Nekromanti Ett problem med D&D

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Re: Hit Points

För att citera Palldium Fantasy RPG (vilket för övrigt är rekommenderad läsning för de flesta fantast-rollspelare, pga dess udda men ofta extremt bra tankeställningar):

Why An Experience Point System?
The reason I use an experience point system is because I find them
extremely realistic,practical and fun.Training is useful,but there is no
substitute for experience.I don't know how many times I have read a
comic book with the main character thinking to himself, something like
"Only my years of experience enabled me to beat him."or "He's good,
but lacked the years of experience and training to handle the situation."
I hear these same comments about athletes and in business.It's a fact of
life that experience breeds expertise,provided one learns from his or
her mistakes.Practical experience in the field is an important factor in
the development of a player character.

Sammanfattat och omgjort till ett HP-system så skulle detta resultera i t ex utvecklade reflexer, små rörelser för att undvika större delen av skadan osv osv. Detta skulle bli extremt krångligt om man listade "Kortsvärd gör 1d6+1 i skada på an level 1-snubbe, 1d6 på en level 2-snubbe, 1d6-1 på en level 3-snubbe" osv. Istället ger man utvecklade rollpersoner mer HP.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Glöm inte att...

Skall påpeka det för honom.... får väl se vad mina medspelare säger... Desas kobolder dessa kobolder...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Blahiba

Ja jag tänkte väl först när jag startade denna diskussion på att påvisa den stora skillnaden mellan levels men oki... Om vi nu skall göra stridsexempel så.

För det första så kan man antaga att de 500 pilbågsskyttarna i gles formation har varsin långbåge. De kan endast använda dessa när de överiga soldaterna inte står i närstrid... eller oki de kan använda dessa men det blir förluster på båda sidor. Och så kan vi tänka att regeln instant kill inte är aktiv, eftersom det trots allt endast är en extraregel. Trollkarlarna i gruppen har ju självklart förberett sin protection from arrows och kastat dem på alla medlemmar, så även om de får in Crits så är det inte säkert att någon skada går igenom. Och när inte armens infantari står i närstrid och bankar så kan ju gruppen med höglevlar lugnt koncentrera sig på skyttarna. Även om de står väldigt gest så får de ordetliga smockor av firestorms, firebolts, chainlightning och annat. Krigarna i gruppen kan ju roa sig med att skjuta båga på dem med och får iväg 3 pilar per rond istället för en.
Så summan av kardemumman... De 500 pilbågsskyttarna skulle inte klara sig länge.

Men som sagt... jag vill bara påpeka att det blir nästintill ospelbart efter ett tag. Men skall be vår lädermästare att kolla in extrareglerna.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Fel spel?

Jo men Cortez verkade under en lång tid och som sagt, Vände många av indianstammarna mot varandra. Sjukdomarna som spreds fick härja fritt och döda många på lång tid. OM det skulle vara D&D och var person i Cortez trupp skulle vara level 15 så skulle de kunna ställa sig på ett fält, bli omringade av alla indanstammar och utan någon som helst taktik ha ihjäl allihop. Bararåröjj....
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: Fel spel?

Som jag påpekade, det är ingen exakt jämförelse utan bara ett påpekande att en liten trupp kan ställa till stor förödelse även i vår värld.

Vill du jämställa Cortez mannar med 20:e gradens rollfigurer bör du dessutom förse dem med kevlarpansar, M-16, några ksp och kanske en AH-64 eller två. /images/icons/grin.gif

/Mikael
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Fel spel?

Tja om vi nu skall jämföra med verkliga världen så säger vi att Cortez och hans mannar är fyrahundra... De har M16, och kevlar och KSP och raketgivar samt lådor med granater. Indianaerna har endast mauserbössor. Eftersom Corazon och hans pojkar var 400 vilket är 20 gånger mer än 20 så måste vi ju även ge indianerna den fördelen. Således så blir det 400 mot 200.000.
Sedan tar vi en stor gräsplätt, sätter Corazon och hans pojkar i mitten och de 200.000 i en halvmåne runtom på ca 200 meters avstånd. Tja jag tror inte ens att utgången är diskutabel. De kan brassa på med sin KSP men en hel del mauser hinner slita hål i Corazon och pojkarna.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Vilket också...

Jag skulle fortfarande säga att det skulle bli stor skillnad mellan de båda världarna. Men... denna diskussion känns meningslös att fortsätta. Eftersom den inte når något mål...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: Fel spel?

Indianaerna har endast mauserbössor.

Vadå "endast"? De har naturligtvis de vapen de hade historiskt. Annars höjer du upp dem till kanske 4:e - 5:e graden och då blir ju givetvis utgången en annan.

/Mikael - som också tycker att diskussionen verkar meningslös
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Nu håller du på och...

...fipplar med liknelsen igen. Hur ska du ha det? Har de usla level 1-soldaterna avståndsvapen eller inte? Först viftade du bort det där med 2000 bågskyttar som ologiskt, nu har plötsligt 200 000 indianer mausergevär. För att jämföra med D&D i det fallet bör du ge varje soldat en Wand of Magic Missiles, om det ska bli någorlunda liknande lägen i de två världarna.

Och då är det väl inget snack om saken. Utgången blir densamma, i båda världarna.

Jag säger inte att det är exakt logisk ekvivalens mellan vår värld och D&D-världen. Men för mig räcker det som det funkar, och om man vill uppnå högre logisk ekvivalens finns det regler för det.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Det är klart att det är skillnad...

...jag har förhoppningsvis inte påstått att det inte finns någon skillnad i hur det fungerar i vår värld och D&D-världen. Det är klart att det är skillnad. Typ, magi, drakar, levels, classes, hp, spells, beholders och så vidare. Klart att det är stor skillnad.

Men vi har inte pratat om skillnader. Vi har pratat om likheter. Du presenterar en ytterst tillspetsad situation som du vill ska fungera i stort sett likadant i båda världarna, och hävdar sen att den inte gör det.

Jag hävdar att situationen får i stort sett samma utfall i båda världarna, och stödjer det på reglerna och på generella statistiska utfall.

Men visst har du rätt. Diskussionen känns väldigt meningslös att fortsätta.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Ja, om man väljer att...

...bortse från regler som finns i regelboken är det väl klart att det inte blir logiskt i slutändan.

Och jag offrar mitt infanteri stenhårt. Jag menar de ska ju ändå dö, så då kan ju bågskyttarna ändå regna pilar in i striden. Eller skjuta allt på magikerna så att de blir störda och inte överhuvutaget KAN kasta besvärjelser. Vilket borde vara lätt eftersom magikerna inte vill stå där striden är, så då borde de bli lätta mål. Då försvinner alla Firestorms och andra mäktiga besvärjelser och då får fighterserna klara sig själva. Vilket inte skulle gå så bra. För de 20 alltså.

M.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Nu håller du på och...

Det jag menade var att det var underligt att alla armér endast bestod av beridna bågskyttar eftersom infanterisoldater är så onödiga.
Visst... oki om de 200.000 indianerna har bambuspjut så har Corazons pojkar musköter och sablar. Få se vilka som vinner där.
Hmmm?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: Fel spel?

Varför då? Vi pratade väl om 20:gradens rollfigurer mot 1:a gradens infanterisoldater?

Och dessutom hette han Cortez... möjligtvis kallade flickorna honom för Corazon (hjärta).

/Mikael
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Det gör nog indianerna...

...och det skulle de göra i D&D-världen också. Alltså om man tar och radar upp de två arméerna på ett fält. Om Cortez och hans mannar bara får lite höjd, tvingar indianerna att närma sig från ett håll, och är disciplinerade, kanske de kan ta ut indianerna med växelvis eld från musköterna (tveksamt, men det kanske skulle gå). Men om du bara ger Cortez mannar musköter och sablar, motsvarar de inte längre den mäktighet som de 20 highlevelgubbarna vi tidigare har diskuterat har. Ge dem kulsprutor, minor, en helikopter eller två, nåra stridsvagnar, eldkastare och stridsgas och biologiska vapen, så kanske de kommer i närheten. Och då kan de garanterat göra sig av med indianerna.

Infanterisoldater är inte onödiga. Inte i vår värld, även om tekniken att göra dem obsoleta finns, och inte i D&D-världen, där den magiska kunskapen finns som kan göra dem obsoleta. Bara för att ett gäng highlevelsnubbar åker omkring och försöker döda arméer så betyder inte det att infanterister skulle vara onödiga. Eller består alla fältslag i er värld av highlevelsnubbar mot första levelns soldater? Och är er DM så förvirrad att han låter hughlevelsnubbarna vinna, gång på gång trots att reglerna säger annorlunda?

I så fall kan jag förstå problemet, men då är det nog bäst att du snackar med din DM om hur han lägger upp sin spelvärld.

Följande tips kan du ge honom:

1. Rent logiskt, i D&D-världen, skulle jag tro att reaktionen från resten av världen skulle bli att sätta samman ett gäng highlevelsnubbar som får i uppdrag att ta ut de 20 galningarna medans tid finns för resten av världen att inte drabbas. Lite gammal hederlig terrorbalans, helt enkelt.

2. Låt några goda gudar höra talas om vad de 20 håller på med, och låt dem kasta lite ljungeld från himlen. VIsserligen är troligen de 20 skyddade av onda gudar, men då kan ju äventyret handla om kampen mellan gudarna istället för att de 20 ska ta ut sin livsfrustration på stackars lowlevel gubbar.

3. Skapa arméer som är lite vettiga i spelvärlden. Alltså inte 10 000 lowlevelgubbar med svärd som myllrar på ett fält, utan en kombination av lowlevel infanteri och bågskyttar, tillsammans med medberidna enheter som är level 2 eller 3, ett gäng officerare som troligtvis är level 4 eller 5, och ett kompani eller så med legoknektar som kan vara allt från low level till highlevel. Komplettera med ett kompani magiker. Och så ett elitgarde, och lite ingenjörstrupper och spejare. Och några generaler eller tre. Det låter väl som en mer balanserad armé? Och en armé som blir svårare för de 20 galningarna att besegra?

4. Kasta på dem 10 000 vampyrer istället. Eller 10 000 wraiths. Eller 10 000 troll. Eller ett gäng drakar som insett att 20 higlevelsnubbar som slaktar arméer kommer att utgöra ett hot mot dem snart, och vill stoppa dem medans tid finns. De slår till alldeles efter ett fältslag, där de 20 använt alla sina spells till protection from arrows och annat och dödat 10 000 soldater med svärd. Då slår drakarna till. Det skulle i alla fall jag göra om jag var drake.

5. Köp War, från AEG, som beskriver lite hur krig kan fungera i en D&D-värld.

Hoppas att tipsen kan vara bra för er DM!

MVH

Magnus
 
Top