Nekromanti Ett litet äventyrsförslag

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Det här äventyrsförslag skrevs en gång i tiden av mig och Erik Persson för Drakens Tand. Dock stendog Tanden på fläcken och allt material till det numret slängdes mer eller mindre bort, så jag tänkte att nån här kanske var intresserad av att läsa det. :gremsmile:
Hjälp mig gärna att vidareutveckla det hela, har tänkt att baka in scenariot en en kampanj min spelgrupp skall starta upp. :gremcool:


Till staden Belmont anländer en dag en långväga expedition på jakt efter skatter ute i vildmarken. Expeditionen består av kunniga människor från olika delar av landet, men mest uppmärksamhet har expeditionen fått för Jonathan Rymes, en politiker från Washington som gjort sig känd för att vara skoningslös och ha många lik som han trampat över, något som gjort att han skaffat sig många fiender. Tillsammans med expeditionen reser flertalet journalister och fotografer.

Expeditionen ger sig av från Belmont, med målet att komma fram till Pioche för att bättra på sin proviant och sedan bege sig ännu längre ut i den okända vildmarken. Men till Pioche når aldrig expeditionen, som därifrån aldrig rapporteras kommit fram. Självklart är man i de båda städerna måna om att söka upp gruppen igen, och därför skickar man ut varsitt uppbåd från de båda städerna.

Mellan Belmont och Pioche kommer rollpersonerna att hitta ett fotografi där Jonathan poserar med ett guldfynd i handen. Expeditionen syns inte till någonstans i området, men rollpersonerna känner till platsen där fotot är taget; nära en övergiven by som för längesedan blev plundrad av indianerna.

Det finns ett antal frågor som måste besvaras, både av rollpersonerna och av spelledaren. Vad har egentligen hänt med expeditionen? Har de helt enkelt blivit överfallna av indianer som finns i området? Eller finns det något i Jonathan Rymes förflutna som har lett till detta? Kanske en gammal fiende som tagit sig friheten att bestämma Jonathans öde?

Hur har egentligen bilden kommit till platsen där rollpersonerna hittar den? Och framför allt, när är bilden tagen? Har man kunnat framkalla en bild mitt ute i ödemarken, och vart har man i sådant fall gjort det? Har kanske någon överlevande (under förutsättningen att expeditionen verkligen råkat ut för ett överfall och lidit förluster) försökt att fly tillbaka till Belmont?

Och nu till huvudfrågan: vad ska rollpersonerna göra? Framför dem ligger stora guldfyndigheter – av bilden att döma – men också vetskapen om farorna som eventuellt finns där. Bör man fortsätta leta efter expeditionens medlemmar?

Något otrevligt verkar ha hänt där ute, men rollpersonerna har ingen aning om vad...
 
Top