Nekromanti Ett kontroversiellt sett att belöna spelare...

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Med nya spelbara raser och klasser.

Jag fick id´en från början med Pathfinder, men jag tror nog att den skullle fungera i andra spelsammanhang också.

Låt mig förklara.

Jag har lekt och planerat med en Warcraft RPG kampanj (3.5 d20, baserad på D&D, men jag snor bra id´eer från lite här och var.).
Kampanjen kommer att starta direkt efter de tredje kriget (händelserna i Warcraft 3), så allianser och fraktioner ser ut som följande(inte nödvändigt att läsa):
Den orkiska Horden har stått med Jungeltrollen en längre tid, så dessa två utgör den nya orkiska horden. Dessa har börjat "Flörta" med de nomadiska Tauren stammarna, som enats under gemensam flagga.
Den mänskliga alliansen har länge varit allierade med Dvärgarna i Khaz Modan, och deras kusiner Gnomerna. De har även, historiskt sett, goda band med Högalverna, och har nu börjat söka stöd hos Natt alverna, som tycker illa om de krigiska orkerna.
Utöver det står Drakfolken, Goblins, Ogers, Nerubians, och ett antal andra raser, självständiga från Alliansen och Horden, och The Forsaken, de fria odöda, före detta slavar under The Litch King, vill ha fred med båda parter för att ha hjälp att fälla sin förre härskare, och de fortsatt förslavade Scourge lever i fiendeskap med dem, och med alla andra, längre norrut.

Så min tanke är att spelarna från början, eftersom det officiellt sett är fred mellan horden och alliansen, ska kunna börja i ett äventyrarband, som antingen Orker, troll, Människor, Dvärgar eller Högalver.

Sen har jag ett par exempel på kampanj äventyr som jag planerar ska belönas med de andra rasernas goda vilja. Och därmed också att få den rasen som spelbar ras.

Så om spelarna lyckas hjälpa Gnomerna ta tillbaka sin huvudstad från de "troggs" som invaderat, kan de få spelasom Gnomer. Om de väljer att alliera sig med The Forsaken kan de få spela (eller bli återuppväckt) som Forsaken Undead. Om de dör, och faller under The Scourge förbannelse kan de börja spela som zombier eller abominations där, om de får gott rykte hos Natt alverna, eller Tauren stammarna, kan de får spela Natt alver och taurens, OSV.

Jag har liknande tankar om klasser och prestige classes också.

Vad tror ni om det hela? Vad fins för fördelar och nackdelar? Har ni stött på ett spel eller en spelledare/kampanj som utnyttjar en sån här ideen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Medan det här är coolt kräver det att du har hög dödlighet i kampanjen så att man får testa de nya raserna, eller att man kan ha mer än en karaktär åt gången.

Jag ser också fallgropar med det, speciellt klasserna. Är de nya klasserna mäktigare än de som finns från början? Om ja kommer spelare ha ihjäl sina karaktärer för att få de nya mäktigare/coolare raserna och klasserna.

Du bör också ha så breda val som möjligt i början. Om jag vill spela en magiker och alla klasserna i början är magi-lösa kommer min kille springa ensam mot Deathwing beväpnad med en smörkniv så fort jag får spela en warlock om han dör :gremwink:

Så jag tycker det är riktigt coolt men det finns potential för det att gå åt skogen. Raser är nog lättare att göra så här med än klasser.

Mitt förslag är att varje spelare har upp till 3 karaktärer men bara en aktiv åt gången. De tre Altsen levlar med den aktiva karaktären och kan bytas in mellan spelsessioner och blir då den aktiva karaktären. När en karaktär inte är aktiv är de hemma i guildets borg/hus/taverna och sköter saker där.

Se också upp för att spelarna som hatar Taurin kommer fucka upp saker för killen som vill att gruppern blir vänner med Taurin stammarna så att han kan spela en. Om de måste välja mellan 2 raser, tex Tauren och Goblins förvänta dig att det här bara blir värre.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Haha, men det är ju problemen som är roliga, ellerhur? :gremtongue:

Jag har planerat att tillåte Fighter klassen till en början, samt Ranger (Hunter), Thief (rogue), en Arcanist klass och en Healer klass.

Eftersom jag från början tänkte på id´en med Pathfinder systemet vore det kul med Multiclass karaktärer, men fler karaktärer per spelare är också en id´e jag haft, just med raserna. Men sen, eftersom många av raserna kan "levla" i sin ras som om rasen vore en klass, skulle ju halv-raser kunna levla i båda raserna, vilket jag tror skulle vara intressant.

Jag har nog inte tänkt att dödligheten ska vara så stor, däremot vill jag att levlingen ska vara rätt platt, så det ska inte bli FULLT så mycket svårare att gå upp i level ju längre upp man kommer. Krävd XP ska inte gå tre gånger om för varje ny level, för då fins det inte mycket motivation att spela med en 20th karakär.

Men fortfarande, har detta dykt upp i något annat spel? Att man "samlar" på klasser/raser/utvecklingsmöjligheter på det här sättet? Jag har funderat på att bygga en mekanik för det i mitt eget rollspel annars.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag hade en kampanj där spelarna "låste upp" en ny ras halv-vägs genom spelet när de befriade dem från en annan dimension men ingen av mina spelare valde att spela en karaktär från den rasen. :gremfrown:

Skriv den mekaniken! Det låter coolt :gremlaugh:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det här förekommer ju rikligt i RTS-spel, till exempel. Vill minnas att de olika kampanjerna i Starcraft var sådana, i tutorial-syfte. För varje bana man klarade så fick man en ny typ av units att använda.

Problemet i fallet med rollspel blir ju att man är tvungen att ge upp något (den karaktär man är) för att få något mer (den nya rasen).

Tror att hela systemet med feats är bättre i så fall.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Om ni spelar tillräckligt ofta för att de ska kunna få chans att spela dessa nya klasser, så gillar jag det faktiskt. Jag tycker dock att du ska överväga "truppspel" (kallas det så?) dvs att varje spelare har 1 huvudkaraktär och sen några underhuggare. Det kommer då bli en omsättning på underhuggarna, vilket gör att det lockar att kunna få nya och bättre och intressantare sådana. Det är ganska dataspeligt ditt förslag, på ett mysigt sätt!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har liknande idéer, även om jag inte har det uttryckligen menat som en belöning.

I mitt fall så handlar det om en fantasykampanj, inspirerad av personer som James Cook, Ibn Battuta, Christoffer Columbus, Marco Polo och Livingstone. Spelarnas övergripande uppdrag är att göra en världsomsegling (egentligen en kontinentomsegling...) för att kartlägga potentiella handelsrutter, och under den så kommer de naturligtvis att råka ut för en massa spännande sidoäventyr.

I en sådan kampanj så blir det gradvisa avslöjandet av världen en viktig del, så naturligtvis så kommer man inte från början att kunna spela ett folk som man inte stött på. När man väl mött dem så kommer de dock att vara spelbara, om man befinner sig på ett lämpligt ställe för att de ska kunna hoppa in i gruppen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Troberg said:
Jag har liknande idéer, även om jag inte har det uttryckligen menat som en belöning.

I mitt fall så handlar det om en fantasykampanj, inspirerad av personer som James Cook, Ibn Battuta, Christoffer Columbus, Marco Polo och Livingstone. Spelarnas övergripande uppdrag är att göra en världsomsegling (egentligen en kontinentomsegling...) för att kartlägga potentiella handelsrutter, och under den så kommer de naturligtvis att råka ut för en massa spännande sidoäventyr.

I en sådan kampanj så blir det gradvisa avslöjandet av världen en viktig del, så naturligtvis så kommer man inte från början att kunna spela ett folk som man inte stött på. När man väl mött dem så kommer de dock att vara spelbara, om man befinner sig på ett lämpligt ställe för att de ska kunna hoppa in i gruppen.
Jag vet inte om jag hade låtit folk låsa upp nya raser i ett spel där man spelar kolonialister. Hela poängen med ett sådant spel är ju att kalla urbefolkningen för Indianer eller Orker, omvända dem från deras hedniska bullshit religon till sin egen korekta religon och sedan döda dem med smittade filtar och ta deras guld. Det kan bli dålig stämning i gruppen om någon spelar en av vildarna liksom :gremwink:

http://www.youtube.com/watch?v=RSu4hOLYrXk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
God45 said:
Troberg said:
Jag har liknande idéer, även om jag inte har det uttryckligen menat som en belöning.

I mitt fall så handlar det om en fantasykampanj, inspirerad av personer som James Cook, Ibn Battuta, Christoffer Columbus, Marco Polo och Livingstone. Spelarnas övergripande uppdrag är att göra en världsomsegling (egentligen en kontinentomsegling...) för att kartlägga potentiella handelsrutter, och under den så kommer de naturligtvis att råka ut för en massa spännande sidoäventyr.

I en sådan kampanj så blir det gradvisa avslöjandet av världen en viktig del, så naturligtvis så kommer man inte från början att kunna spela ett folk som man inte stött på. När man väl mött dem så kommer de dock att vara spelbara, om man befinner sig på ett lämpligt ställe för att de ska kunna hoppa in i gruppen.
Jag vet inte om jag hade låtit folk låsa upp nya raser i ett spel där man spelar kolonialister. Hela poängen med ett sådant spel är ju att kalla urbefolkningen för Indianer eller Orker, omvända dem från deras hedniska bullshit religon till sin egen korekta religon och sedan döda dem med smittade filtar och ta deras guld. Det kan bli dålig stämning i gruppen om någon spelar en av vildarna liksom :gremwink:
Nja, mitt upplägg är lite annorlunda. Ledaren för expeditionen (som är den som anlitar spelarna, men som så småningom kommer att dör och överlämna expeditionen till spelarna) är en utforskare, men har sålt in expeditionen som ett "hitta säkra handelsrutter"-projekt för att få finansiärer. Hans personliga motivation är dock utforskning för sakens egen skull.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Det låter ganska mycket som Columbus. Och vi vet ju hur det gick :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
God45 said:
Det låter ganska mycket som Columbus. Och vi vet ju hur det gick :gremwink:
Tja, det kanske blir en kampanj till där spelarna får stoppa finansiärerna från att missbruka informationen de samlat...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Troberg said:
God45 said:
Det låter ganska mycket som Columbus. Och vi vet ju hur det gick :gremwink:
Tja, det kanske blir en kampanj till där spelarna får stoppa finansiärerna från att missbruka informationen de samlat...
En sådan kampanj låter betydligt mindre rolig än en där man spelar Cortés och med 300 man besegrar en arme med mer än miljonen soldater, bränner Aztec imperiet till marken, snor alla deras grejer och sedan pissar på askorna. :gremwink:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
God45 said:
En sådan kampanj låter betydligt mindre rolig än en där man spelar Cortés och med 300 man besegrar en arme med mer än miljonen soldater, bränner Aztec imperiet till marken, snor alla deras grejer och sedan pissar på askorna. :gremwink:
Jag börjar ana varför dina Dogs in the Vineyard-lir gick som de gick ... :gremsmile:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag har ett par ideer nu, och funderar på att bygga in id´en i mitt eget rollspel (in progress), tillsammans med id´en om att man bygger på en stad som jag hade förut.
Men den diskussionen passar sig bättre för en eventuell framtida tråd i Rollspelsmakande. Tack för hjälpen allihopa!
 
Top