Nekromanti Ett par frågor om spelarboken

Imperator

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
23
Location
Huddinge
Alkemiska elixir vs Artefakter
På sidan 107 listas Golpadda, Homonculus och Törnekryp som artefakter. På sidan 121 och 123 listas de som elixir. Golpaddan borde helt klart vara en artefakt. De andra är mer oklara, men definitionen tycks vara att ett elixir endast kan användas en gång. Då borde Homonculus och Törnekryp definieras som elixir. Vilket stämmer?

Ritualen Förseglande/Öppnande rit
På sidan 89 anges att den tillhör Ordensmagin, på sidan 92 Trollsång. Vilken tradition ska den tillhöra?

Nekromantiker
Elityrket har tillgång till det monstruösa särdraget Andeform. Om nekromantikern köper det, betyder det att den alltid är "på", dvs mystikern är ständigt i andeform? Eller är tanken att den ska kunna "slås av och på"? Om det är det förstnämnda blir ju nekromantikern en ande tills han köper Manifestering. Vad är tanken?
 

Dendaer

Veteran
Joined
17 May 2015
Messages
30
Det står någonstans att trollen inte har ritualer, så jag vart också förvånad när jag såg att de hade en.

En annan fråga om de nya lägre artefakterna, alla nämns inte under yrket artefaktmakare under nivåerna novis, gesäll och mästare. Vad är nivåerna på resterande? Plus binder man de till sig som vanligt med erfarenhet eller korruption?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Mer om Nekromantikern: Spökvandring nämns inte heller där som förmåga. Sedan så är det kanske lite tvetydligt när de använder Spökvandring som exempel på Särdraget "Eonernas Visdom". Är Spökvandring en Förmåga eller en Mystisk Kraft? ;)

Sedan en till fundering. Tidigare har jag tyckt att Svartkonst har varit lite klen förmåga, iom att du ändå inte tar dig undan den Permanenta Korruptionen som när man lär sig nya saker. Vilket iof antyder att det inte spelar någon roll vilken tradition de tar sina krafter från. Men när jag försökte göra en halvcool Nekromantiker så insåg jag att den startade på 8 Permanent korruption. Givet att det ger 1 per Nivå i Mystisk Kraft och startar med mer än en kraft då. Sedan mer om Spökvandring själv ger Korruption. Såatte... En kraft och sedan Förstyggad.

...enter: Stark Gåva. Som istället gör Svartkonstnären nästan brutet bra. Med den mängden Korruption de kan ha så kommer de ganska snart aldrig misslyckas med ett framgångsslag för att använda en Mystisk Kraft, iom att de lätt drar på sig en 15-20 Korruption.
 

Imperator

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
23
Location
Huddinge
Spökvandringen är en Förmåga, sidan 84. Rimligtvis är det den som nektromantikern ska ha, inte det monstruösa särdraget Andeform. Det verkar troligt. Den hade jag missat när jag filosoferade ovan.

Det finns en tråd om korruption och hur man hanterar de olika mystiska traditionerna här:
https://www.rollspel.nu/threads/69559 Jag har inte speltestat ännu men det ser lovande ut.
 
Top