Nekromanti Ett kortsystem med tre högar:

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hej, kom på ett kul kortsystem efter att ha svarat på Jade's inlägg:

Man har tre högar med kort i mitten på bordet. Ponera att en hög är [color:\\"red\\"]Röd[/color], en är [color:\\"blue\\"]Blå[/color] och den sista är [color:\\"green\\"]Grön[/color].

Rollpersonerna har egenskapsvärden mellan 1-20, typ.

Dessutom har alla varelser ett FORM-värde som efter vila, sömn, uppfriskningar osv kan vara så högt som 9.

När man ska utföra en uppgift så ska man nå över en viss Svårighetsgrad (vanligtvis 20).

Man börjar alltid med ens Egenskapsvärde som utgångspunkt. Men sedan skall man ta till två extrafaktorer på det.

- Man kan ta två kort från valfri hög.
- Man kan ta ett kort från valfri hög och slå en sexsidig tärning
- eller så kan man använda sin FORM och ta ett kort från valfri hög. Varje gång man använder sin FORM så minskar den med ett snäpp, vilket gör att man bör spara de höga värdena till riktigt viktiga situationer. När ens FORM hamnar på 3 så börjar den bli helt värdelös...

---

Nå, de tre korthögarna är spelets verkliga finess. På korten står det antingen "Fummel", "Trubbel -2", "Dubbelchans!" eller ett siffervärde mellan 1-10.

Har man fått upp ett "Fummel" så kan man strunta i resterande kort. Man klantar sig.

Har man fått upp "Trubbel -2" så har man råkat ut för någon sorts problem, typ att man håller på att snubbla när man jagas av en galen yxmördare. Man har inte riktigt misslyckats med uppgiften ännu, men svårighetsgraden ökar med två snäpp och man får välja ett nytt kort från valfri hög. Detta skapar skön dramatik runt spelbordet.

"Dubbelchansen" betyder att man får ta upp två nya kort. Då har ens rollperson hittat ett fint läge och kan prestera utöver det vanliga.

Siffervärdena läggs till Egenskapen och så kan man se huruvida man har lyckats eller inte.

---

Nå, de tre korthögarna representerar tre olika sorters chanstagningar, med varsin frekvens på de olika korttyperna.

[color:\\"green\\"]De Gröna Korten[/color]
Den här högen gäller för de som tar det säkra före det osäkra. Man har nästan inga Fummel eller Trubbel, men man har heller inte särskilt många höga siffervärden eller några Dubbelchanser. Typ:

<pre>Fummel 2
Trubbel 1
1 1
2 2
3 3
4 4
5 4
6 3
7 2
8 2
9 1
10 0
Dubbelchans 0</pre>

[color:\\"blue\\"]De Blå Korten[/color]
Den här högen är standardhögen. Den är fördelad som en kamelpuckelkurva, vilket ger dramatiska och schyssta resultat. Använder man blå kort i samband med ett grönt kort så blir resultatet lite mer kontrollerat än om man tar två blå kort på varandra:

<pre>Fummel 2
Trubbel 2
1 1
2 2
3 4
4 2
5 1
6 1
7 2
8 4
9 2
10 1
Dubbelchans 1</pre>

[color:\\"red\\"]De Röda Korten[/color]
De här är de galna riskerna. När man bara måste få till ett högt resultat är det den här högen man ska blanda in. Risken för fummel är förstås tokhög, men här finns också de riktiga godbitarna om man har tur. Vill man vara riktigt galen så tar man två röda kort, men då är man våghalsigare än de flesta!:

<pre>Fummel 4
Trubbel 1
1 3
2 3
3 1
4 0
5 0
6 0
7 2
8 3
9 3
10 3
Dubbelchans 2</pre>

---

Jag har inte orkat räkna på sannolikheter, utan det här är bara lösa riktlinjer, men visst låter det som ett rätt kewlt system?

Det är ju roligt när man får vara ball och ta risker, samt vara lugn och satsa på kontrollerade resultat.

---

Man skulle kunna ha fler specialkort också, såsom ett "Martyr (0/+20)" (*host* ripoff *host*) som gjorde att man kunde få lägga till hela +20 om man så önskade, men att man i så fall dog på kuppen.

Ja, jösses vad mycket kul man skulle kunna ha...

/Rising
som hittar på många system.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Bra idé, jobba på.

En invändning, ska inte FORM alltid spela roll? En pigg och fräsch äventyrare gör väl generellt sett bättre ifrån sig än en sliten, trött typ även då de inte tar i så de spricker ('offrar' FORM).

Sen borde väl risken för trubbel vara högre i [color:\\"red\\"] röd [/color] än i [color:\\"blue\\"] blå [/color]? Inte så viktigt kanske.

Sen tänkte jag också som så att med tvåkortsval så finns det nio val man kan göra, försök få att inget val är det andra likt. (Alltså skall inte [color:\\"red\\"] röd [/color]+[color:\\"green\\"] grön [/color] vara samma som två [color:\\"blue\\"] blåa [/color] kort. Därmed inte sagt att det är så nu, men det är värt att tänka på.

/Rising
som hittar på många system.
Kan du inte samla allt konstruktivt du gjort på en hemsida eller så? Eller är det redan gjort? [color:\\"blue\\"] [/color]
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"En invändning, ska inte FORM alltid spela roll? En pigg och fräsch äventyrare gör väl generellt sett bättre ifrån sig än en sliten, trött typ även då de inte tar i så de spricker ('offrar' FORM)."

Jag tycker det är en poäng att man kan spara på krafterna och vänta med att använda de höga FORM-värdena.

"Sen borde väl risken för trubbel vara högre i röd än i blå ? Inte så viktigt kanske"

Jag tänkte så först, men tyckte nästan att det blev roligare om man fick trubbel på ens "vanliga" blåa kort, och sedan märkte att svårighetsgraden blev så tuff att man valde den röda högen när man blev tvungen att dra ett nytt kort. Då blir det bättre om man får ett "antingen eller" som svar. Risktagningar fungerar ju så, antingen går det bra eller åt pipan. "Trubbel" gör sig nästan bäst i den blå högen.

Men jag vet inte. Man måste nog provköra innan man kan veta hur systemet känns i praktiken. Jag har ju bara gjort en liten gissning om hur systemet kan läggas upp.

"Sen tänkte jag också som så att med tvåkortsval så finns det nio val man kan göra"

Försök inte. Sex val.

1-1
1-2
1-3
2-2
2-3
3-3

Det är ju ingen skillnad på 1-2 och 2-1.

"(Alltså skall inte röd + grön vara samma som två blåa kort. Därmed inte sagt att det är så nu, men det är värt att tänka på."

Jag håller med till fullo.

"Kan du inte samla allt konstruktivt du gjort på en hemsida eller så? Eller är det redan gjort?"

Äh, det mesta jag gör är ju bara skit. Jag har lovat att göra en Eskapix-sida dock... Någon gång i framtiden kanske den blir klar...

/Rising
Kan dock skvallra om att det kommer slå ner en Risingsignerad bomb på Spelforumet någon gång i nästa eller nästnästa vecka...
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Jaja, det finns väl en fördel med ditt sätt att se på hur FORM skall köras, men jag håller nog kvar vid tidigare argument.

Och det där med korten, nio betyder sex på arameiska... :gremwink:

Hur mycket av det du gör spelar du? Hur stor del blir bara rollspelsmakarforumsgrejer?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Hur mycket av det du gör spelar du? Hur stor del blir bara rollspelsmakarforumsgrejer?"

När det gäller rena spelmekanismer så är det ytterst få jag bryr mig om själv. Det är främst utmaningen i själva problemlösningen som driver mig. Hur gör man system där man både kan ta det lugnt och satsa järnet? Hur gör man ett system där man kan halvmisslyckas? Hur gör man ett system där man på ettt flexibelt sätt kan blanda flera egenskaper i ett enda egenskapsslag? Hur gör man ett system där resultaten blir osäkrare och osäkrare ju sämre man blir? Osv.

Det är roligt att lösa problem, även om man personligen inte har någon användning av lösningen.

I rollspel är jag inte själv så intresserad av dessa mekanismer, men jag konstruerar också bräd- och kortspel på min fritid, och där kan dessa klur ibland komma till användning.

/Rising
 

gröntuva

Veteran
Joined
20 Feb 2003
Messages
18
varför måste det vara 3 höger kan det inte räcka med en?= jgjag har bara en kortlek nämligen? finns det några hinder för bara en?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"varför måste det vara 3 höger kan det inte räcka med en?= jgjag har bara en kortlek nämligen? finns det några hinder för bara en?"

Mmm, jag kallar mekanismen för "förvilla forumspammare", en väldigt bra teknik för att förvirra och snurra till det för löst folk som tycker det är roligt att bomba forumet med korta nonsensinlägg. Rätt smart, va?

Läs inlägget igen, så kommer du att förstå hur systemet fungerar, eller i vart fall kunna ställa vettiga frågor som jag vill svara på.

/Rising
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Läs inlägget igen, så kommer du att förstå hur systemet fungerar, eller i vart fall kunna ställa vettiga frågor som jag vill svara på.

Woah... take it easy.

Gröntuva, Risings system bygger inte på vanliga spelkort -sådana med ruter, hjärter, spader och klöver på, du vet. Snarare tänker han väl om något göra egna kort -han beskrev ju nämligen också att korten hade funktioner och beskrivningar. Sedan så är det inte alltid lika lätt att hänga med när Rising börjar hala in storfångsten, det håller jag med om... särskilt är alla dom där punkterna förvirrande, eller hur? :gremwink:

Nåja, det finns inga anledning att tjäbbla. Antingen så förklarar man tydligare, eller så orkar man inte förklara, och då låter man bli. Samma sak gäller läsande och svarande på inlägg: antingen orkar man läsa, eller så låter man bli -men då ska man helst inte svara heller. Sådan är forumsetiketten.

Bless.
 

gröntuva

Veteran
Joined
20 Feb 2003
Messages
18
varför hatar du mig? jag frågade ju bara jag läste dom andra men förstog inte
förlåt :gremfrown:
 

gröntuva

Veteran
Joined
20 Feb 2003
Messages
18
tack för ditt svar morgoth, nu förstår jag bättre

Du verkar skyst kan jag lägga till dig i min vänner ruta?
hur gör man det?
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Hahaha... eh... ^_^'

Du verkar skyst kan jag lägga till dig i min vänner ruta?
hur gör man det?


Öh, jo, visst, det går väl bra. Klicka dig in på min profil och välj "Lägg till i adressbok", bara... '_'
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Make up, not war

"varför hatar du mig?"

Nej nej, jag hatar inte dig, men sedan 13:00 har du skrivit typ hundra miljoner inlägg, och de är alla typ "hö hö, spelar man anden i flaskan i Gemini?" eller "jag såg att Hitler hade stor Pitt på ett forskningsprogram"...

Jag älskar alla människor, men de som bombar forum med en massa blaj älskar jag lite mindre än dem som tar det lite lugnt och försöker utveckla sina inlägg lite mer.

Men det är okej. Ta det lite lugnare i framtiden bara, så är du min bästa kompis, du också.

Tjena moss!

/Rising
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Ohh, jag kan tänka mig att det skulle kunna bli rätt dramatiskt.

SL > "okej, dra för att hoppa över till luftskeppet. Det är tusen meter ner till marken"
Spelare > *sträcker sig efter den röda högen*
Övriga spelare > "Woooooh!"

Ähh, jag kan inte komma på något direkt dåligt med systemet. Det var några saker jag inte begrep först, men det har klarnat nu.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Jag har egentligen bara en synpunkt: behövs korten?

Borde man inte kunna använda olika tärningskombinationer med liknande fördelningar?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Jag har egentligen bara en synpunkt: behövs korten?"

Nej, egentligen inte. Men det gör valet lite roligare. Om man har dragit många höga kort ur den röda högen, så blir det plötsligt bättre att satsa på den blå. Dessutom är kort väldigt praktiska om man vill få fram den där kamelpuckelkurvan som jag är så nyfiken på. Å så är förstås kort bra om man vill inkludera specialfall som det där Martyrkortet...

Men visst, jag har konstruerat flera tärningssystem som kan göra delar av det som trehögssystemet var utformat för att emulera.

Är man bara ute efter ett system som kan emulera olika grader av risktagande så är R6 tillräckligt.

Om man bara vill åt Trubbel-funktionen så kan man ta en titt på Fibbla istället.

...men ett som har kamelpuckelkurva, varierande risktagning, trubbelfunktion och där man kan få till specialfunktioner som "Martyr"...

Det blir bra klurigt med tärningar...

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Det blir bra klurigt med tärningar...
Jo, jag har funderat lite på det efter förra inlägget. Man vill ha sannolikhetskurvor som ser ut något i stil med (ursäkta den kassa ascii-konsten (egentligen ansi-konst, men det är ett mindre vedertaget begrepp)):

/\ Grön
-- Blå
\/ Röd

Grön och blå är en baggis, men att få en röd i samma intervall utan att röra till tärningshanteringen totalt är lite klurigare.

Det enklaste ur spelynpunkt hade nog varit att märka om några D20 eller D30, men ur praktisk synvinkel är det lite jobbigare.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"/\ Grön
-- Blå
\/ Röd

Grön och blå är en baggis, men att få en röd i samma intervall utan att röra till tärningshanteringen totalt är lite klurigare."


Röd: Slå en plustärning och en minustärning (två tärningar med olika färg) och gå efter den som visar högst värde? (Minustärningen vinner om båda visar lika) Addera sedan en plusmodifikation som är lika stor som den aktuella tärningens maxresultat.

Alltså:

Grön: 2T6
Blå: T12
Röd: (MinusT6 & PlusT6)+6

Om man absolut måste ha 10 eller mer:

Grön: 1/6
Blå: 1/4
Röd: 1/3

(det stämmer alltså)

---

Personligen ville jag mest att den blå högen skulle ha kamelpuckelkurva, för då kan man börja ta ett kort från den högen och oftast konstatera antingen:

"Ja, jag fick ett rätt högt värde! Nästa kort blir grönt."
eller:
"Sheiit! Ett rätt lågt... Då måste jag satsa på ett rött..."

...vilket är mest dramatiskt.

Om man bara skulle dra ett enda kort så vore din idé bra, men här ville jag göra det så spännande som möjligt och tänkte att tvåkortskombinationerna kunde bli fräckare om den vanliga, blå högen betedde sig lite annorlunda än vad man skulle kunna förvänta sig. Annars blir ju Grön+Röd ungefär samma sak som Blå+Blå.

Men jaja, en grön, en blå och en röd specialdesignad T20 vore förstås sexigare än tre högar med kort.

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Röd: Slå en plustärning och en minustärning (två tärningar med olika färg) och gå efter den som visar högst värde? (Minustärningen vinner om båda visar lika) Addera sedan en plusmodifikation som är lika stor som den aktuella tärningens maxresultat.
Katten också, den missade jag. Jag var inne på liknande lösningar, men fick bara "varning för gupp-vägmärkes-kurva", och dessutom på aningen krångligare väg.

Personligen ville jag mest att den blå högen skulle ha kamelpuckelkurva, för då kan man börja ta ett kort från den högen och oftast konstatera antingen:

"Ja, jag fick ett rätt högt värde! Nästa kort blir grönt."
eller:
"Sheiit! Ett rätt lågt... Då måste jag satsa på ett rött..."

...vilket är mest dramatiskt.

Om man bara skulle dra ett enda kort så vore din idé bra, men här ville jag göra det så spännande som möjligt och tänkte att tvåkortskombinationerna kunde bli fräckare om den vanliga, blå högen betedde sig lite annorlunda än vad man skulle kunna förvänta sig. Annars blir ju Grön+Röd ungefär samma sak som Blå+Blå.
Blir det inte samma sak om man slår ett tärningsslag åt gången, men man slipper problemet med korträknande spelare?

Men jaja, en grön, en blå och en röd specialdesignad T20 vore förstås sexigare än tre högar med kort.
Shhhh. Säg inte mer. Jag vill inte att någon ska sno min ide till ett rustnings/skadesystem baserat på röda och gröna D20... Det kommer att bli en höjdare, kanske till och med så bra att det får Herr Nils godkännande! :gremshocked:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,669
Location
Uppsala
Re: Ett kortsystem med TVÅ högar:

Kort har väldigt mycket taktiskt värde, helt klart. Mer än endast siffror kan få enligt mina erfarenheter. (Som dock saknar Castle Falkenstein än så länge.)

Jag tycker systemet med tre högar har både för- och nackdelar...

Spänningen när man efter Trubbel -2 måste dra ett kort till, eller när någon vågar lite extra och sträcker sig efter den röda högen låter intressant, men däremot undrar jag varför du använder tre högar? Visst skapar den gröna högen viss säkerhet, men jag tror de flesta kommer använda den blå eller sträcka sig efter den röda. Den gröna kommer stå där och samla damm och användas när alla andra kort är slut :gremwink:

Så jag hade nog gjort det till ett system med två högar: den blå och den röda.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Blir det inte samma sak om man slår ett tärningsslag åt gången, men man slipper problemet med korträknande spelare?"

Jo, om man kan få till kamelpuckel med tärningar på något smart sätt.

Det smarta med kamelpuckel är att det nästan alltid ger ett "rätt högt" eller "rätt lågt" värde, varpå man ofta söker sig till någon av extremerna "nu behöver jag ta det lugnt" eller "Gah! Satsa!!!"

Med vanlig raksträcka så blir det oftast bara så att man kan ta två kort ur raksträckehögen och få ett tryggt mittenresultat, och dessutom blir det ingen egentlig skillnad på Blå+Blå och Grön+Röd.

"Shhhh. Säg inte mer. Jag vill inte att någon ska sno min ide till ett rustnings/skadesystem baserat på röda och gröna D20..."

Spännande... Det ska jag hålla upp ögonen för.

/Rising
 
Top