Ett Nordic Noir-rpg på väg via Mörk Borg-motorn!? Cörk Børd.

Badmojo

Old’s cool
Last edited:

Attachments

• IMG_0487.jpeg
    IMG_0487.jpeg
    67.8 KB · Views: 1
Nåt med släktskap skulle jag tro, men körk är ju inget ord …??!

… men det kanske har något att göra med ”körka” … så kyrkosläkten kanske … lite långsökt att det har med den vanliga förkortningen av ”Körkarlen” (körk.).

Last edited:
IMG_2837.jpeg
Jag gillar’t! Hoppas de integrerat ‘clue chains’ med ett formulär som ser it som en sån tavla! EDIT med ngn mekanism för ‘Wall of crazy’ när man spårat som privatspanare!

Last edited:
Hm, tycker att mycket låter spännande: enkla regler, deckaräventyr i ett mörkt Norden, kulter. Och att det utlovas regelstöd för ”ledtrådsutmaningar” bådar gott.

IMG_2308.jpeg

…men med tanke på hur svårt det ämnet är känns det som att förväntningarna borde vara av det försiktigare slaget.

Stör mig nog mest på det dansk/norska ø-et, som känns väldigt gratuitous och dessutom bryter kontinuiteten med "Mörk Borg". Hade det varit "Cörk bord" hade jag nog kunnat gå med på att det var lite fyndigt.

Kollar man på det tänkta omslaget verkar det ju inte ens vara med där:

1753948472352.png

Kan de lägga reglerna/settingen på ’rätt’ nivå; fånga Bron/Salander-viben m fl förlagor snarare än edgy Kult-ockultism, så tror jag detta kan bli bra, namnet till trots.

Inte riktigt regelsystem jag skulle valt till det temat...
Det går om man vet vad man gör. Nä men folk brukar vara ganska kreativa med MÖRK BORG-hacks, har sett allt från Cthulhuutredningar till fiske med det, som verkar funka. Och kan Disco Elysium köra nån sorts DnD-variant så varför inte (även om det inte är en helt optimal jämförelse måhända iom att det är datorspel).

Hur nordic noir är corkboards egentligen? Nordic noir är väl mer fika, depression och våld i nära relation?

EDIT: Jag vet ju inte egentligen. Har typ läst Sjöwall/Wahlöö och Mankell men inte mer.
Jag håller med! Nordic Noir är minst 70% socialrealism enligt mig. Här verkar man gå all in på nattsvart-utredning.

Back