Nekromanti Ett nytt forum?

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Med tanke på alla trevliga filosofi disskutioner så funderar jag på om det inte vore dags för ett filosofi forum? Då slapp jag kolla runt på alla andra efter trevliga disskutioner som, även om man itne kommer fram till något, känns mycket mer givande än att disskutera vilken DoD version som är bäst, vilket när allt kommer omkring bara är en fråga om smak, och alltså inte kan vara föremål för en disskution, utan bara ett utbyte av åsikter.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Personligen så tycker jag det är en bra idé (förmodligen på grund av mitt intresse för ämnet i sig), men samtidigt så är detta en hemsida som behandlar rollspel. Således kommer det endast finnas rollspelsforum (och andra spelforum) på sidan. Vi har helt enkelt inte tid att hålla i ett sådant forum, även om vi skulle vilja ha ett rent filosofi-forum.

/Azagthoth
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag älskar filosofi men finner inget behov att utrusta rollspel.nu med ett filosofi forum..
Tänk efter Rollspel och spelleda ÄR igentligen INTERAKTIV filosofi man kan ha hela kampanjer där kvantfysik, moral och Etik, politik och intriger behandlas.

Filosfi och rollspel ÄR otroligt nära besläktad coh att ha ett separat forum för bara filosofi tror jag inte kommer vara riktigt lika skoj..
många blandar om filosofi med Stoikerna med Epikureus och de andra gamla jättarna utan att inse att filosofi ÄR något levande som händer och sker runt oss.
Varje gång en Astronom tänker fram nya matematiska tabbeler som kan förklara den fysiska värden så filosoferar han varje gång en Kemist uppfinner en nya substand så filosoferar han.
Och varje gång en poet eller författare skriver en bok/dikt så handlar den om filosofi
så varje gång du spelar eller spelleder ÄR du en filosof..


Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Svar till båda

Det var ju tevligt att höra att det finns fler filosofi-intresserade än jag här i världen. Tråkigt bara att det inte kunde finnas en liten plats för filosofi på denna sida (ni har ju sf och fantasy kultur) men det kanske skulle bli mer jobb, det är klart/images/icons/smile.gif.

Och hatten, ja visst är det så. Min filosofi lärare sa en gång att filosofi var att älska kunskap och sökandet efter den. Själv anser jag att den bästa egenskapen hos en filosof är nyfikenhet. Synd bara att folk i allmänhet inte förstår att all vetenskap, humaniod som naturvetenskaplig, härstammar från filosofin.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Bra svar

De vetenskapliga arbetsättet att göra teorier som sedan testas genom diverse metoder härstamar från gamla filosofisk utarbetade metoder.

Så vetenskap = Filosofi....

och du har rätt det viktigaste vapnet en människa äger är hans/hennes nyfikenhet och kreativitet..
Hellre brödlös än rådlös med andra ord...

Livet är en gåta utan enkla svar.
 
Top