Nekromanti Ett gammalt tågrån...

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
I förra veckan såg jag "The Great Train Robbery" av Edwin S. Porter. Det var en intressant upplevelse. Det är en ca 12 minuter lång historia om nägra män som rånar ett tåg och som senare infångas av lagens män. Innehåller en hel del pangande.
Att filmen har 98 år på nacken märks, men den innehåller faktiskt några knep som fortfarande används inom filmskapande.

För de som inte sett "The Great Train Robbery" så uppmanar jag er att försöka se den. Även om den inte kanske ger något direkt adrenalinkick till nutidens åskådare, så har den ändå en viss Western-atmosfär att bidra med. Trots att den är lite teatral. Trots att den är inspelad på östkusten.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
>I förra veckan såg jag "The Great Train Robbery" av Edwin S. Porter. Det var en intressant upplevelse.

Ja, den är härlig :)

Ur filmhistorisk synpunkt är den oxå viktig. Om jag inte missminner mig är det den första filmen som inte utspelar sig i realtid, utan att tiden går mellan de olika tagningarna. Den är kanske inte lika banbrytande som Pansarkryssaren Potemkien, men nästan.

>För de som inte sett "The Great Train Robbery" så uppmanar jag er att försöka se den.

Kan bara hålla med.

/Anders
 

Shotgun Slim

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
37
Location
Fort Madison, Iowa
En ännu större klassiker som också har en viss westernkänsla är "The Birth of a Nation" (1915). Den handlar om två familjer som hamnar på var sin sida i inbördeskriget. Dock ska man vara medveten om att filmen är vinklad på ett sätt som idag uppfattas som allt annat än etiskt korrekt.

/Slim, resturangägare "Slim´s Steak-out"
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Jag ska se "Birth of a Nation" imorgon. Ska bli mycket intressant! :)

Men det är klart att filmens värderingar är helt förkastliga. President Wilson, som också var historiker, sade någonting om att filmen var som ett avtryck av historien. Kommer tyvärr inte ihåg exakt hur det var han sa, men jag kan återkomma med ett exakt citat om så önskas.

Men rent dramaturgiskt och filmtekniskt var "Birth of a Nation" ett viktigt steg framåt, påstår de som tror sig veta...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
>Dock ska man vara medveten om att filmen är vinklad på ett sätt som idag uppfattas som allt annat än etiskt korrekt.

Precis. Det smakar lite illa i munnen när man ser hur hjältarna i KKK räddar de stackars förtryckta vita sydstatarna ur de svarta nordstatssoldaternas klor.

/Anders
 
Top