Nekromanti Ett helt vanligt Sci-Fi spel

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Jag vill ha ett helt vanligt BRP - Sci-Fi spel som ska vara mycket "Aliens", lite inslag av Firefly/Serenity/Battlestar Galactica.

Det ska fortfarande stödjas och vara ett sk. "aktivt spel"

Finns det?

Jag gillar inte Coriolis stil och jag tycker Megatraveller lämnar för mycket jobb åt spelledaren, ifall man inte vill köra med deras "värld" som är lite för stor och omystisk. Serenity och Battlestar Galactica rollspelen känns lite för trevliga och nischade för min smak.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Spelknepe said:
Jag vill ha ett helt vanligt BRP - Sci-Fi spel som ska vara mycket "Aliens", lite inslag av Firefly/Serenity/Battlestar Galactica.

Det ska fortfarande stödjas och vara ett sk. "aktivt spel"

Finns det?

Jag gillar inte Coriolis stil och jag tycker Megatraveller lämnar för mycket jobb åt spelledaren, ifall man inte vill köra med deras "värld" som är lite för stor och omystisk. Serenity och Battlestar Galactica rollspelen känns lite för trevliga och nischade för min smak.
Blue Planet kanske? Jag får dock hålla med föregående talare i att jag inte riktigt är med på vad du menar med "aktivt spel".
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Hmm, det är nog endast en känsla av att man vill ha ett spel där man kan gotta sig åt att något nytt snart ska släppas. Men givetvis så är det inget jätteviktigt kriterium - mer något att föredra. :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
New Horizon

http://www.newhorizonrpg.com

Nytt, trad och kanske lite animeinfluerat. Själv tyckte jag att det var katastrofdåligt, men mycket av det intrycket kan ha kommit ur den första utgåvans direkt läsarfientliga layout. Sedan dess har det kommit en ny utgåva som jag inte kikat närmare på.

På hemsidan finns det en snabbstartsguide att ladda hem gratis om man vill kika närmare innan man köper hela spelet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
The Aegis Project

http://johnwickpresents.com/tag/aegis-project

Förmodligen faller det bort för dig för att det är en enda bok, och inga supplement är väntade. MEN! Det har spännande regler, och en hjälpligt detaljerad kampanj direkt i boken. Militär sci-fi som faktiskt verkar hänga samman regelmässigt.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Re: Dark Heresy

Ah, just det! Dark Heresy/Deathwatch/Rogue Trader glömde jag dissa. Gillar 40k universumet, men det är absolut inte det jag söker. Alldeles för stort och okontrollerat för min smak.

Tackar för dina andra länkar, ska spana in dem!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Technoir borde funka bra i rymden. Annars har vi Ashen Stars från Pelgrane Press som har fått finfina recensioner. Kanske inget av spelen känns Alien men du kan kanske skapa en sådan känsla?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: New Horizon

wilper said:
Sedan dess har det kommit en ny utgåva som jag inte kikat närmare på.
Jag har läst (eller kanske snarare blivit utsatt för) utdrag.

Ryktet säger att ännu nästa utgåva kanske, kanske korrlästs av någon som har någorlunda koll. Annars lär det vara samma grej. Jag håller inte andan. Jag gillade inte alls det sätt saker beskrevs (eller inte beskrevs) på. Synd, för spelet är snyggt. Det förtjänar bättre än att jämföras med World of Synibarr...
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag gillar coriolis universumet och mytologin, men tycker inte om tärningsslagen och färdigheterna. De låter spelledaren i princip bara säga om man lyckas eller ej genom att antingen sätta för hög eller för låg svårighetsgrad. det är oballanserat. Hoppas att det rättas till lite i den kommande uppdateringen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: New Horizon

wilper said:
http://www.newhorizonrpg.com

Nytt, trad och kanske lite animeinfluerat. Själv tyckte jag att det var katastrofdåligt, men mycket av det intrycket kan ha kommit ur den första utgåvans direkt läsarfientliga layout. Sedan dess har det kommit en ny utgåva som jag inte kikat närmare på.

På hemsidan finns det en snabbstartsguide att ladda hem gratis om man vill kika närmare innan man köper hela spelet.
Är den nya upplagan lika super-duper-dyr?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Re: Stars Without Number

wilper said:
http://rpg.drivethrustuff.com/product/86467/Stars-Without-Number:-Free-Edition

Jag har sett mycket snack om det här spelet på nätet, men jag har inte någon koll alls på hur det är. Jag upptäckte dock precis nu att det finns en gratisversion för hemladdning (länkad ovan). Jag återkommer om/när jag kikat närmare.
Precis vad jag skulle tippsa om. Spelet ska vara ganska Old School, och jag har hört mycket gott om det.

Här finns dessutom lite snygga formulär m.m. till spelet (obs, PDF):
http://www.onesevendesign.com/swn_charsheets_oneseven.pdf
 
Top