Nekromanti ett rep som vapen

Igge

Veteran
Joined
18 Dec 2001
Messages
22
Location
Göteborg
Är det någon som har förslag på vilka regler som kan användas för att använda ett rep i strid. En rogue blir ju ofta duktig på skillen rope use, bör inte det påverka om man använder ett lasso för att fånga någon? Eller är ett rep som vilket exotic weapon som helst?

Alla förslag mottages tacksamt.

Igge
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Use Rope är inta att strida med rep, det handlar om att binda folk mm. Att använda rep i strid beror på om det är ett rep, lasso, bola eller annat rep-baserat vapen. Skulle dock anta att varje individuell variant är en exotic weapon som kräver egen proficiency.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
DŠremot kunde man vŠl tŠnka sig att man tillverkar en lasso med hjŠlp av Use Rope - nŠr man vŠl har fŒngat nŒgon blir Use Rope-resultatet svŒrighetsgrad fšr att ta sig lšs.

Jag skulle eventuellt kunna tŠnka mig att en extremt hšg Use Rope-skill ger nŒgot slags bonus till attacken ocksŒ, men jag vet inte hur det skulle fungera bŠst.

/JPS
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Du skriver ju som en kråka....;)....eller har du fel på inställningar, befinner dig utomlands?

Hmmm.....use rope skulle jag inte låta ge synergy bonus för strid med rep/lasso. Snarare använda lasso som någon form av ranged grapple attack (typ 10 feet i range), vilket skulle kräva en feat för att få använda (exotic weapon). Dock kan man ju med use rope snabbt skapa snubbeltrådar mm, vilket kan vara användbart (särkilt mot en drake som jagar dig och flåsar dig i nacken med fosforfylld andedräkt /images/icons/dragon.gif).

/images/icons/king.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Min dator tyckte att det skulle vara så där ett tag och jag vet bättre än att säga emot.

Nä, en direkt bonus till attacken kanske inte skulle vara så lämpligt, men jag tycker att det borde påverka resultatet på något sätt. Use Rope-check i stället för vanlig grapple-roll, kanske (en vanlig grapple använder ju strength och det tycker jag inte att passar så bra i sammanhanget).

Iofs tycker jag att man borde få använda en Performe (juggling)-check då man kastar kniv också (jag har visserligen inte lyckats lista ut vad charisma har med knivkastning att göra. Eller med jonglering.)

Tog du en drake som exempel bara för att den finns som smiley, månntro?

/JPS
 

Igge

Veteran
Joined
18 Dec 2001
Messages
22
Location
Göteborg
Själv är jag för att ge någon form av bonus för attack med ett rep om man har många ranks i use rope. Kanske avdraget för att inte vara proficient med lasso minskas med 2 om man har 5 ranks i skillen Use Rope.

Detta beror på vi i min grupp använder User Rope skillen även för att kasta rep, inklusive rep med grappling hook. Det är därför rimligt att om man kan kasta ett rep träffsäkert för att klättra med det så bör detta vara en fördel även när man skall göra det i strid. Under skillbeskrivningen för Use Rope står dock mest om att knyta rep. Namnet på skillen tyder dock på ett vidare användningsområde.

Det som är klart att det inte finns något stöd i reglerna för att ge plus för Use Rope ranks vid användande av lasso som vapen, utan det får nog bli ett Exotic Weapon. En tänkbar variant är att använda Use Rope och reflex save som Move Silently och Listen används idag. Det man kan tänka sig är alltså att försvararen får motstå Use Rope skillen med d20+reflexsave+svårighetsgrad. Svårighetsgraden kan lämpligen sättas till 10 för ett normalfall.

Det var mina tankar efter en kväll med öl. Man blir ju så smart då. :)

Förresten. Anledningen till att man inte får plus av Perform på något annat är bara spelbalans. Performskillen är i sig väldigt generös. I ett spel som var mer inriktat på annat än strid och grottor skulle nog inte det vara lika lätt att lära sig att bli en mästare på att knyta knutar och kasta rep som att bli mästare i nästan allt man kan uppträda i. (Use Rope 15 ranks vs Perform 15 ranks.)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Lasso är ju en ranged attack, och borde använda dex som bas för attack roll, men sedan blir det nog strength då det kommer till själva grapple biten.....
...jo jag tog en drake, tänkte att en /images/icons/woof.gif eller en /images/icons/devil.gif eller en /images/icons/oink.gif inte skulle ge samma känsla. Och eftersom det inte var tänkt till Ravenloft så undvek jag /images/icons/frank.gif.

/images/icons/king.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Om ni använder Use Rope när ni kastar rep annars så borde det ju påverka lite då man kastar det mot en fiende ochså, jo. Jag tycker fortfarande att det är en bra idé att Use Rope påverkar hur svårt det är att ta sig lös om man blivit fångad med ett rep.

Att kasta lasso är ju en touch attack, så ma får inte räkna med sin armor bonus. Om du då använder reflex save i stället försvinner ju den fördelen.

Perform är lite skumt faktiskt. En bard som övar och övar på att spela näsflöjt blir plötsligt bättre på att jonglera, berätta vitsar och slå på trumma också.

/JPS
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Det måste väl ändock vara en ranged touch attack att använda lasso, inte en vanlig touch attack.
För övrigt tror jag att reglerna angående garott i song and silence är mer lämpliga för lasso, än att använda use rope. Kollar man i PHB så lutar det åt att use rope enbart används för att knyta knutar, With this skill, you can make firm knots, undo tricky knots, and bind prisoners with ropes. Tycker det ligger lite för långt ifrån strid med lasso/rep.
För övrigt används ju inte andra skills för att använda ett vapen, varför skulle då use rope användas?

/images/icons/king.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jo, men när det gäller AC är det väl ingen skillnad på ranged touch och vanlig touch?

Naturligtvis har du rätt (men tala inte om för nån att jag erkännt det /images/icons/hairy.gif). Use Rope är en skill med ett väldigt smalt användningsområde - alla saker mer avancerade än att knyta en knut (bygga hängbroar, reparera nät osv) borde kanske hamna under Craft i stället (t.om. ditt förslag om snubbeltrådar skulle lika gärna kunna hamna under Craft (trapmaking) som Use Rope).

/JPS
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Iofs tycker jag att man borde få använda en Performe (juggling)-check då man kastar kniv också (jag har visserligen inte lyckats lista ut vad charisma har med knivkastning att göra. Eller med jonglering.)

Så här ser jag på saken: Perform låter dig göra sådana saker snyggt. Försöker du jonglera med dolkar och saknar proficiency (nu råkar ju alla ha det, men som exempel. Kukri, annars), då kommer du att jonglera fingrarna av dig - men du kommer att göra det på ett häftigt sätt, som imponerar på folk. Är du skicklig med dolkar men saknar Perform, då kan du jonglera excellent, men tråkigt - du verkar som en träbock oavsett hur dödsföraktande du beter dig, ingen vill ge dig pengar.
Själva imponerandet, det går ju rätt logiskt på Cha.
(Gällande flöjtspel o.dyl. faller det här som ett korthus, så låt oss inte nämna det nu.../images/icons/blush.gif)


/Feliath - varför i böveln lär jag mig aldrig att gå och lägga mig tidigt?
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Jupp craft trapmaking/traps är nog närmare. AC skiljer ju inte i ranged eller vanlig touch attack, bara att man använder dex i ena och str i andra. Kan ha en avsevärd skillnad om man vill lyckas......Som sagts hela tiden, exotic weapon proficiency är det man behöver inte en skill. Då skulle man ju kunna argumentera för att skillen tumble ger bonus åt feats som Dodge, mobility osv.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: charisma

Charisma har enligt mig ett par andra egendomliga tillämpningar också. Intimidate, t.ex. En elegant adelsman med 16 i cha är bättre på att skrämmas än en skelögd halvorch med cha 4? Knappast.

Men å andra sidan så kan man ju hitta undantag till alla regler, så alla skill-ability-kombinationer måste ju beskriva normalfallet, eller nåt.

/JPS - 2.15 är väl tidigt? Jag ligger ett par dygn efter, så när jag går och lägger mig i kväll blir det för i fredags.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: charisma

Kollade lite på en FAQ från wizards, de tyckte att man för intimidate i vissa situationer kan använda andra abilities som bas. Deras exempel var en halv-orc som för att skrämmas rätade ut en hästsko, och använde således str i stället för cha...Men visst är det konstigt ibland...särskilt när det regnar och snöar samtidigt....?...
/images/icons/king.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: charisma

Men hur är det med en halvorch som skräms genom att le vänligt och säga "kan jag hjälpa till med något?"?

(jo, det ska vara frågetecken på båda sidor om citationstecknet)

Eventuellt kunde man ju låna en regelmekanism från Västmark och säga att i det här fallet får man använda sin cha-penalty som bonus i stället (+3 i st. f. -3)

Men då har man ju ett farligt prejudikat - åtminstone mina spelare skulle snabbt hitta pilbågar som är så klumpigt tillverkade att man måste få använda sin dex-penalty som bonus ("man måste sikta rejält snett för att ha någon chans att träffa med den här bågen") eller svärd som är så lätta att man får använda sin str-penalty som bonus när man slåss ("jo, men det här svärdet väger så lite att en stark krigare skulle ha problem med att använda det. Och jag är ju en svag tjuv, så då borde jag väl inte ha någon penalty?").

/JPS
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: charisma

Man får väl anta att en leende halv-orc (/images/icons/grin.gif) med taskig charisma inte vet att han kan skrämmas. Således inge vidare på intimidate.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: charisma

Charisma inkluderar hur självsäker man är och hur bra man är på att visa detta - det har i stort sett ingenting att göra med hur man ser ut. Notera att en ruttnande ghoul har Charisma 16.

Halv-orken med Cha 4 har i princip ingen förmåga alls att projicera sina önskningar och sin vilja på andra. Alltså har han väldigt svårt att hota folk - kan kanske helt enkelt inte kan göra sig förstådd, eller så tycker folk att han är fulsöt när han försöker vara skrämmande, och så vidare. Sedan är det en annan sak att folk rationellt kan inse att halv-orken i fråga är farlig, men han kommer definitivt inte att verka farligare än han är, vilket är det som intimidate handlar om.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: charisma

Charisma inkluderar hur självsäker man är och hur bra man är på att visa detta - det har i stort sett ingenting att göta med hur man ser ut.

Tänkte inte på det. Nåja, eftersom jag har väldigt svårt att erkänna att jag haft fel så går vi till nästa fråga: Är det befogat att halvorcher har -2 till charisma? En half-orc barbarian med 20 i styrka, 135 hp, en enorm yxa och en IQ på 60 låter som urtypen för gott självförtroende...

(Fast nu kom jag visst in på rena spekulationer - chansen är inte särskilt stor att någon från WotC ska läsa det här, tänka "€@% också, han har ju rätt, dra genast in alla sålda böcker och ändra halvorchernas charisma!")

/JPS
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: charisma

Njae. Jag misstänker att orcher i allmänhet har rätt dålig självkänsla - det är därför de mest rör sig i horder. Eller nåt /images/icons/wink.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: charisma

Aha, den klassiska Bamsepsykologin - elaka människor (nåja, orcher /images/icons/oink.gif. Eller vargar /images/icons/woof.gif) är egentligen bara osäkra och har dåligt självförtroende.

(Antagligen har det synsättet lett till mycket lidande - lågstadieelever försöker konfrontera mobbarna eftersom de läst i Bamse att elaka människor egentligen bara vill bli omtyckta, bara för att upptäcka att i verkligheten är elaka människor elaka)

/JPS - som läst någonstans att ordet hord ursprungligen inte hade någonting med antal att göra - det kommer från ett mongoliskt ord som betyder "hem" eller "läger" och är besläktat med namnet på det indiska språket Urdu. How's that for a piece of useless information?
 
Top