Nekromanti Ett par roliga episoder.

neomind

Veteran
Joined
27 Aug 2001
Messages
42
Location
Umeå
Tänkte bara dela med mig av ett par roliga episoder.

Hade en grupp spelare i StarWars varav två av RP:na hade varit med mycket länge. Riktiga hjältar ut i fingerspetsarna.
En av dom, en pilot, slutade sina dagar dråpligt då han blev påkörd av en gruvtruck... En hjältes död ;)

En annan episod intraäffade i gamla Mutant 2. RP:na hade stigit i en linbana som tog dem över en canyon. En bit ut upptäcker de en riggad bomb i kabinen. En av spelarna får den utmärkta idén att slänga sig ut....
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Följande klassiska scen utspelade sig under en omgång D&D... RP:na är ute och knatar runt i skogarna när de attackeras av ett vildsint rövarband. Den väldige barbarkrigaren Nanoc (läs det baklänges så får ni en bild) som var den överlägset mest stridbare karaktären i gruppen tog ensam kål på majoriteten av uslingarna. När bara en fiende fortfarande stod på benen fick så min magikerlärling den briljanta idén att ge sig in i striden med sin trästav. Kunde han hantera den? Nja, hade 3/20 träffchans eller någonting ditåt vill jag minnas. Men faran var ju över, tänkte han, situationen riskfri med bara en usling kvar och barbaren vid sin sida som skydd. Tärningar rullar... och vad händer, om inte att min nybörjarmagiker fumlar? SL slår på fummeltabellen och meddelar så att min magiker träffar närmaste kamrat i huvudet. Tärningarna rullar åter och utfallet blir att den klantige magikern/krigarwannaben gör maxskada med sin käpp, 6 HP tror jag det var. Alldeles bredvid står allstå barbarkrigaren, som har just 6 HP kvar. Och så faller muskelberget för sin kamrat (?) den ynkligt klene magikerlärlingens mäktiga slag... Nesligt. Vår övermodige anti-hjälte fick sedan hålla sig på respektfullt avstånd från resten av sällskapet i två tre dagar för att få behålla hälsan...

Förresten vet jag inte vad jag menar.

Mvh
Herr Ågren
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Rollpersonen har tagit sig in i den elaka handelskoroporationens regalzeppelinare, där han, jagad av korporationens commandosoldater, tagit ett gäng piloter som gisslan och bundit dem inne i en städskrubb. Plötsligt kommer soldaterna in. Rollpersonen gömmer sig bakom sina gisslan och placerar en pistol strategiskt mot närmsta gisslas tinning. Soldaterna vrålar då "SLÅPP GISSLAN!", varvid rollpersonen lydigt knyter upp repen på sina fångar och överlämnar dem till soldaterna.

Sedan blev rollpersonen tillfångatagen och avrättad, och spelaren hade mage att bli grinig på MIG för att hans rollperson hade dött.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"spelaren hade mage att bli grinig på MIG för att hans
rollperson hade dött"</I>

*skratt* Ja, så kan det gå.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Kan minnas ett par roliga saker...

#1(DoD4): Jag spelar en lönnmördare, som blivit anlitad som "back-up" av en gammal magiker (spelad av min storebror), och han roar sig med att kasta formeln "Förlama" på mig lite då och då, varpå efter ett tag min rollperson blir arg och sparkar till magikern. Oturligt nog blir det ett perfekt slag, som skickar ner gubbmagikern för en klippkant, och magikern faller ner mot en säker död, förutom de 10KP i skada i bröstkorgen han fick från sparken...

#2(Mutant Chronicles): Jag spelar en kommandosoldat, och agerar förtrupp när hela gänget med RP, som alla var kommandosoldater, skall ta sig upp i ett utkikstorn i Venus jungler. Jag hänger i en stege, i ett "man-hole", och skall kasta upp en handgranat för att fimpa de fem pers som är där uppe, när jag fumlar och tappar ned den till mina polare på bottenvåningen. Bang. Alla döda utom jag.

#3(DoD4):Barbaren, spelad av min vän, fumlar med sitt tvåhandssvärd och kastar det i huvudet på mig, som spelar gammal lärd man. Instant death.

#4(Mutant Chronicles):Ett gäng RP, däribland mig, skall klättra upp för en bergvägg i Mars karga klipplandskap. Ingen har passande klätterutrustning. Killen längst upp fumlar, och ramlar ner på killen under. Denne dras med, och kille 1 och 2 ramlar på kille 3, som också dras med. Kille 1, 2 och 3 ramlar på kille 4, som också dras med, och hela klabbet ramlar på mig. Vem blev arg? Jag. Alla dog.

Det här var bara ett litet urval...
Vi lyckas jämt med sånt här...
:)

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Tårögd spelare

denna händelse utspelade sig då vi spelade Marsklandet (DoD4 regler) för X antal år sedan, men den får mig fortfarande att le /images/icons/smile.gif.

Jag spelade en stengolem som inte var som andra golems, bakgrunden var att han skulle gå ut i världen och försöka bli så mänsklig som möjligt.
Han slog följe med en kvinna som var helare till yrket och som reste med ett sällskap av krigare + annat löst pack. Min golem bestämde sig för att hon var ett bra exempel och att han skulle göra som hon ville.

När vi hade äventyrat ett tag i Marsklandet så kom vi till en by som vi hjälpte med något problem och blev på så vis hjältar i byn och fick mat och logi där.
En natt när vi skulle sova så sa helaren åt min karaktär att:
"Gå ut utanför min hydda och vakta, döda allt du ser." Sedan lade hon sig för att sova.
Det dröjde inte länge förrän min karaktär såg en vakt, bäst att lyda order. Alla karaktärer vaknade av att folk skrek i skräck och när de beväpnat sig och stigit ut ur husen så såg de en fruktansvärd syn, massor av människor låg döda och fler blev det. Dessutom såg de en bloddrypande stengolem som gjorde allt för att dräpa allt den såg. Han slutade då helaren sa åt honom.
Karaktärerna lämnade raskt byn efter det tillbudet /images/icons/smile.gif.

Tjejjen som spelade helaren blev alldeles tårögd och sa att hon inte menat att golemen skulle döda byborna, men spelledaren var obeveklig och sa att den en golem lyder lyder den bokstavligen /images/icons/laugh.gif.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Låter av symtomen som en hel drös med potentiella fall av akut fummelsjuka... rekommenderar en läkarundersökning hos närmaste livmedikus. Skulle tro att han ordinerar falska tärningar, det skulle i alla fall jag göra om jag var spelare i er grupp. ;)

Förresten vet jag inte vad jag menar.

Mvh
Herr Ågren
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Fall #1 DoD 91: Min spelgrupp på tre pers har fått i uppdrag att rädda en adelsmans dotter ifrån nekromagiker på nekromagiker ön i Krilloan. När dom har kommit in bit in på ön så upptäcker dom en massa svarta rosor som växer på marken. "Wow, det måste vara något speciellt med dom" tänker spelarna och så börjar alla utom en att plocka på sig rosor. Den som inte plockar rosorna har nämligen upptäckt att det finns fler likadana rosor uppe på en ca 200 m hög klippa. Så han tänker att "kanske det är något extra speciellt med dom eftersom växer så högt upp" (dom är inte speciella, dom är faktiskt exakt likadana som dom på marken) Ialla fall så börjar spelarn att klättra (vilket jag och hans medspelare avrådde honom till eftersom han endast hade 5 i fv i klättra) upp för klippan i tron av att han ska få extra bra blommor. Jag bestämde lite snabbt att han skulle slå 30 klättra slag. Han var väldigt nära att fumla några gånger men klarade sig hela tiden. Men då när det var ca 5-6 m kvar (ca 1-2 slag på klättra) så fick han en dubbel 20:a och störtar ner mot en oundviklig död.

Fall #2 chronopia: Den här gången var jag inte spelledare utan spelare. Jag spelade en högländare (min första dod rp!) och min kompis en ljusalv. Efter flera otrevliga incidenter (spelledaren var en riktigt sadist) så blev vi jagade av stadsvakten. Så vi flydde in i ett värdshus och sprang upp på taket. Eftersom vi inte hade någon annan utväg så bestämnde vi oss att jag skulle hoppa till nästa hustak med min kompis på ryggen (jag var bättre på att hoppa än honom plus att tålde mer ifall vi skulle falla och då skulle jag ta den största smällen) Tyvärr så råkade jag precis fumla och vi faller handlöst mot marken. Men som tur är (för min rp [ler]) så snurrar jag ett varv och landar på min rygg (där jag har min kompis) istället för på magen.

"I love the smell of napalme in the morning... It smells like victory..."-?, Apocalypse now
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,749
Location
Göteborg
Inte för att jag tror att nån läser det...

...men en rolig grej hände mig när jag spelade en smidig och tjuvaktig liten människa i DoD91. Jag var trött på att vara SL och lät en annan kille testa. Min RP var på nedervåningen och plundrade runt på ett värdshus när någon hörde det. Jag sprang upp för trappan. En man följer efter mig. Där uppe finns en korridor. Längst bort är ett fönster en dörr står öppen till ett av rummen. Jag tycker att jag är jättelistig när jag tar en stol från rummet, kastar ut den genom fönstret (krash!), och gömmer mig bakom dörren med tanken att sparka ut personen när han går för att se ut genom fönstret.
Personen kommer upp för trappan, ser det trasiga fönstret och skriker:
"Den jäveln har kastat ut en stol genom fönstret!"
Sedan lyckas han med ett FDT-slag och ser mig bakom dörren. Oooops, kört för min del. Jag gillade inte SL då. Just därför är jag oftast SL när vi spelar.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Storlekstvist

Jag spelade en halv oger i AD&D. Spelledaren var ganska ovan, och det var andra gången han över huvud taget spelledde AD&D. Jag reste med en karavan. Ledare var också halv oger. Det var nåt mystiskt med karavanledaren, han hade något konstigt grönt som lyste i sitt tält. Hursomhelst fick jag reda på vad det var (och jag säger det inte till er, hehe/images/icons/smile.gif) men det är inte viktigt. Hursomhelst slog karavanen läger i en glänta vid en sjö en sen vårdag. Jag kommer inte ihåg några namn, men de viktiga figurerna i karavanen var en liten kille med en dolk och AC 8 eller nåt. Sen fanns det någon typ med skägg. Och jag. OCh ledaren. Det var bara jag som var spelare i gruppen, alla andra var NPCs. Jag gick på jakt i skogen och träffade på ett gäng med jättegrodor. En av dem skulle föreställa att vara lite större (ungefär en famn från röv till tryne, så att säga) de andra var cirka en halvmeter var. Den första som jag genomborrar med mitt spjut är den stora. Denne dör. Men som fan - en av de mindre skjuter ut sin tunga mot mig och håller fast mig med den. Ännu sjukare - nästa sekund befinner jag mig i den lille krabatens mage! /images/icons/laugh.gif
Det gällde att sticka sig ut med spjutet innan de livsfarliga magsyrorna tog livet av en! Jag lyckades, stapplade omtumlad tillbaks till lägret (efter att ha stuckit ihjäl den sista grodan) och de andra i lägret sade att de "Hört att jag var i strid med grodorna, men tänkte att jag skulle kunna klara det själv!".
Och allt enligt reglerna.

I rest my case
 
Top