aning om att NeoViking ens fanns när ett rollspel skrevs.

Om någon har liknande erfarenheter så vill jag gärna veta av dem, då sånt är fruktansvärt kul.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag kommer inte ihåg vad han som gjorde Tuff och Skitig hette, men det var en kompis till Magnus Seter; han kanske har mer info i den frågan.

Det dök svjv upp första gången på MittCon '90, och en förtydligad andra utgåva (den första förklarade inte särskilt bra hur det skulle spelas) cirkulerade på DalCon '92. Där såg jag även konstruktören sitta i kafeterian och spelleda ett gäng i det; det var det som gav mig flashbacken när jag läste spelexemplet.
Har ett vagt minne av att han gjorde en PBM-version också.

Min favorit i kategorin flippade hemmagjorda spel är annars Apa the Roleplaying Game. (-:

--
Åke
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Ursäkta mig, men "ett rollspel" är fanimej det sjukaste krupp som någon själ någonsin kommit på i rollspelsväg.
Ungefär som att göra ett roll på Liftarens Guide till Galaxen, fast knäppare.

*accepterar inte oseriösa element i rollspel*
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Tack.

Det där var väl ungefär den bästa komplimang jag skulle kunna få. =]

Nån dag kanske jag faktiskt gör om spelet så det blir spelbart, men bara om jag även lyckas bibehålla det sjuka i det hela. =P

Ta förresten en titt på rollspelet Tales from the Floating Vagabond, som enligt ryktena är baserat på Liftarens Guide till Galaxen, men de hade inte råd att betala licensen för det.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Från första spelandet av APA RPG (både äventyr och speltest vore allt för pretentiöst i sammanhanget):

-Ni får den här lappen av den visa orangutangen...
-"Ni skall hitta den heliga... hydan?"
-Va, får se... Det står "HYDDAN".
(fnissande)
-Ni KAN ändå inte läsa, ni är APOR!

Det hade också universums bästa vapentabell, typ:
Liten sten 1T6
Större sten 2T6
Ännu större sten 3T6
osv.

Det bästa skämtspelet jag sett var "Vin, kvinnor och sång" som delvis fanns med i någon ursäkt som gavs ut av Hypnosis-redaktionen för oherrans länge sedan.

Många spel har "nackdelar" eller något dylikt, men VKoS var det enda jag sett som innehåller sådana som
"Attraherar Jehovas Vittnen" och "Ofrivilligt namnskifte" (RPn tenderar att vakna upp och anse sig heta något annat än igår). Det var mystiskt nog spelbart också...

Erik

Ugglans boktips: Serendipities, language and lunacy, av Umberto Eco.
 
Top