Nekromanti Ett nytt tärningssystem...

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
ok.. detta inlägget kommer ta tid att både läsa och skriva.
vi håller på att bygga ett keltisktinspirerat rollspel. rtärmningssystem. jag vill absolut inte använda det klassiska t20 systemet. en t20 är inte ovälkommen, men detta jag har hittat på funkar åtminstone hyfsat. (speltestat ungefär tio minuter...)
man tar en skickalighet nbågon har, exempåelvis
Fulsvärd 13.
man sätter en svårighetsgrad mellan ett och tjugo på handlinge. i detta fall att drämma svärdet i en fulings huvud. det finns ett grundslag, som alltid är 10 eller lägre för att lyckas. i detta fall blir svårigheten föra att träffa (för att träffa överhuvudtaget 7. för att rikta mot huvudet: 3.) svårigheten blir tio. man drar bort svårigheten från skicklighets värdet. blir det positivt, som i detta fall modifeieras t20slaget uppåt, dvs 13 - 10 = 3. alltså tertton eller lägre för att träffa i huvudet. jag tänker inte blanda in miuna regler för att träffa en annan kroppsdel istället. låt säga att svårigheten är högre än skickligheten, dvs Amatör Andersson. Fila till en nyv´ckel så den pasar till slottsporten: svårighet 12. Andersson: hantverksfärdighet för nycklar är åtta. 8 - 12 = -4
dvs grundslaget modifieras med fyra nedåt. alltså sex sdlelr mindre på 1t20 för att lyckas. detta system kräver en del av SL, som bör kunna en del om svårigheter.. en tabell med exempelsvårigheter som den ovan kommer att finnas med. SL kan juh modifiera svårigheten efter förhållande, exempelvis regn elelr mörker plus ett i svårighet osv.
har även funderat på andra system , men de har blivit för avancerade att räkna ut eller för basic. jag hade även lite regler för baschans etc men t20 systemet ovan tycker jag verkar funka bra.det ger en relativ chans att lyckas mot ens skicklighet, dvs en oerfaren har lättare att göra lätta saker och en erfaren har ännu lättarea att göra en sak med låg svårighetsgrad.
alla som lirat Warzone Figruspel känner nog igen sig. detta medför att inge värden borde vara mycket högre än tretton, fär det blir übermensch.
KOMMENTARER TACK!

Jag vet att jag har rätt!
 
Top