Nekromanti Ett forumrollspel

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Ska inte vi (alla som vill vara med) ta och slå våra hjärnor tillsammans och göra ett rollspel?

Det är massor av frågor som måste besvaras. Vad ska vi enas om?

Vilken genre ska vi ha?
Vilken typ av setting?
Ska vi ta fram regler och värld, eller bara värld?
Vilka vill vara med?

Skribenter, illustratörer, layoutare, korr.läsare, allmänna tyckare, speltestare osv. Alla finns ju här!

Så, hur ska vi enas och vad krävs för att vi ska kunna ro det iland?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Gör som Komar och Melamid, och låt besökarna rösta fram allting: Vad det ska vara för filosofi bakom spelet, vad det ska handla om, vilka tärningar man ska ha, vad för regler det ska vara, etc.

På så vis fick de fram världens bästa och sämsta målningar och låtar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja,

tror att man säkert kan hitta ett bra gäng här för att göra ett rollspel, alltså sätta ihop en lagom liten arbetsgrupp.. men när man väl har den så ska man jobba självständigt från forumet tills spelet är klart (utom kanske slänga ut små frågor på makarforumet)...

Annars kommer man bara drunkna i evighetslånga diskussioner och inte komma en millimeter.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vilken genre ska vi ha?
Fantasy tycker iaf jag. Ärdet jag trivs bäst med.

Ska vi ta fram regler och värld, eller bara värld?
Är nog enklast att skaffa fram en värld tror jag. Så kan man stoppa in valfritt system i det hela. Tror att det kan bli mindre disskutioner då.

Vilka vill vara med?
Jag är gjärna med på ett litet hörn iaf.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Fast.. "valfritt system".. det där har varit gnistan till heliga krig förr. :)

Jag har för mig att några drog igång nått projekt med en antologi över rollspelsvärldar från forumiter, och redan när man skulle fastställa vilken regelmotor som världarna skulle vara till så gick vågorna höga.

Kanske slutade man någonstans i PW, men jag minns inte säkert.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det slutade med att vi sa PW, men sen hände det ingenting...

...däremot kör jag ett privat projekt, med forumiter som författare av världar och kampanjer,,, och DÄR kommer det bli en antologi-bok. Som har kommit så långt att all text är färdig och jag sitter och layoutar den nu. Har dryga 90 sidor klart...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fast.. "valfritt system".. det där har varit gnistan till heliga krig förr. :)
Ja, jo jag är väll medveten om det åxå. Tror bestämmt att säga att man ska ha ett spesifikt system är en lika stor gnista till heligt krig åxå.. :gremgrin:
Sedan så tror jag folk plockar in sina egna system i vilket fall..
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Entusiasm är positivt och skall uppmuntras. Men premissen att göra ett rollspel är något som kräver mycket fritid och goda möjligheter till diskussion, speltest och koffeinintag. Javisst, jag är den där nissen som trackar ned på storslagna idéer men tyvärr, att dra ihop ett gäng på ett forum för att göra spel är inte en så bra idé.. Varför?

För att ingenting kommer hända. Att göra ett rollspel, eller ett lajv, kräver en gemensam vision och arbete mot den visionen. Visst, var och en kan krydda tillställningen, men om alla ska in och peta i curryn blir smaken en katastrof.

Jag säger egentligen bara vad som sagts lite mer subtilt innan. Vill du göra rollspel? Skitbra! Jag menar det! Men gör det inte här. Dra ihop ett gäng av polare du träffar dagligen och börja spåna idéer. Nyvässade blyertspennor, sudd och ett lagom lågmält kafé är dina bästa vänner. Konsultera forumet fortfarande, för råd och feedback, men dra gränsen där. Gör DITT spel, inte ANDRAS.

Peace..
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag vet av erfarenhet att den typ av projekt som du pratar om är väldigt svåra att organisera och genomföra. Kollektiva insatser är svåra nog när de inblandade känner varandra och umgås privat. Personligen tror jag att det fungerar allra bäst när man tar en liten grupp av pålitliga personer som känner varandra hyfsat väl och utser en av dem till projektledare med ett mer övergripande ansvar.

Jag vet att du har viss erfarenhet av att arbeta med Saga och PW, där du redan har ett färdigt ramverk och en driftig person som stöd. Den modellen tror jag är framgångsrikast. Att försöka förmå wrnu:s alla vildhjärnor att samarbeta och skapa något gemensamt tror jag är nästintill omöjligt.

Så, satsa på att klura ut någon egen ball idé som du i värsta fall kan tänka dig att genomföra helt själv. Skriv ihop en inledning och pröva den på forumet, kolla hur folk reagerar och kontakta de som verkar intresserade och som du samtidigt bedömer som pålitliga och fråga om de vill hjälpa till.
 
Top