Nekromanti Ett Harry Potter Rollspel

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Hejsan svejsan, jag heter Simon och hållt på ett tag med att knåpa ihop ett Harry Potter rollspel. Jag har kommit ganska långt och har avklarat Spelvärlden, Magi, Monster, Geografi, Färdigheter (Till en liten del iallafall), och har kommit tämligen långt på regelsystemet.
Men nu vill jag ventilera lite och höra andras åsikter om vad ett dylikt rollspel borde innefatta. Så till er som läst böckerna och gillar dom. Kom med ideer. Vad som helst litet eller stort tas tacksamt emot. De e nemligen så att jag har så att säga kört fast.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men nu vill jag ventilera lite och höra andras åsikter om vad ett dylikt rollspel borde innefatta. Så till er som läst böckerna och gillar dom. Kom med ideer. Vad som helst litet eller stort tas tacksamt emot. De e nemligen så att jag har så att säga kört fast."

Den stora grejen med Harry Potter är inte så mycket vad som förekommer i världen, utan själva temat i berättelsen. Jag tror att du bör fokusera på vad som gör Harry Potter så unikt som upplevelse. Hela faderullan med det onda mot det goda och magin är bara spel för kulisserna. Pudelns kärna ligger nog djupare än så.

Böckerna tar ju ett år på sig att gå från inledning till avslutning, så det är inga snabba deckargåtor. De första antydningarna om problem kommer i närheten av inskrivningen, och problemen nystas upp rätt snyggt strax före sommaravslutningen och sommarlovet.

Vad som jag upplever som viktigt i böckerna är också den där ungdomsbokskänslan. Man känner igen sig i både huvudpersonerna och fenomenen kring dem. Skolslitet, lekandet, gängen, bråken och hatobjekten, skolmiljön (även om det är mer internatskola, ett fenomen som är rätt ovanligt i Sverige), läxorna - allt detta finns med och vävs in i äventyret. Någon person ville likna Harry Potter med Enid Blytons "Fem på äventyr" fast med magi, och helt knas är väl inte liknelsen.

En mycket viktig punkt är att personerna utvecklas och blir äldre och mer mogna. Nu har jag iofs inte läst fjärde boken än, men jag väntar bara på att Harry ska börja bli intresserad av flickor på det sättet (och i så fall vem det är han blir intresserad av). Det här är något som är rätt sällsynt i rollspel. Rollpersonerna blir bättre, och deras personlighet utvecklas till viss del, men de förändras sällan på samma sätt som folk gör i puberteten.

Till och med i rollspelet Cyber Generation, där rollpersonerna antas vara kring nedre tonåren, undviker elegant ämnet med att utvecklas genom att köra korta intensiva kampanjer som snabbt är avslutade. I Harry Potter kommer man inte undan så lätt - huvudpersonerna får ett år på sig per bok och de lever mitt i den mest omtumlande perioden i livet. Utvecklingen måste skildras på något sätt.

En annan sak, som också är ovanligt i rollspel, är den episka kvaliteten. Harry Potter känns på något vis vara planerad. Jag förväntar mig nästan en slutlig uppgörelse med Voldemort nånstans i slutet på bok sju. Det är alltså snarast inte en serie om ett antal fristående äventyr, utan om sju delar i en kampanj. Således bör det ingå ett avsnitt om episka kampanjer, med gott om tips om hur man planerar sådana (kanske något i still med den här artikeln).

Något som är snorviktigt är ett kapitel för spelarna. Även om de flesta känner till Harry Potter så tror jag att de missar just de här särdragen som jag nämnt ovan, och ångar på i vanlig rollspelsordning. Ett kapitel som förklarar vad spelet går ut på och hur man spelar det bör definitivt ingå.

Hoppas det här kan få fart på dig igen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Wow, alltså!

Bra, Krille! Det här var något av de mest inspirerande jag läst här på rollspelsmakarforumet, för det är förstås så att Krille har helt rätt. Hela ungdomsbiten är ju det mest påtagliga med HP-böckerna (jag har bara läst den första, dock). Hur konstiga saker det än händer på skolan, så blir det aldrig distanserande för oss läsare. Det handlar ju ändå om att plugga, göra bort sig, bli utsatt för mobbing (i light-version förvisso) och liknande. Att bara fånga sådana element i ett rollspel skulle vara RUSKIGT spännande -och djäkligt kul! Ser fram emot att spela tafatta tokförälskade tonåringar, fniss fniss... ;^D

För egen del skulle jag dock känna mig väldigt begränsad i en kampanjvärld direkt tagen från Rowlings böcker. En tjusning med böckerna är ju att man inte riktigt vet vad som kan komma att hända. Mycket av den magin skulle gå förlorad i ett Harry Potter-rollspel. Jag skulle faktiskt vara mycket mer intresserad av att spela i en Harry Potter-INSPIRERAD spelvärld. -Ta med allt direkt nödvändigt (magiskola, stämningen, humorn) men hitta på egna lärare, världar och saker. Det skulle åtminstone jag uppskatta mer.

(Dock kan du sno VISSA saker. Texempel skulle jag finna det oerhört komiskt med en lång T100-tabell för alla "bönor i alla smaker". Det skulle vara lika roligt varje gång att stoppa en böna i munnen, få rulla tärningarna och höra SL säga "öronvax!" och sedan brista ut i en väldig grimas. -obetalbart!!!)

När det gäller stämningen i stort tycker jag att du borde fokusera på rätt barnsligt lättsamma regler, för att gå friktionsfritt ihop med känslan i stort.

Vore kul om man hade regler för att slå fram alla ens övriga klasskamrater. Bara en tre-fyra slag för att få fram karaktärsdrag, utseende och andra utmärkande attribut. Då skulle man ju verkligen känna sig "med" i världen. Snacka om påtaglig kampanjstämning!

På det stora hela låter det skithäftigt, får jag vara med på ett hörn och speltesta/komma med respons eller liknande? (kanske illustrera också längre fram, om jag bara blir färdig med allt jag redan lovat att hinna med...)

/Rising
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Toppen!

Det här var de bästa svaren jag kunde ha fått. En stor omorganisering av spelet väntar.
Från början var jag inne på banorna som ni pratar om, men blev så distraherad av att plocka ut alla monster och besvärjelser så jag gled ifrån detta som ni så utförligt nämner.
Ett stort tack. Om en eller två veckor så kommer hemsidan vara klar (som jag har lagt ner en helvetes jävla massa jobb på) och jag lägger ut adressen då. Jag ska försöka samla så många olika intryck av böckerna där och sedan försöka använda dessa på bästa sätt.
Tack så mycket :)

(ALL hjälp är välkommen. Ju fler desto roligare.)
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Re: Toppen!

Kommer platser som housmage och diagongränden finnas med? Då skulle jag nästan skriva rill Rowling och fråg efter kartor... (bara en ide)
 
G

Guest

Guest
neeeeej

inte mer harry pothead!!! den jävla bebis-fantasyn e ju trååki!!! /images/icons/mad.gif
ja tycker harry pothead e helt skit dålig för fantasyrycktet!!! hallå de rider runt på små kvastar och spelar ... fotboll... i luften!! ja de va min åsikt! annars va de en bra ide! /ja
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag säger bara, lyssna på Krille och Rising så blir det här ett toppenspel!

Skicka gärna ett ex när du är klar...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

"ja tycker harry pothead e helt skit dålig för fantasyrycktet!!! hallå de rider runt på små kvastar och spelar ... fotboll... i luften!!"

Och? Har du inget barnasinne, pôjk?

Peronligen tycker jag att Harry Potter är en av de få böcker som faktiskt lyckats ge mig tillbaka intresset för fantasy. Det mesta annat jag har läst är trist A-Ö-fantasy där liten mesig bondpojke alternativt liten mjäkig piga visar sig vara historiens mäktigaste magiker/kraftfullaste krigare/visaste kung/drottning/whatever in spe som efter tre böcker och omkring 3800 sidor har följt författarens snitslade bana och fullföljt sitt öde.

Då föredrar jag helt klart flygande fotboll, internatskolor och magiläxor! Det är i alla fall någorlunda unikt.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Böjra läsa Potter

Peronligen tycker jag att Harry Potter är en av de få böcker
som faktiskt lyckats ge mig tillbaka intresset för fantasy.


Blev tipsad av min 10-åriga (11?) lillasyster som var helt såld
på Harry att den var bra. Älskar den storyn och känner igen
mig i Krilles inlägg. Fullständigt

Hur kom ni andra för er att läsa Harry Potter?

/Alexander Gyhlesten - Intresserad
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
min mamma (!) tipsade mig, faktiskt...

Innan ni börjar ifrågasätta min ömma moders mognad och läsvanor vill jag dock skyndsamt inflika att hon läser kurser om barn- och ungdomslitteratur och liknande, så det föll sig naturligt att hon skulle checka böckerna och se vad det var för något, och varför de började bli så populära.

Nå, jag antar i alla fall att jag är ensam här om att ha fått nys om Harry Potter via morsan, men det var ju riktigt trevligt att man kunde få sådana skojiga litteraturtips från en förälder, för en gångs skull.

/Ris-Ingvar
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Vad annars?

Ja... Jo... Det var förstås min 9år yngre syrra som först i familjen började läsa Rowling. I början föraktade jag konceptet på grund av all kommersialism runt omkring det. Men så kom jag på att för att ha rätt att vara kritisk mot Potter böckerna så måste jag ha läst dom... Efter 60 sidor var jag helt enkelt fast. Som ett missbruk. Så jag sträck läste de svenska och läste om dom på engelska och läste dom sen på svenska igen.

Och en sak till: Risings idè om att slå fram sina klassisar gillade jag skarpt. Vilken grej. Det kan användas till toppen mycket.
Jag måste fråga: Tycker ni att man ska ha flertalet olika tabeller för diverse saker. Som Krille sa är det i tonåren som man ändras som mest. Kanske man ska slå slag på tabeller då och då för att se vad som händer med en tex. man slår på en tabell och blir kär i en tjej som går i ens klass. Jag vet inte... Jag gillar tanken men det kan lätt sabba ett spel med för mycket sånt... Det kanske skulle vara en modul typ Tabeller Och Händerlser Under Puberteten...
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Hmm.

Det är ju en bra idè men jag tvivlar... Antagligen så får hon ett par ton beundrarpost varje dag. Men å andra sidan, försöker man inte så får man inget.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Böjra läsa Potter

Har inte läst dem ännu...men flickvännen har gjort det. Hon är helt såld och jag höll på att svimma. Historien i korta drag.

Bok nr 4 hade ett datum då den skulle utkomma. Flickvännen kollade med biblioteket i Eskilstuna, där var det en ofantlig kö i väntan på boken, kanske 3-4 månaders kötid. Då kollade jag med biblioteket där jag bor för tillfället, Trosa. Det var 2-3 stycken före i kön. Trots det så ringde biblioteket 2 dagar efter att boken utkommit och sa att boken kunde hämtas. Självklart kortare lånetid (2 veckor istället för 4), och boken var ju en tegelsten. Efter en halv vecka hade flickvännen läst ut boken, vilket jag aldrig skulle klara, oavsett hur spänande den är.

Riddaren
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Böjra läsa Potter

Jag ska läsa första boken. Men det är bara för att jag har hört (/läst) så mkt bra om boken här på forumet.

/[color:448800]Han</font color=448800> som fyller 1 år (på forumet)
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Grattis Han !

som fyller 1 år (på forumet)

Grattis till första ljuset i tårtan, jag har ännu inte kommit upp
i denna ålder (men någon gång innan jul tror jag det händer).
Stort ögonblick för dig, va? Hur ska du fira nu då?

/Alexander Gyhlesten
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Pottermania

Likt åtskilliga andra så var jag skeptisk - om något blir upphaussat och hypat, så brukar jag springa åt andra hållet. Men så satt min sambo bredvid en äldre man på en fest, och han pratade om hur fantastiska böckerna var. Hon tänkte att om en medelålders karl kan falla så för "barnböcker", så kanske det är nå't att kolla upp. Så trillade hon dit, och uppmanade mig att läsa böckerna. Min skepsis förbyttes i förtjusning, och sedan dess är jag Potter-fan... Jag har läst minst 300 fantasyromaner sedan sent 70-tal, men det är få som gett så fullständig underhållning som JK Rowlings böcker.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Stämmer oxå in i....

gratulationerna och säger Grattis på 1 års dagen. /images/icons/smile.gif
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Någon mer kanske

Det kanske finns fler åsikter om Harry? Nån som har någon idè som dom anser att den måste vara med i ett Harry Potter rollspel. Kom med den isåfall.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Fråga

Ska man spela som Harry själv eller som en elev vid Hogwarths?

Det kommer ju inte direkt bli ett fantasyspel i ordets rätta bemärkelse men jag tror det kommer funka...

En annans sak...
Ska man kunna spela som mugglare?
 
Top