Nekromanti ett litet, litet, jättestort fel om ÅLDER

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Enligt Eon-boken, slår man åldern: BIL+Ob3T6. För det första kan man dö innan man ens börjat spela, om man har 18 i BIL och slår 80 med Ob3T6(lite ovanligt kanske, men ändå :gremsmile:) så får man slå 63 slag på ålderstabellen..vilket medför att man kan dö innan man föds...Dock kan man ju ändra på det lite snabbt genom att säga att man inte slår på ålderstabellen när rollpersonen skapas...
En annan grej är, att om vi säger att man har 6 i BIL och slår 10 på slaget, blir man 16 år, och reglerna för unga rollpersoner visar att man då får 1- på alla attribut, dvs BIL sänks också med 1(!). Då får man 5 i BIL, och det + 10 visar att man då är 15 år gammal. Det visar därmed att man får 2- på alla attribut och man sjunker då ännu mer i ålder ända tills man har 1 i BIL och således blir 11 år. Om man slår lågre än 10 i början kommer det att bli annu värre. :gremgrin:

Några kommentarer?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En annan grej är, att om vi säger att man har 6 i BIL och slår 10 på slaget, blir man 16 år, och reglerna för unga rollpersoner visar att man då får 1- på alla attribut, dvs BIL sänks också med 1(!). Då får man 5 i BIL, och det + 10 visar att man då är 15 år gammal. Det visar därmed att man får 2- på alla attribut och man sjunker då ännu mer i ålder ända tills man har 1 i BIL och således blir 11 år."

Regeln är inte rekursiv. Åldersberäkningen utgår från ursprunglig BIL, inte åldersmodifierad BIL. Du får fram din ålder, varvid din bildning sänks. Där stannar du.
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
det där kan man ju göra lite hur man vill med också, när jag spelleder är inte jag särskilt hård på de där reglerna - om en RP tex skulle slå fram att han är 45 år gammal men hellre vill spela 25 år så skulle jag inte neka honom. Likaså om han skulle bli 16 men vill vara 26 istället.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
" [...] vilket medför att man kan dö innan man föds [...]"

Föds man som 98 år i detta fall? Nej. Spelarens får snarare kontrollen över karaktären vid denna ålder. Det är en stor skillnad vilket gör det hela rimligt, även om det kan vara rätt trist att spela med en död rollperson (vilket inte behöver vara fallet).

Hur som helst så tycker jag att man alltid ska ha möjlighet att välja ålder eftersom det har en enorm betydelse (inte bara regeltekniskt utan även spelmässigt) och ganska markant kan förstöra de planer som man har för karaktären, OM man har planer alltså. Har man inga planer så kan man gott och väl slå, men jag tycker ändå inte att man ska vara tvingad.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Man är inte tvingad till att slå fram sin ålder , utan kan välja sin ålder själv om spelledaren tillåter.

Så står det i regelboken iaf.
Dessutom har alla en egen tolkning av reglerna.... :gremtongue:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: annan regelotydlighet

Dessutom så blir inte trukher och tosher yngre bara för att dom har lägre bildning.

(iofs så dör dom kanske tidigare än vanarer men ändå)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Husregel..

tjaa, låter ju lite mysko..
Men, om det inte passar så gör en husregel så som du vil ha det.
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Skit i att slå framm ålder, jag tror inte att jag har slagit framm ålder på någon av mina karaktärer. Välj en ålder som passar bra. :gremwink:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Åldrande bland raser/kulturer

Det blir ju faktiskt så att bland de raser som inte har skenbar ålder (d.v.s. alla utom Alver och Dvärgar så vitt jag vet) så är det de med mest positiva modifikationer på de fysiska attributen som lever längst (visst, PSY spelar också roll, men de fysiska attributen är fler och modifikationerna för raserna går oftast hand i hand), som t.ex. Trukherna, och tirakerna i allmänhet för den delen. Även Kraggbarbarerna lever väldigt länge, och om jag har rätt så lever både dessa och tirakerna rätt hårda liv i frånvaro av både tillräcklig hygien och medicinsk kunskap. Så det blir ju faktiskt lite underligt eftersom de största faktorerna på genomsnittsåldern genom den mänskliga historien IRL har varit just sjukvården och hygienen. Allt eftersom dessa har gjort sej mer integrerade i människans liv så har medelåldern ökat.

Så vitt jag vet så är Cirefaliernas kultur tämligen välutvecklade inom dessa områden, men tack vare dess folks frånvaro av exceptionella fysiska attribut så lever de kortare liv än en lortig tirak. Så, den ålder som man börjar slå åldringsslag på borde definitivt bero på vilken ras man är, eller egentligen vilken kultur man bor bland och vilka vanor man har, men förenklat så blir det i stort sett valet av ras som är den huvudsakliga orsaken. Detta är inget jag anser att regler krävs för, utan det varbara en liten tanke.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Åldrande bland raser/kulturer

Jo, bra idé... Tauper ska ju leva onaturligt länge, men de dör ju först av alla....

Alver iaf får ju bärja vid 40 års skenbar ålder...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Åldrande bland raser/kulturer

"Alver iaf får ju bärja vid 40 års skenbar ålder..."

Detsamma gäller för Dvärgar tror jag. Fast det är ju skenbar ålder detta gäller, och den ökar ju väldigt sakta för Alver, och till viss del även för Dvärgar.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Åldrande bland raser/kulturer

Det blir ju faktiskt så att bland de raser som inte har skenbar ålder (d.v.s. alla utom Alver och Dvärgar så vitt jag vet)
Alla raser ser väl ut att ha en viss ålder? :gremwink:

(visst, PSY spelar också roll, men de fysiska attributen är fler och modifikationerna för raserna går oftast hand i hand)
En kedja blir aldrig starkare än sin svagaste länk... Har du 6 i PSY och 28 i alla andra attribut, så lever du statistikt sett kortare än en som har 10-12 i alla attibut.

Kraggbarbarerna lever väldigt länge, och om jag har rätt så lever både dessa och tirakerna rätt hårda liv i frånvaro av både tillräcklig hygien och medicinsk kunskap.Om du ska åldras så är det ju inte bara så att du sitter och ugglar och får lite sänkta attribut. Får en tirak en sjukdom så har denne mycket svårare att överleva än en taup, då denne har tillgång till bristfällig, men än dock bättre sjukvård. Även om tiraken råkar ha mer i TÅL.[/i]



Så det blir ju faktiskt lite underligt eftersom de största faktorerna på genomsnittsåldern genom den mänskliga historien IRL har varit just sjukvården och hygienen.
Tillgång till mat är inte minst lika viktigt.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Åldrande bland raser/kulturer

"Alla raser ser väl ut att ha en viss ålder?"

Givetvis menar jag den regeltekniska termen skennbar ålder.

"Har du 6 i PSY och 28 i alla andra attribut, så lever du statistikt sett längre än en som har 10-12 i alla attibut."

Jag antar att du menar att man inte lever längre än en med 10-12 i alla attribut, och då är jag med. Det är ju iofs sant, men det kommer nog ändå inte märkas av är jag rädd. Jag litar inte heller på statistiken då det handlar om tärningar, eftersom att tur existerar! Jag svär!

"Om du ska åldras så är det ju inte bara så att du sitter och ugglar och får lite sänkta attribut."

Man åldras nog av det också ska du se.

"Får en tirak en sjukdom så har denne mycket svårare att överleva än en taup, då denne har tillgång till bristfällig, men än dock bättre sjukvård. Även om tiraken råkar ha mer i TÅL."

Om man har tillräcklig kunskap för att förhindra att sjukdomen som håller på att kål på en, ja. Detta är dock tveksamt med tanke på att direkt livsfarliga sjukdomar är mycket svåra att bota, och därmed mest troligt utom Mundanas läkares förmåga.

Nu kanske jag är ute och cyklar, men tiraker har väl ändå någon form av primitivare sjukvård, från någon typ av medicinman eller liknande? Om de har det så kan det ju delvis hjälpa. Dessutom så tycker jag att tirakerna verkar vara så pass civiliserade att de till viss del borde kunna "låna" andra kulturers kunskap, t.ex. inom sjukvården.

Jag förstår att medelåldern givetvis påverkas av dödsfallen som sjukdom bringar, men om man kollar på medelåldern som baseras på enbart "naturliga" dödsfall så tycker jag inte att tiraker borde leva längre än de renligare mäniskorna. Det är väl främst det jag menar.

"Tillgång till mat är inte minst lika viktigt."

Jo, det glömde jag ju. Ännu ett tecken på att Cirefalierna borde leva längst av alla, förutom alver och dvärgar förståss. Detta för att genomsnitts Cirefaliern både är rik, och att tillgången av föda är väldigt stor i hela samväldet (om jag inte minns fel) och därmed borde de flesta, även de fattiga, ha råd med att äta tillräckligt.
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Unga rollpersoner (OT)

När ändå ämnet är uppe tycker jag att atributsänkningarna för unga rollpersoner blir väldigt konstiga. Jag testade att göra en 13årig ficktjuv/gatubarn och attributssänkningarna gjorde att han till exempel fick endast 2 UK. Trettonåringar brukar inte falla ihop av utmattning efter att ha sprungit i en trappa.

Varför använde inte NeoGames en modifikation av systemet för unga rollpersoners attribut som finns i deras första rollspel, Viking?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Åldrande bland raser/kulturer

Må så vara att cirefalierna har det gott stält generellt, men de har en hel del saker emot sig också. Deras syn på med vem man kan fortplanat sig håller på att göra en hel del skada på folkslaget som helhet eftersom det har skett i tusentals år...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Åldrande bland raser/kulturer

Aha! Detta låter onekligen intressant och är definitivt något som jag inte känner till. Menar du att de ofta gifter sej inom familjen, som de ryska adelsfamiljerna, eller?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Åldrande bland raser/kulturer

De händer att de gifter sig inom den egna familjen (med syskon :gremtongue: ) Se sida 45 i Religioner. Det tillhör Mundanaallmänbildning att kunna detta!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Unga rollpersoner (OT)

"Varför använde inte NeoGames en modifikation av systemet för unga rollpersoners attribut som finns i deras första rollspel, Viking?"

Det första rollspelet från Neogames är Neotech 1. Viking kom senare, och producerades av 101 Productions (dvs Fabian Fridholm/Spel&Sånt), som lånade Neos grundregelsystem och varumärke.
 
Top