Nekromanti Ett problem med pengar

sebbefross

Veteran
Joined
4 May 2004
Messages
2
Location
Sthlm
HEj.

OK nu e det så här att min spelgrupp får på tok för mycket pengar när de skapar sina karaktärer. Om nån där ute har en ide om vad man kan göra åt saken så tveka inte att berätta det. tack och rollspela mycket
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
Jadu, en klassiker är ju att de till exempel blir rånade? stråtrövare,ficktjuvar etc.
annars är väl ett alternativ att banta deras startkapital, vilket jag antar att spelarna inte är så sugna på..=)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det som jag brukar köra med i Neotech är att jag låter startutrustningen (X-val och vad det nu heter i Eon) kosta 90% av startkapitalet. Det får på något sätt motsvara allt de tjänat ihop under livet och inte är rediga kontanter. Så ge dem en tiondel i rediga pengar så brukar det balansera ut sig (i Neotech iaf)
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Principfråga?

Vad är det som gör att du tycker att spelarnas RP har för mycket pengar? Dvs, på vilket sätt orsakar det problem för dig som SL? Är det för att de köper fräsiga vapen och rustningar? Är det för att de mutar sig igenom problem? Är det för att du tänkt locka/belöna dem med pengar?

Att bara ta deras pengar ifrån dem kan vara lite väl uppenbart när du väl börjar spela. Stryk isf hellre möjligheten att slå slag på t ex Förmögenhetstabellen i början så uppstår inte problemet i samma grad. Annars får du helt enkelt gilla läget - identifiera vad problemet egentligen är och kom på en trovärdig förklaring till varför det inte funkar.

Kom f ö också ihåg att det handlar om en fast summa man slår fram i början. Om dina spelare lägger sig till med dyra vanor kommer de snabbt att behöva inkomster för att fortsätta med det när förmögenheten är spenderad.


/Rax
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Se till att de inte får mer pengar..
Stryk förmögenhetstabellen vid skapandet av rollpersonen..
Låt de bara ha mycket pengar om de är adliga..
Om du har ett problem med det så se till att de inte kan bli adliga så lätt.
Gör om trixa bäst du vill.. allt för att stoppa "inflationen"..
Inte så svårt om man tänker till lite..
Ta det med spelarna och säg åt dem att rikedom inte är allt..
 

Mordeath

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
15
Location
Västernorrland
Jag gillar helt enkelt metoden att lura av dom extrapengarna som de inte behöver. Exempelvis genom ficktjuvar, oärliga försäljare. Men den totala känslan av nöjdhet kommer inte föränn du har lyckat lura av en av RP:na en stor summa pengar för ett föremål som är värdelöst. Eller så är det känslan då han upptäcker att föremålet han nyss förvärvat är förhäxad (oftast en smärtsam upptäckt)

Speciellt roligt är det eftersom att en av mina spelare aldrig lär sig av sina misstag.

Men då är jag ju också lite sadistiskt lagd.......
 
Top