Men tanken är: Lägg ihop värden, dra ifrån ev. nackdel, slå under med en T20.
Egenskaper har blivit "Kompetensvärde". Dels ett mått på hur känd man är i världen, dels hur bra man är på att vara hjälte/onding.
Grundfärdigheter är:
Kroppslig prövning (Fysiskt) Exempelvis fingerfärdighet, smidighet, styrka, uthållighet
Mental prövning (Mentalt) Exempelvis: intelligens. logik, mental smärttålighet
Sensiorial prövning (Perception) Exempel: något av sinnena, applicerat på vad sinnena förnimmer.
Social prövning (Socialt) Exempel: förföra, ljuga
Grundfärdigheterna kommer in då man inte har någon annan färdighet som täcker en handling man vill göra. Värde på dessa köper man i början, och värdet man har i dessa blir också en grund i andra färdigheter man får/hittar på.
Man får också poäng att sätta ut på de färdigheter man får hittar på. Så Grundfärdigheternas värde kommer alltid vara lägre än värdet i de andra färdigheterna (vet inte om jag är så bra på att skapa en logisk följd här

).
+ ett antal (typ två -tre) man får från en
arketyp, antingen från en redan skapad, eller från en man tillverkar själv
+ två man hittar på själv.
I och med att man får hitta på två egna färdigheter kan två spelare köra samma arketyp, men ha olika påhittade färdigheter. På detta sätt kan två karaktärer från samma arketyp bli olika färdighetsmässigt.