Nekromanti Ett förslag på ny forumfunktion

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Eller, ja. Ny och ny. Egentligen är det väl bara en variant på PM-notifikationen, fast en som gäller för tillfällen då man fått ett svar på ett inlägg man tidigare skrivit. Funktionen borde kanske läggas i ens kontrollpanel, även om den skulle gå att komma åt via en blinkande ikon (när man väl har fått ett svar, inte annars) på forum-menyn, precis som för privata meddelanden fast med en annan ikon för att undvika förvirring.

När man sedan använder sej av funktionen, d.v.s trycker på länken i kontrollpanelen eller på den blinkande ikonen, så skulle man komma till en lista med länkar till de inlägg som det kommit svar på. Så fort något av svaren blir lästa på ett eller annat sätt så försvinner de sedan från listan. Det kanske även borde stå vilket av sina egna inlägg som det svarats på i en kolumn intill länken till svaret, för det kan vara svårt att lista ut om någon kommer på ett listigt Ämne till sitt svar.

Eller något liknande. Bara man enkelt kan få reda på om man fått svar på ett inlägg, vilket i dagsläget kan vara lite svårt om man håller på och postar på flera av forumen samtidigt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Mycket bra idé! [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jo, det vet jag, men jag lämnar helst mailen utanför om jag vill kunna föra en smidig korrenspondens över forumet. Själva tanken bakom denna funktion är att korrenspondensen ska bli smidigare att föra och att den ska kunna ske mer obehindrat, inte bara att man får reda på att man fått ett svar.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
E-post en god tanke, men det kan bli jobbigt.

Jag får redan så jäkla mycekt e-post varje dag. Som relativt aktiv skribent här på rollspel.nu så får jag ca 5-10 rollspel.nu brev om dagen för svar som har skickats till mig. Jag har redan nog med skräppost i min brevlåda, och jag skulle må mycket bättre som en människa om jag kunde få se svaren på mina foruminlägg i forumet och inte i ett utomstående system.

En plats för var sak, och var sak på sin plats.

/Naug
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: E-post en god tanke, men det kan bli jobbigt.

En plats för var sak, och var sak på sin plats.
Vill bara passa på att slå ett slag för de funktioner som finns i de flesta epostprogram för att automatiskt sortera inkommande mail baserat på regler man sätter upp.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Senast något sådant var på tal...

Själv skulle jag gärna se en sådan funktion, men senast något liknande var på tal, (även om det var en lite sämre lösning på "problemet") då samlade adminarna och moddisarna ihop sig och sade att man kan få email med nya svar om man ville, och att man fick nöja sig med det.

Tråden finns här.

Men nu är det ju förståss inget som säger att de inte har bytt åsikt... :gremsmile:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det är sant.

"Vill bara passa på att slå ett slag för de funktioner som finns i de flesta epostprogram för att automatiskt sortera inkommande mail baserat på regler man sätter upp."

Det är helt korrekt. Fast det är snyggare om det bara räcker att använda browsern för att använda sig av forumet. Enkelhet är en dygd ! :gremsmile:

/Naug
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Det är sant.

"Fast det är snyggare om det bara räcker att använda browsern för att använda sig av forumet. Enkelhet är en dygd

Det är inte bara enkelt utan man har dessutom tillgång till listan överallt. T.ex så har jag inte något vettigt epostprogram nu när jag sitter och använder skolans datorer, och det samma gäller ju för alla andra offentliga datorer och datorer som t.ex vänner äger.

Att ha allt åtkomligt genom browsern skulle vara guld. Dessutom så borde ju inte denna funktion vara allt för svår att impletera då två liknande funktioner redan finns; den som talas om nu, att svar skickas till ens mail, och den som notifikerar när man får nya PM. Funktionen jag efterlyser är ju en sorts kombination av dessa.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Till och med Lunarstorm har det!

"Det är inte bara enkelt utan man har dessutom tillgång till listan överallt. T.ex så har jag inte något vettigt epostprogram nu när jag sitter och använder skolans datorer, och det samma gäller ju för alla andra offentliga datorer och datorer som t.ex vänner äger. "

Ett par mycket goda poänger.

Förresten. Till och med Lunarstorm har ju ett system där man kan se att man fått svar på "diskus"inlägg (det heter ju forum juh...). Det är ju iofs det enda som är bra med Lunarstorms forum, resten är rätt kass.
Men ändå, vi kan inte vara sämre än Lunarstorms så fjantforum, på något sätt !

/Naug, "Lunarstorm, kulturellt lågvattenmärke :gremgrin: "

PS
Ok, ok. I ärlighetens namn så är väl Lunarstorm i sig självt helt ok. Problemet är alla 12-åringar som hänger där.
DS
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: JA ! Inför detta. Det är en superidé ! [nt]

Håller med.... Det vore faktiskt skönt. Och mejl har jag testat några gånger men ogillat... Det finns ju den där: Skicka alla svar till mnin riktiga e-post adress knappen, men den ogillar jag skarpt!

Så jag skulle uppskatta det! Men vi måste komma på att inte klaga allt för mycket på gardener om nya funktioner också... Han har det nog jobbigt redan nu känns det som...

/Balderk
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: JA ! Inför detta. Det är en superidé ! [nt]

Han har det nog jobbigt redan nu känns det som...

Snarare så är han lyckligt ovetande. Han läser nämligen inte här längre, som jag tidigare har sagt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: JA ! Inför detta. Det är en superidé ! [nt]

"Snarare så är han lyckligt ovetande."

Menar du att han skulle bli olycklig om han fick veta?

"Han läser nämligen inte här längre, som jag tidigare har sagt. "

Har du någon som helst aning om hur länge hans självpåtagna exil kommer att vara? Hade det hjälpt om vi skickade ett kollektivt undertecknat tröstmail eller försökt kontakta honom på något sätt?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: JA ! Inför detta. Det är en superidé ! [nt]

om du vill prata med honom så får du hoppa in på #rpgonline@IRCnet
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nä. Det vill jag inte ha. Jag nyttjar den eminenta "Senaste 24 timmar"-funktionen istället...


Storuggla, märker att kamera 30 har frusit fast
 
Top