Nekromanti Ett par frågor

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Lyckades samla ihop största delen av min spelgrupp häromdan;
bästa spelkvällen på länge eftersom en spelare(s character) dog (det finns tydligen ett samband). Några frågor uppstod dock (till och med jag tycker att det här börjar bli ett lite oklart inlägg; så går det då man spelar i stället för att sova).

1) Var får jag tag på information om dark elves snabbt enkelt och helst gratis?

2) Om en wizard dör, blir uppväckt (och därmed förlorar en level) och sedan går upp i level igen, får han då välja två nya spells?

3) Om en paladin som hela tiden spelat sin character som ganska dum plötsligt kommer på att köpa en dull gray ioun stone och har en wizard att kasta continual flame på den, spelar han då out of character? (gissa vilken fråga jag kommer att få mest svar på)

"There's nothing wrong with me that a hundred XP wouldn't fix"
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
1: Beror på vilken information du söker. De har svart hud, är onda, bor under jorden och har en pervers böjelse för spindlar. Vad mer behöver man veta? /images/icons/wink.gif

2: Bra fråga. Hade jag varit spelledare hade jag sagt nej.

3: En paladin som spelar sin character? Spelar rollpersonerna i er kampanj också rollspel? /images/icons/wink.gif
Antar att du menar en spelare som spelar sin paladin...fast jag skulle nog säga att det var OOC oavset hur smart han spelade sin rollfigur, eftersom paladins (IMHO) skall vara ädla, ridderliga och renhjärtade - inte hålla på och fippla med magiska grunkor. /images/icons/wink.gif
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
eftersom paladins (IMHO) skall vara ädla, ridderliga och renhjärtade - inte hålla på och fippla med magiska grunkor.

dessutom ska de ha skinande rustningar och stolta vita springare?

Blääääh!!!

kom igen nu.. variation..

MEn en dull gray ioun stone är ju inte värdelös.. de används ju av psionicer som nått.. står ju om det i psi boken..

så han kan ju försöka.. också kan stenen väcka en uråldrig abooooni (eller vad illithid licherna nu heter) och sen har du ett äventyr alldeles gratis.. :o)

fråga 2: nej. inte omjag år bestämma..

1: de BEHÖVER inte vara onda.. det är ju bara drowerna som är det.. oftast.. dark elves kan ju vara goda också.. bara lite vridna.. bra smeder är de iaf..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
<em>dessutom ska de ha skinande rustningar och stolta vita springare?
Blääääh!!!
kom igen nu.. variation.. </em>

Variation? Det är D&D vi snackar om här. /images/icons/wink.gif

Näh, speciellt ädla behöver de inte vara, jag kanske överdrev lite. Men som jag ser det är paladins hyfsat fanatiska och litar endast till sin tro och sitt svärd, alltså bör de vara ganska skeptiska till magi och liknande. Eller nåt.

-R
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Vaddå, dom borde åtminstone inte vara skeptiska till divine spells...dom är det ju ganska naturligt om dom har en rätt stor bekantskap med iom att de är bundisar med clerics. Arcane spells sen är en annan sak....

Caen/ Även lvl 4 Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
personligen så skulle jag tillåta mina spelare att spela paladiner från alla lawful alignments..

det ger mer variation på yrket..

dessutom så har jag lite andra idéer på att göra om klassen så att den blir lite bredare.. inget konkret ännu dock..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Tror att det är ganska bra att försöka komma undan från sterotyper....Det blir lite karikatyr om man alltid ska ha saker och ting på ett visst väldigt fixerat sätt. Som jag har skrivit i ett annat inlägg så tenderar amerikaner att tänka i termer av sterotyper, så det är kanske inte underligt att D&D innehåller vissa sterotyper. Själva alignmnetsystemet i D&D är ett bevis för det. Men sen ska det sägas att det är betydligt friare än AD&D i valet av exotiska karaktärstyper, så det är kanske så att den amerikanska rollspelshobbyn med D&D i spetsen har förbättrats på det planet.

För övrigt, varför inte neutral good som en alignment för en paladin? Tillåter man alla lawful så kan man tillåta det också tycker jag.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Ett par frågor (OT)

Javisst, de frågar alltid efter värdshus där det finns drakar&demoner:)
Åtminstone brukar ett par av rollpersonerna spela tärning med varandra när de har tråkigt (dvs när det inte är deras tur att attackera), men sånt brukar kanske paladins inte syssla med... (nu när jag börjar tänka på saken; det är väl inte möjligt för rollpersonerna att göra något alls under någon annans attack, allt som händer i en round är ju samtidigt. Alltså är det spelarna som spelar med varandra i stället...)

"There's nothing wrong with me that a hundred XP wouldn't fix"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Drow = dark elf?

Jag har alltid uppfattat drow och dark elf som synonymer (eller snarare som att drow är det alviska ordet för dark elf; inte för att det låter så alviskt men i alla fall).
Men om det finns goda (eller iaf icke-onda) dark elves också blir det hela mycket intressantare (då kan man inte bara slå ihjäl alla dark elves man träffar bara för att man utgår från att de är onda; det gör man iofs med orcs, goblins, hobgoblins osv också). Det verkar vara dags att gå under jorden snart...

"There's nothing wrong with me that a hundred XP wouldn't fix"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag borde kanske förtydliga mig angående 3). Jag tycker att det är direkt genialiskt att komma på en vettig användning för något alla anser som värdelöst (och gnomen som sålde stenarna höll på att få slag av avund), och det är där problemet ligger (men det blir oftast såna här problem när någon spelar en character som är mycket dummare än spelaren)

"There's nothing wrong with me that a hundred XP wouldn't fix"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Drow = dark elf?

har för mig att det i planescape finns en hänvisning nånstans att drower är ett släkte av darkelf som är onda.. dark elves i sig är inte mer onda än någon annan ras...

dessutom är dark elves där också det som i nordiska mytologin heter svartalfer .. fast med lite annorlunda utseende..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Drow = dark elf?

Vill mig minnas att jag läst typ följande i något äldre realms supplement eller novell:
* Drow är en ondskeful ras av mörkhyade alver som vistas i underjorden.
* Dark Elves är alver från vanliga alvsamhällen (moon elf, gold elf, etc) som av någon anledning blivit märkta som avfällingar och ivägkörda, kanske för att de var ondskefulla till sitt hjärta, begick kriminella handlingar eller bröt mot något tabú. I Waterdeep bor t ex Elaith Craulnobur, en av Forgotten Realms mer kända Dark Elves ...

Så klart är det ju inget som hindrar att även Drow refereras som Dark Elves. Det visar ju bara vilken skam det är för en vanlig alv att bli utkörd från samhället av sina fränder och mer eller mindre kallas för samma benämning som används för Drow.

Sedan i World of Greyhawk och Mystara tror jag det finns mysko sub races till alver som kallas för Shadow Elves och dylikt men de är visst något helt annat.

[color:purple]Know the Rules, Rock the Game</font color=purple>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Drow = dark elf?

I "standard-D&D" (representerat av FR och GH) är Dark elves och Drow samma sak. I alla fall i FR ska ordet "drow" föreställa att vara en förvanskning av det alviska ordet för "förrädare" (dhaerow eller något sådant).

I Dragonlance finns inga drow, och "dark elves" betyder ungefär "utstött" - en alv som varit för dum och därför inte får vara med i alvsamhällena längre.

I Mystara finns Shadow Elves, som är albinoalver som lever under jorden. Det finns även Schattenalfen, som är en ras avknoppad från Shadow Elves som lever *inuti* jorden (Mystara är en ihålig värld, där insidan används som ett sorts "zoo" för dess gudar (som kallas "immortals) att bevara olika kulturer och raser).

I Dark Sun finns bara en sorts alver, och de är tämligen olika de alver som finns i andra världar (långa, lata, tjuvaktiga).

Jag har inte spelat Birthright, men som jag har fått det förklarat för mig är alverna där också bara av en ras, som inte tycker om människor alls - de har en tendens att se människorna som inkräktare på "deras" kontinent, och att skjuta av alla eventuella människor som tar sig in i deras skogar.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Drow = dark elf?

Hmm... det betyder alltså att dark elves inte är något konsekvent begrepp inom D&D (ingen överraskning) och följaktligen kan jag utveckla dem som jag vill (en fördel med egen spelvärld - den första hittills [den första fördelen alltså; om man räknar alla ändringar blir det ungefär den hundratolfte spelvärlden]).

"There's nothing wrong with me that a hundred XP wouldn't fix"
 
Top