Nekromanti Ett embryo till regelsystem

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Sitter f.n och småpåtar på ett regelsystem. Är bara i startfasen, och är kanske inte helt tydligt varåt jag strävar än. Men tänkte se om det finns tydliga varningstecken och / eller nya bra inslag i det jag tänkt än så länge. Viss text kan vara motstridig. I dessa fall gäller den text som är överst i dokumentet.

https://app.box.com/s/5giznxug83rr3ji8cb95sg6b8k8aovlj
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Kopierar in grundtanken undertill:
Sammanfattning/senaste tankar:

Regelsystemet använder en långsam progression, genom att det kräver att man, innan ens värde i en Färdighet höjs, har tre kryss i den Färdighet man önskar höja. Man får ett kryss/ spelomgång, så länge man använder specificerad Färdighet under en spelomgång.

Det tar dvs. normalt tre spelomgångar (och inte nödvändigtvis i följd, beroende på vilka färdigheter som används i spelomgångarna) för att kunna höja en Färdighet. Varje höjning sker med ett steg (ex: från 2 till 3) Man kan dvs. bara höja sitt värde med ett steg efter genomgången spelomgång. Däremot kan man höja två olika Färdigheters värden efter en och samma spelomgång (exempelvis närstrid från 1-2 och avståndsstrid från 2-3).

Bakom varje färdighet finns tre rutor vari man kryssar. När man har tre kryss i en Färdighet så höjs värdet i Färdigheten automatiskt upp ett steg. Det kostar dvs. inga poäng att höja själva värdet. Se nedan dock.
Efter genomförd spelomgång ges Erfarenhetspoäng (EP). Alla spelare får samma antal EP (Från 1 till 3 EP). EP används dels till att köpa kryss (3 EP, på detta sätt kan man påskynda höjning i de Färdigheter man favoriserar), dels till temporära bonusar (Quirks än så länge, +2 på valfri Färdighet en gång, kostnad 1 EP). EP kan också sparas för att höja karaktärens Kompentensvärde (KV) ett steg (7 EP). För varje steg av KV som höjs, krävs en historia på minst en halv A4 för att förklara hur man har blivit mer känd i världen. KV, liksom Färdigheter, kan bara höjas med ett steg/spelomgång, och bör inte höjas väldigt frekvent. Det bör åtminstone gå 4-5 spelomgångar mellan varje höjning av Kompetensvärde.

Eftersom alla karaktärer kommer skilja sig åt en aning (genom de egna påhittade Färdigheterna) så behöver spelarna inte koncentrera sig på att tävla för mycket inom samma Färdigheter. Därav så fungerar även ett lite långsammare ”höjningssystem” enligt min mening.

Alla karaktärer har ett KV (även de som spelledaren skapar). Detta värde visar hur respekterad/fruktad man är i den värld spelledaren har valt, samt hur “bra” man är på att vara hjälte/”bov”. KV går, precis som Färdigheterna från 1 – 10 (1=Känd av närmaste släkten/medborgare, 10 = Världskänd/superhjälte eller bov).

Vid slag för att avgöra om man lyckas med något så adderar man KV, Färdighetsvärde (FV), bonus för specialisering, ev. temporär bonus (Quirk) och ev. så drar man ifrån en nackdel.
Formel: KV + FV+ Ev. specialiseringsbonus (+2), ev. Quirk (+2) - Nackdel (-3).
För att lyckas med ett slag ska spelaren slå under den totala summan efter att allt adderats och ev. dragits bort. Detta görs med en 20-sidig tärning.

Nackdelar är permanenta och kommer alltid ge -3 i någonting som spelaren väljer från start. Både Specialiseringar och Nackdelar behöver specificeras ”hårt”, dvs. att de ska kunna appliceras enkelt i spel (Exempel på Specialisering i Närstrid: Kniv) (Exempel på Nackdel: Lång. Ja kan vara en nackdel i låga hus, eller i hushållsarbete vid köket exempelvis). Frågan är vilka fördelar en nackdel ska ge? Ska den ge någon? Eller mest bara fungera som karaktärs-smink? Erfarenheter från White Wolfs senaste utgivning påvisar att nackdelar sällan används om de inte ger någon annan bonus. Eftersom jag försöker hålla nere EP-skillnaden mellan spelarna i detta system, funderar jag på om man ska få en extra egen färdighet som ska utgå från den Nackdel man väljer.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Nu har jag inte hunnit titta på det här än, men ett snabbt tips som kommer att förenkla arbetet rejält: Ställ upp riktlinjer för projektet. Dessa kommer hjälpa dig hålla fason på projektet och avgränsa det. Formulera frågor kring vad du vill att systemet ska kunna göra, och försök besvara dem så konkret som möjligt.

Återkommer. :)
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Försökte mig på en grundförklaring, men tappade bort mig på vägen :) återkommer jag med.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Tror oxå på att hålla det ruskigt enkelt!

Kikade lite snabbt, gör ett specifikt inhopp: varför blir man bättre på att genomföra något för att man är välkänd? Eller läste/förstod jag fel där, med KV+FV? System måste ju inte vara toklogiska men det kändes lite oväntat?
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
KV är väl dels ett mått på (hjältestatus (kändisskap) + kunskap på att vara bra på att vara hjälte) :) Förstår att det blir lite ologiskt i texten ovan, det finns mer i själva dokumentet. Vet dock inte om det är delat korrekt av mig.

KV är också en slaggprodukt av Egenskaper (Sty, Fys, Int och Kar), men nedsmälta i ett värde. Dock så återkommer egenskaperna som "grundfärdigheter" istället, vilka man använder i situationer då man inte har andra färdigheter som täcker det man vill göra. Ja, enkelt är det inte än, många idéer som ligger i lapptäcke :) Men tror jag har en idé om vartåt jag vill i alla fall.
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Men tanken är: Lägg ihop värden, dra ifrån ev. nackdel, slå under med en T20.

Egenskaper har blivit "Kompetensvärde". Dels ett mått på hur känd man är i världen, dels hur bra man är på att vara hjälte/onding.

Grundfärdigheter är:

Kroppslig prövning (Fysiskt) Exempelvis fingerfärdighet, smidighet, styrka, uthållighet

Mental prövning (Mentalt) Exempelvis: intelligens. logik, mental smärttålighet

Sensiorial prövning (Perception) Exempel: något av sinnena, applicerat på vad sinnena förnimmer.

Social prövning (Socialt) Exempel: förföra, ljuga

Grundfärdigheterna kommer in då man inte har någon annan färdighet som täcker en handling man vill göra. Värde på dessa köper man i början, och värdet man har i dessa blir också en grund i andra färdigheter man får/hittar på.

Man får också poäng att sätta ut på de färdigheter man får hittar på. Så Grundfärdigheternas värde kommer alltid vara lägre än värdet i de andra färdigheterna (vet inte om jag är så bra på att skapa en logisk följd här :) ).

+ ett antal (typ två -tre) man får från en arketyp, antingen från en redan skapad, eller från en man tillverkar själv

+ två man hittar på själv.

I och med att man får hitta på två egna färdigheter kan två spelare köra samma arketyp, men ha olika påhittade färdigheter. På detta sätt kan två karaktärer från samma arketyp bli olika färdighetsmässigt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Hm. Så vad är din elevator pitch? Dvs på 1 minut, förklara hur KV+FV är bättre än grundegenskaper och FV separat, eller bara FV?

Menar inte att låta kritisk. Menar att jag inte sådär direkt ser målet! Alltid smart att ha det mitt framför ögona, som Dazumal sa.
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
En liten tanke är, att det (säkerligen i likhet med många andra), ger både ramar och frihet för spelaren (givna + egenskapade färdigheter). Men rätt på ett sätt, behöver finnas en punchline. Men tror det kommer dyka upp senare. Just nu är jag i en sorteringsfas av idéer, så långt ifrån ett färdigt system.

Tanken är väl dock att det ska bli ett system som "promotar" kreativitet i valfri spelvärld framöver. Och då inte bara inom ett kraktärsspektra.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Några tankar:

Jag gillar erfarenhetssystemet. Om man inte använder en färdighet, finns det risk att den minskar då? Kanske ett kritiskt misslyckande tar bort ett kryss?

Ang. KV: Idén känns annorlunda och cool. Som den är upplagd kommer dock ens berömmelse vara instrumental för att man ska kunna bli riktigt bra. Är det tanken? Jag tänker genast att du skulle kunna knyta det här till en setting vari berömmelse är ett centralt tema. I annat fall känns det lite apart om jag ska vara ärlig. Men annorlunda och lite spännande.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Dazumal;n164550 said:
Några tankar:

Jag gillar erfarenhetssystemet. Om man inte använder en färdighet, finns det risk att den minskar då? Kanske ett kritiskt misslyckande tar bort ett kryss?

Ang. KV: Idén känns annorlunda och cool. Som den är upplagd kommer dock ens berömmelse vara instrumental för att man ska kunna bli riktigt bra. Är det tanken? Jag tänker genast att du skulle kunna knyta det här till en setting vari berömmelse är ett centralt tema. I annat fall känns det lite apart om jag ska vara ärlig. Men annorlunda och lite spännande.
Bra poäng, känns som system hade passat för ett superhjälte-rollspel t.ex.!
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Ja precis. Eller varför inte en cross-genre setting, t.ex. fantasy super heroes. Rollpersonerna är alla personer som fått krafter av gudarna för att möta ett stort hot. Klart att de blir kändisar. :)
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Dazumal;n164550 said:
Några tankar:

Jag gillar erfarenhetssystemet. Om man inte använder en färdighet, finns det risk att den minskar då? Kanske ett kritiskt misslyckande tar bort ett kryss?

Ang. KV: Idén känns annorlunda och cool. Som den är upplagd kommer dock ens berömmelse vara instrumental för att man ska kunna bli riktigt bra. Är det tanken? Jag tänker genast att du skulle kunna knyta det här till en setting vari berömmelse är ett centralt tema. I annat fall känns det lite apart om jag ska vara ärlig. Men annorlunda och lite spännande.
Gillar tanken på att kryss kan försvinna. Återspeglar kanske att karaktären blir lite skakad, att den förlorar lite självförtroende i Färdigheten. Bra idé :) Tackar!
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Har höjt antalet kryss man behöver uppnå från 3 till 5. Detta för att man också har favoriserade färdigheter, som ger två kryss per spelomgång. Gör höjningsprogressionen aningen långsammare :) Tanken är att systemet ska kunna användas till en längre krönika, så därav höjningen av kryss innan Färdighetshöjning.
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
En tanke jag har med Grundfärdigheterna är att dom ska vara till grund för vilka startvärden (innan höjning) man har i de andra färdigheterna (Har man 2 i i fysisk grundfärdighet får man också 2 i startvärde i exempelvis "närstrid"). Skulle kunna använda KV för startvärden, men det ger samma startvärde i alla färdigheter, medan Grundfärdigheter ger olika värden för olika typer av färdigheter (Har man 2 i i fysisk grundfärdighet får man också 2 i startvärde i exempelvis "närstrid", och har man 1 i Social grundfärdighet får man 1 i exempelvis "Ljuga").

Ger lite mer variation, men lite på bekostnad av enkelhet förvisso.
 
Top