Nekromanti Ett recensionsforum?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Vad sägs om ett recensionsforum?

Ett forum där spel-recensioner postas direkt av den som skriver dem.

Jag ser följande fördelar med ett sådant system:

- Det blir en lägre tröskel att recensera något, det är ju bara att göra som när man postar vilken annan tråd som helst.
- Recensionerna exponeras bättre, istället för att gömmas undan i en mörk vrå utanför forumet.
- Vi får ÄNTLIGEN möjligheten att kommentera och diskutera direkt i anslutning till recensionen. En funktion som varit efterfrågad i flera år, men som inte gått att ordna med det nuvarande systemet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker att det är värt att prova.
Det är väl inte värre än att man stänger forumet ifall det inte skulle fungera.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Om man tittar på de befintliga recensionerna verkar vi ha fått in 98 recensioner under 7 år. Så lyckas ett recensionsforum dra en recension i månaden är det jämnbra med det befintliga systemet på den fronten.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag är inte emot idén, men jag tycker det är ett stort beslut.

Ett recensionsforum skulle kringgå artikelsystemet. Jag tycker redaktionen borde fundera på om den vill ha kvar artikelsystemet, alls eller i vilken form.

Att lägga in nya forum (som vi förövrigt har väldigt många av) bara sådär utan eftertanke blir inte bra i längden. Det blir mer jobb när man väl bestämmer sig hur man egentligen vill ha det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
IMO borde vi fimpa artikelsystemet också, eller möjligen ersätta det med att länka ut "viktiga" forumsposter till förstasidan. Men att gå vidare i den diskussionen är OT för den här tråden. Låt oss fortsätta den en annan gång, på en annan plats.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Lägg dem i rollspelsforumet tills vidare. Går det överstyr kan man skapa ett nytt forum då.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Det tycker jag är en mindre bra lösning, då drunknar recensionerna i det allmäna bruset.

Om man tittar på recensionerna vi har i dag har de samlat flera tusen besök vardera, bäst var DoD6 som i någon av utgåvorna hade fått nästan 10000 besök. Uppenbarligen är de intressanta, även länge efter att de skrivits.

Genom att skapa ett separat forum för recensioner så uppnår vi både de fördelar som jag listade i min första post, och vi får en samling av recensioner, lik den vi har nu. Lätt att hitta, och lätt att länka.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Senaste recensionen drunknade inte i bruset utan blev en bra och konstruktiv tråd. Men du kanske menar att de blir svårare att hitta senare? Det kan det ligga något i.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Eksem said:
Men du kanske menar att de blir svårare att hitta senare? Det kan det ligga något i.
Men, löses det av ett eget forum? Kan ett forum ha en egen defaultinställning att visa alla diskussioner (istället för t.ex. de senaste 3 månaderna)?

Dessutom, nu när jag funderat på det, så vacklar jag lite. Forumtrådar är inte direkt optimala för något som essentiellt är artiklar. De kan inte ha taggar, till exempel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Förutsatt att artikelsystemet läggs ner och forumet blir ny förstasida, så tycker jag att det låter som en bra idé. Kanske att man exponerar lite extra genom att lägga det högt i forumlistan.

Eller med en liten "Senaste recensioner" =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Eksem said:
Senaste recensionen drunknade inte i bruset utan blev en bra och konstruktiv tråd. Men du kanske menar att de blir svårare att hitta senare? Det kan det ligga något i.
Ah, jo, det var långsiktigt jag tänkte.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Möller said:
Eksem said:
Men du kanske menar att de blir svårare att hitta senare? Det kan det ligga något i.
Men, löses det av ett eget forum? Kan ett forum ha en egen defaultinställning att visa alla diskussioner (istället för t.ex. de senaste 3 månaderna)?
Jo, de kan ställa in det där på forumsbasis. Jag fick dem att ställa upp det där i Höstdimmaforumet när alla poster plötsligt blivit så gamla att det var helt tomt. :)


Möller said:
Dessutom, nu när jag funderat på det, så vacklar jag lite. Forumtrådar är inte direkt optimala för något som essentiellt är artiklar. De kan inte ha taggar, till exempel.
Taggar?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
wilper said:
Ah, jo, det var långsiktigt jag tänkte.
Om alla recensioner har orden "Recension av ..." i titeln är du ju lätt att söka efter recensioner.

En primitiv form av taggning.

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Magnus Seter said:
wilper said:
Ah, jo, det var långsiktigt jag tänkte.
Om alla recensioner har orden "Recension av ..." i titeln är du ju lätt att söka efter recensioner.

En primitiv form av taggning.

/M
Fast det blir svårt att söka efter scifispel på svenska t.ex.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Magnus Seter said:
wilper said:
Ah, jo, det var långsiktigt jag tänkte.
Om alla recensioner har orden "Recension av ..." i titeln är du ju lätt att söka efter recensioner.

En primitiv form av taggning.

/M
Fast det blir svårt att söka efter scifispel på svenska t.ex.
Skulle det gå att göra en funktion, så att första posten i varje tråd får en viss mall?

Det det sättet skulle man lättare kunna strukturera en spartansk form rubriker, taggar osv.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Det är väl bättre än hur det är nu i vilket fall. Det går ju att söka inom ett forum. Om du väljer att söka i Recensionsforumet och på "scifi svenska" borde du få fram relevanta spel. Utan någon hokuspokus-taggning. :)


Edit: Det där är för övrigt mitt Alexanderhugg i taggningsfrågan vad gäller äventyrsbanken också... :)
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Kan man flytta de gamla artiklarna till det forumet då, så att alla recensioner finns samlade på samma ställe? Jag tycker det är en mycket bra idé med ett recensionsforum. Jag använder aldrig förstasidan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
I värsta fall är det väl bara att kattenpasta de gamla recensionerna i inlägg i det nya forumet. Senaste inlägg svämmar över under en timme och sen är saken löst.
 
Top