Nekromanti Ett förslag om skador på rustningar....

ulvtand

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
87
Location
Norra Uppland
Som alla vet så blir det hål efter vapen i rustningar och ju mer hål det är ju mindre skyddar den!?

Jag har en ide som jag vill ha respons på:

Om en rustning har sänkt BRYT 1/5 (20%) så sänker man skyddsvärdet med 1/5 (20%).

Tex. Plåt 15/12/15 BRYT 20. får BRYT 15 så blir skyddet 12/9/12
 
Det är helt klart en rimlig regel och jag har försökt att skapa något liknande för Drakar och Demoner.
Problemet är dock att man måste skriva upp sin rustning i detalj, exempelvis så kan man inte skriva vadderad metallharnesk och vara nöjd utan man måste ha en rustningsrad för varje kroppsdel eftersom skyddet för mage in sänks om bröstkorgsdelen skadas.

Jag fann aldrig en hållbar lösning såvida man inte skaffar ett nytt rollformulär med en rustningsrad för varje kroppsdel och även med det så blir det en del pill. Istället så backade jag tillbaka, plockade bort BRYT (BV, som jag hade lagt till tidigare) för rustningar och överlät jobbet att gradvis sänka välanvända rustningar till SL (dvs mig), kanske inte lika lätt i Eon eftersom rustningar är mer förenklade i DoD.
 
Man behöver ju inte skriva upp varenda rustningsdel, det räcker ju att skriva ner den del som är skadad.
 
http://www.ingenting.f2s.com/eon/index.htm så finns det rollformulär att hämta där varje område finns detaljerat.

En annan sak som är bra med det (förutom olika BRYT och skyddsvärden som diskuteras) är att det är lätt att se var rustningarna (om man nu har lite olika rustningar på sig) överlappar varandra (om de nu gör det).

Förresten så tycker jag ulvtands idé var bra men blir det inte lite lättare att räkna om man sänker skyddsvärdena med ett per två BRYT eller något.

/Jaggernaut - lapprustning
 
Back
Top