Nekromanti Ett farväl till armar

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Yo!

Eftersom mina farhågor besannades i och med Codex nummer 7 så tänker jag avgå. Mina sista artiklar kommer att dimpa ner i stadig takt under denna och nästa vecka.

Innan jag stängs av tänkte jag delge några av mina artikelideer så att den som vill kan ta vid där jag slutat.

Serier: Fokus på Sandman, borde inte vara svårt att hitta någon som vill sjunga Gaimans pris.
Fokus på Preacher. Jag har en kandidat till att skriva den artikeln når alla samlingarna är färdigutgivna i höst. Jag kommer maila när det är färdigt.
Fokus på fantasy. Ta upp serier som ElfQuest, A Wizard's Tale, Bone, Cerebus, Battlechasers m.fl. lite mer ingående.
Fokus på scifi. Serier som Aliens vs. Predator, Camelot 3000, Red Star mm.
Fokus på western. serier som Blueberry, Desperadoes m. fl.

Filmartiklar med mer fokus.
Fantasyfilmer. Willow, Dragonslayer, D&D, Record of the Lodoss Wars, Dark crystal, Legend, Ladyhawke, Excalibur, Conan mm, mm.
Scifi, cyberpunk, efter katastrofen och filmer som tillhör dessa genrer.

Kampanjkurs 2: Världsbilder, om andra dimensioner, paralella världar, främmande planeter och tider.

Kampanjkurs 3: Bland flora och fauna. Farlig växktlighet, utveckling av fortplantningssystem och organismer, monster och vanliga djur, evolution i olika miljöer.

Kampanjkurs 4: Intelligenta arter. Kultur, seder, utveckling, miljöns inverkan, att låna från jordiska kulturer, att förstå utveckling.

Kampanjkurs 5: Kartritning och geografi. Olika planeters geografi, olika kartritningstekniker, program mm.

Spelledarkurs: Skulle ha varit den tredje grundkursen. Tips om spelledning, organisation, olika små tricks för att skrämma och roa spelare mm.

äventyrskurs 2: Utveckling av äventyrsstruktur, ovanliga ideer och vidare diskussioner om en del som togs upp i första delen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
<I>Kampanjkurs 5: Kartritning och geografi. Olika planeters geografi, olika kartritningstekniker, program mm.</I>

Ren kartritning tar jag gärna tag i. Jag vet en hel del program man kan använda, användbara webbsidor man kan besöka. Jag kan visa lite olika enkla typer av kartor och hur man tillverkar dem i photoshop. Vad tycker ni skulle vara intressant?

Plus att jag gärna gör bilder till er alla. (Jag har en digitizer nu :)

Snow
Dead, but still walking around
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Så jäkla kul

Det med kartor lät som en strålande Idé kör på det för fasiken... JA ja ja..

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Du får ursäkta att jag säger det här men detta är vad jag känner: Jag var snarare med och bygger en sämre tidning. Så känner jag det. Istället för att förbättras annat än utseendemässigt så har den blivit sämre, innehållsmässigt.

Jag gjorde en liten snabb genomräkning av Codex och fick fram följande intressanta statistik:

Codex1: 28 sidor, varav 8 rollspel och ingen data.
Codex2: 28 sidor, varav 8 rollspel och ingen data
Codex3: 44 sidor, varav 16 rollspel och 2 data.
Codex4: 52 sidor, varav 15 rollspel och 6 data.
Codex5: 68 sidor, varav 20 sidor rollspel och 11 data.
Codex6: 84 sidor, varav 24 rollspel och 6 data.
Codex7: 100 sidor, varav 12 sidor rollspel och 20 data.

Kul för dataspelen, mindre kul för rollspelen. Jag vet att jag tillhör den mer vokala skaran rollspelare som tycker att det är för mycket dataspel och jag hoppas att ni kommer få en bättre balans på de olika sektionerna längre fram. Jag kommer börja prenumerera på Codex i vilket fall som helst, så att jag kan känna att jag kan komma med rättfärdig och konstruktiv kritik. Jag antar att min "gratisprenumeration" slutar när den sista av mina artiklar publicerats i och med nummer 8 (eller när nu Tennfigurmålningsartikeln dyker upp).

En sista uppmaning till mina medrollspelsskribenter: Stå på er! Själv kommer jag att häcka på på Codexforumet, och så syns vi i fanzinspalten (dock inte genom Runan som tidigare sagts)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tja statistiken visar ju på att det är mer rollspel än när tidningen började i alla fall. Nr 6 var ett bra nummer där rollspelen höll en hög procent. Men du får ha det så bra.. Vem vet du kanske väljer att börja skriva för Codex igen.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Thomas Allvin

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
24
Jag skissade för ett bra tag sen på en artikel om kartografi, som handlar om hur kartorna såg ut under antiken och medeltiden. Det kanske kan vara ett bra komplement till din (Snow) artikel?

Thomas Allvin
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Låter som en bra ideé. Jag skall fundera lite på vad jag vill skriva så hör jag med dig mer sen...

/Markus Borbely

Snow
Dead, but still walking around
 

AndreasOlsson

Veteran
Joined
9 Dec 2000
Messages
17
Jag ser också detta som en synnerligen oroande trend.
Mer rollspel åt folket.



Don not be afraid. Be terrified.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jämfört med förra numret är det ju hälften rollspel enligt din beräkning (även om jag har för mig att jag kom upp till 18-19 sidor när jag räknade - det beror ju på vad man anser vara rollspelsartiklar). Men jämfört med de två första numren lär det vara mer än dubbelt så mkt rollspel då det ryms mycket mer på sidorna nu än då. Så jag anser inte att rollspel hamnat i skymundan, bara att de inte fått växa i samma utsträckning.

Som näst intill totalt ointresserad av datorspel så tycker jag naturligtvis att det är tråkigt med artiklar om sådant, då hade jag hellre sett Magic-artiklar till och med. Men vi får lita på att Ola har fjäskat tillräckligt för datorspelsföretagen nu så att vi kan få lite fler fläskiga rollspelsartiklar.

Ser man å andra sidan på annonsintäkter så lär rollspelen ha mycket större plats än de borde ha, vilket får anses vara bra.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top