Nekromanti Ett Dungeons & Dragons utan levlar.

Calil-Gandir

Veteran
Är det någon som har några bra tips om hur man skulle kunna ta bort "levlarna" i dnd3e.
Skulle vara mycket fräckare om det inte var levelbaserat.
Vem vet, det kanske redan är någon som tänkt på det och kommit på något lysande system?
Man skulle ju ev. kunna bygga upp det lite som Drakar och Demoner 6 Expert. Där har man färdigheter som mäter villken yrkesnivå/level man ska använda sig av när man kastar en besvärjelse.
Ex. Om du har 10 i färdigheten besvärjelsekonst kastar du magier som om du vore på lvl 5.
Vad tror ni? Och hur ska man lägga upp XP-systemet?

EDIT: Kanske borde jag postat detta inlägg i rollspelsmakande? Ursäkta mig i sånnafall.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Välja ett annat spel...

Jag tror det lättaste är att välja ett annat spel att spela. Frågan är varför man vill använda ett system som bygger på levlarna utan levlar.

För övrigt har det diskuterats många gånger tidigare. Både här och på rollspels-forumet.

Targos

Veteran
Re: Välja ett annat spel...

Själv så tycker jag att det faktiskt är Levlarna som gör DnD så bra

Ackerfors

Alas, your rapids!

Jo, jag tycket också att det är det som gör DnD bra. Hade det inte varit för levlarna hade jag nog spelat något annat spel med bättre, roligare eller trevligare värld (läs: Trudvang, Ereb Altor, Mundana).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kolla in Mutants & Masterminds

Från Green Ronin. De har gjort nått d20 som tydligen inte ska använda levels och classes.

Det kanske kan ge inspiration till hur du kan göra om D&D till att passa din drömbild av det!

Lycka till!

Magnus

Bombu

Hero
Jag kan förstå din önskan om att köra utan Nivåer. Verkligen.

För min del tycker jag nivåerna är en av de roliga aspekterna av D&D.

Om man vill köra utan nivåer så tror jag det är bättre att välja ett annat spel, jag tror inte D&D passar att köras utan nivåer.

DoD är ju ett utmärkt spel där man klarar sig utan nivåer, kör det och lägg in lite D&D monster om du vill ha en kampanj som är dungeons inspirerad.

Lycka till

Bombu

Troberg

Sinister eater

Jag tror det lättaste är att välja ett annat spel att spela. Frågan är varför man vill använda ett system som bygger på levlarna utan levlar.
Man ska inte överdriva problemet att ta bort levels ur ett system.

Jag har själv strippat bort levels ur Palladium, vilket är minst lika hårt kopplat till levels som D&D. Det var väldigt enkelt, även om jag för magiker införde en färdighet som grovt motsvarade deras level när man beräknade effekt/varaktighet på spells. Denna färdighet hade lite hårdare styrning för erfarenhet än andra, men i övrigt funkade den som ett mått på hur mycket man kunde om sin magiskola. I övrigt var det en baggis och gick enkelt att hantera.

Balderk

Swashbuckler

Jo, jag tycket också att det är det som gör DnD bra. Hade det inte varit för levlarna hade jag nog spelat något annat spel med bättre, roligare eller trevligare värld (läs: Trudvang, Ereb Altor, Mundana).

Ehhh... vilken värld tänker du på då? D&D har ju ganska så många olika världar, särskilt om man räknar in alla d20 världar också. Det finns ju ingen "Basvärld" till D&D precis. Nå, det skulle väl vara Greyhawk i sånna fall. Men den beskrivs väl knappt i basböckerna?

/Balderk

Ackerfors

Alas, your rapids!

Jag ser inte heller något större problem i att ta bort levlarna, bara det att jag inte riktigt ser meningen. Är det bara för D20ans skull så är det så att jag själv försökt klura ut ett sätt att använda D20 utan levels som ska fungera på ett bra sätt. Det går framåt...lite... :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!

Det finns ju ingen "Basvärld" till D&D precis.

Det var det jag menade, lite klumpigt formulerat bara. För att ingen värld är ju ingen trevlig värld... :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Jag ser inte heller något större problem i att ta bort levlarna, bara det att jag inte riktigt ser meningen.
Tja, man kanske vill ha kvar spells, skills, karaktärsklasser och så vidare. Det var det som drev mig att modifiera Palladium i stället för att bara dumpa och byta ut.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Tja, man kanske vill ha kvar spells, skills, karaktärsklasser och så vidare. Det var det som drev mig att modifiera Palladium i stället för att bara dumpa och byta ut.

Äh, tjafs! :gremwink: Mmjo, det kanske kan stämma... Har inte sett det på det viset bara... För mig räcker det med min tärning... :gremwink:

Bombu

Hero

Man ska inte överdriva problemet att ta bort levels ur ett system
Nja, det är alltid dumt att överdriva problem så det skall man nog inte göra.

Men om man istället säger så här:

Det blir en hel del jobb att ta bort nivåerna från D&D.

En hel del saker som måste göras om och definieras utifrån andra parametrar än nivåer.

Så om man är en pysslande liten pys som gillar att pula med och bygga om spelsystem så kan det vara en fin hobby att bygga om D&D till att inte ha några nivåer, jag tror det blir en hel del jobb, speciellt som det finns fina system som faktiskt fungerar och som redan saknar nivåer.

Lite gulligt extrajobb kan ju vara kul, men i mitt tycke lite onödigt.

Bombu

Troberg

Sinister eater

Det blir en hel del jobb att ta bort nivåerna från D&D.
Det beror på vad man menar med en hel del. När jag plockade bort dem ur Palladium (vilket jag bedömer vara lika omfattande ingrepp som att göra det i D&D) så tog det 15-30 minuter, plus ungefär lika mycket tid på efterjusteringar.Värre än så är det inte.

Lite gulligt extrajobb kan ju vara kul, men i mitt tycke lite onödigt.
Japp, du tycker det är onödigt. Jag och trådstartaren tycker inte det. Varför inte utgå från den ståndpunkten i dina inlägg i stället för att påpeka hur onödigt det är. Då hjälper du oss, nu påtalar du bara ickeexisterande problem.

Bombu

Hero

När jag plockade bort dem ur Palladium (vilket jag bedömer vara lika omfattande ingrepp som att göra det i D&D) så tog det 15-30 minuter, plus ungefär lika mycket tid på efterjusteringar.Värre än så är det inte
du jobbar snabbt

Bombu

Hero

Japp, du tycker det är onödigt. Jag och trådstartaren tycker inte det. Varför inte utgå från den ståndpunkten i dina inlägg i stället för att påpeka hur onödigt det är. Då hjälper du oss, nu påtalar du bara ickeexisterande problem.
Ajaj, här får man bassning.

Nåväl om man tittar på hur D&D skulle funka utan nivåer.

Om man inte vill ha nivåer så tänker jag mig att det är enklast att fokusera på skills och feats. Dessa behöver inte nivåer för att funka, man skulle kunna träna sig på dessa, eller få ett visst antal poäng efter avklarat äventyr, ex 4 skillpoints att spendera på nått man tycker är kul.

Feats kan helt enkelt vara nått man tränar sig på.

Jag tror att magisystemet ställer till mer problem utan levlar än vad strids systemet gör.

Kanske har du nån fin ide om hur magisystemet skulle funka. utan nivåer. Jag skulle för min del köra med lite mer low fantasy och fokusera på skills och feats.

Bombu

Quan'talis

Swashbuckler

Kanske har du nån fin ide om hur magisystemet skulle funka. utan nivåer. Jag skulle för min del köra med lite mer low fantasy och fokusera på skills och feats
Tja, jag funderar på ett skillbserat magisystem på mina lediga stunder. Det enklaste är väl att införa färdigheten “magi” (baserad på int för wizards, wis för clerics o.s.v.) och ge de olika formlerna en viss svårighetsgrad (till exempel level 1-formler – dc 15, lvl 2-formler – dc 20 och så vidare), men eftersom jag inte gillar de existerande formlerna heller satsar jag på ett improvisationsbaserat system.

Problemet är att jag gärna vill att det ska vara kompatibelt med det gamla magisystemet också, så det lär dröja ett tag inan jag blir färdig...

Eventuellt kunde man låta spell levels fungera som feats – man väljer till exempel “1st-level wizard spells” eller “3rd-level cleric spells” som feat och får då förmågan att lära sig och använda dem. Men det har jag inte funderat desto mera på.

Jag är ganska säker på att det fungerar, i alla fall.

JPS

Calil-Gandir

Veteran
DC för besvärjelser.

Det tycker jag låter som en utmärkt ide...
Den snor jag nog, om du inte har några invändningar :gremsmile:

Du får gärna höra av dig om du utvecklar iden ytterligare!

Calil-Gandir

Veteran
Palladium

Hur gjorde du när du tog bort levlarna ur Palladium ?
Några generella (heter det så?) tips? Hur pass likt är det DnD3E förresten?

Quan'talis

Swashbuckler
Re: DC för besvärjelser.

Det tycker jag låter som en utmärkt ide...
Den snor jag nog, om du inte har några invändningar :gremsmile:
Varsågod! Roligt om den kommer till nytta.

Du får gärna höra av dig om du utvecklar iden ytterligare!
Tja, jag är inte precis känd för att bli färdig med saker, men om jag gör något av det hela postar jag resultatet här på forumet. Don't hold your breath...

JPS