Nekromanti Ett par små frågor.

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Hur begraver alver sina avlidna?

Vad anser ni om att blanda Ereb Altor och Chronopia? Det är ju faktiskt möjligt, men dock ganska otroligt, att någon kan ta sig från Chronopia till Ereb då de ligger på samma planet, Altor.

Hur använder ni språk i stora kampanjer där rollpersonerna rör sig över flera länder? Det finns ju "common" alltså yori, eller hur det nu stavas. Men kan/vill så många använda sig av det? Om vi tänker oss engelska som är vårt common så är det inte alla som vill använda det *Deutschland, host*.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
jag vet inte hur alver begraver sina avlidna, däremot kan jag presentera det gravskick som användes av furgier hos mig, men du kan konvertera till alver om du vill.

Den avlidne läggs på en hög plattform för att ätas av fåglar, då dessa är de enda varelser som har kontakt med himlen. Detta får också till följd att fåglar anses som heliga.
 

Attisen

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
51
Location
Lindome
Jag kan tänka mig att de helt enkelt begravs i en vacker glänta i skogen. Kungar och liknande kanske får ett stort jättebål som besjungs av alvkörer och alla står runt om och gör rituella avsked med någon speciell blomma eller träslag. Kanske skickas de iväg med en liten båt som boromir... I vilket fall som helst så ska det vara väldigt vackert och magiskt.
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Hur begraver alver sina avlidna?
Vet ej. Jag har dock ett vagt minne vad det gäller skogsalverna i Landori i Ereb Altor, det är att deras själar när de dör lever vidare i form av älvor som "flyger omkring" där i Landori tills de känner sig mogna att födas på nytt. Befolkningen där ökar därmed inte, utan det är "samma" alver som bor där hela tiden. Hur de begravs när de dör vet jag inte.

Vad det gäller alverna i Chronopia så brukar de kremeras, som alla andra i den staden pga. brist på utrymme att begrava döda i. Är alven däremot tillräckligt rik, mäktig och inflytelserik så är det möjligt att han/hon har möjlighet att köpa sig ett mausoleum eller liknande att bli begraven i.

Vad anser ni om att blanda Ereb Altor och Chronopia? Det är ju faktiskt möjligt, men dock ganska otroligt, att någon kan ta sig från Chronopia till Ereb då de ligger på samma planet, Altor.
Varför inte? Jag ser inga problem med det under förutsättning att det passar med det Altor ni spelar i. Jag antar att du har läst "Altors baksida", och där har du ju tillochmed en karta över hela planeten att använda.
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
...vilket också stöds av texten i monsterboken 2, där beskrivs också hur antalet alv-själar är konstant, vilka återföds i ett evigt kretslopp.. (om inte den ngt alkoholpåverkade globbe minns fel :gremsmile:)
 

Fenris

Veteran
Joined
7 Dec 2001
Messages
5
Det känns som en ganska ogenomtänkt ide, låta de döda bli kråkföda och se dem hackas sönder sakta men säkert av en massa asfåglar verkar vara nått man sparar till sina fiender eller liknande.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
inte om man gör det lite magiskt. Vad sägs om att det kommer underbart vackra fåglar i silverglänsande skrud. De kanske inte behövs äta honom. De lyfter alven och flyger iväg med honom till okänd plats (för alverna till platsen efter döden).

Tycker personligen att fågeldelen var lite småtuff
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Tack för skrattet
Egentligen var jag halvseriös. Det är väl något alviskt vackert i att flyga över himlen som en fallande stjärna och slockna i havet?

Hade jag varit helt oseriös skulle jag föreslagit en flistugg.

Kanske de gör som jag hörde att mongolerna gjorde? De holkade försiktigt ur ett levande träd och placerade kroppen där så att trädet fick växa och omsluta den. Med magi kan ju hela förloppet dessutom accelereras.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Äh, seden att låta sina döda ätas upp av fåglar har ju förekommit, och förekommer fortfarande, i den riktiga världen, så jag vet inte om "ogenomtänkt" är det ord jag skulle använda.

Parséerna (lite osäker på svensk stavning) i Indien (som mig veterligen är de enda som praktiserar sedvänjan idag) har förvisso fått problem på senare år eftersom det börjar bli ont om större flygande asätare, vilket gör att det tar väldigt lång tid innan liket blir uppätet.

/Jakob
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Fast jag såg mer ett svårt sargat brinnande lik som flög över en borg mur..
Det blir ännu bättre om de siktar lite lågt och den smackar rätt in i muren!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Nädå, vad föreslår du, att de ska käkas upp av maskar och andra av jordens lägsta kreatur? Fåglar når till himlen, var alla underjordsgrävande kreatur är då enligt samma logik rätt klart. Därtill finns det folk som praktiserar ungefär denna sedvänja i verkligheten också...
 

VanDahl

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
50
Location
Karlshamn, blekinge
- Far!
- Ja, min son?
- Vad händer när man dör?
- Du blir uppäten av fåglar.
- Vaa? jag trodde man kom till himlen?
- Ja, tekniskt sett... men förr eller senare blir du utskiten på marken.

:gremsmirk:
 
Top