Nekromanti Ett bra verktyg för skapandet av SF spel

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag vet inte riktigt om det här bör diskuteras i detta forum men jag tyckte det passade bäst här. För alla er som sysslar med SF rollspel har ni aldrig saknat en sida med bra länkar till skapandet av spelvärlden? Här tänker jag på allt från planetariska data (med allt från månens volym till avståndet till närmaste svarta hål), grundläggande fysikteorier (såsom relativitetsteorin etc), olika teorier om FTL, teknikrelaterat material (såsom nanoteknik etc) och olika framtida vapensystem mm mm. Satte man ihop en sådan skulle det bli ett bra verktyg när man skapar spelvärlden, äventyr etc och det skulle underlätta informationssökandet.

Vad tycker ni? Kanske finns det en sådan sida redan?


Fly me to the moon and let me play among the stars
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Kolla gamla Fysik-böcker :) [NT]

Hehe. Jo visst har jag formelsammlingen kvar. Men jag eftersöker en sida som är inriktad mot skapandet av SF rollspel där alla tänkliga informationskällor är sammlade inte enbart fysikprylar.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag fick för många år sedan ett "uppslagsverk" med populärvetenskapliga artiklar utgivet av illusterad vetenskap. Det heter "Vetenskapens Värld" eller något åt det hållet. Det innehåller en hel del kul, bland annat en hel bok om rymdfärder. Lindrig vetenskaplig tyngd men ganska kul och väl lämpat för rollspel.

/Kalil
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: GURPS Space

Hallelujah! Gött den skall jag kolla på i såna fall. Det är iofs emot mina principer att köpa färdiga moduler men om den innehåller såna bra saker så är jag mottaglig.

Dock tycker jag att det fortfarande vore kul om det fanns en hemsida som täckte detta. Kanske vora något att skapa här? Alla som har bidrag kan lämna in dem så att man sakta bygger upp en skön SF workshop. Typ eller någe.....

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: GURPS Space (något OT)

"Hallelujah! Gött den skall jag kolla på i såna fall. Det är iofs emot mina principer att köpa färdiga moduler men om den innehåller såna bra saker så är jag mottaglig."

Tja, det fina med GURPS' moduler är ju att informationen i mångt och mycket är "plattformsoberoende", för att sno en datorterm, och denna oberoende information täcker oftast allt man behöver veta om ämnet. T.ex. innehåller GURPS Martial Arts en ohemul mängd information om olika kampsporter, och jämförelsen är mycket opartisk och pragmatisk; man låter snarast läsaren själv bilda sig en uppfattning. Eftersom de flesta kampsportare har bestämda uppfattningar om vilka stiler som duger något till är detta IMHO inte illa.

"Dock tycker jag att det fortfarande vore kul om det fanns en hemsida som täckte detta. Kanske vora något att skapa här? Alla som har bidrag kan lämna in dem så att man sakta bygger upp en skön SF workshop. Typ eller någe....."

Det tycker jag med. Egentligen tror jag att det hade dugt bra med en Workshop för alla sorters regelsystem. Fast det är kanske iofs vad vi har nu.

--
Björn

"Wow, if I had your ability to jump to conclusions, I'd put on a costume and fight crime."
--Chuck Sonnenburg
 
Top