Nekromanti ett bra disutions ämmne...

happypuppie2

Veteran
Joined
23 Dec 2001
Messages
62
Location
Göteborg
Hej
Jag tycker att det är lölligt med X-val, därför använder inte jag dem. Om man är thism-alv och framgångs rik bonde, så kan man välja att ha ett lyfali svärd. Så gott som alla, jag tror nästan att alla yrken har ju minst 2 X-val om man är framgångs rik. Det vill säga att alla framgångsrika personer har tillgång till att välja sin kulturs supervapen, det vill säga att den vanlige ashariske bonden, som är skicklig i sitt yrke, kan äga ett 3000 silvers 2-hands svärd, i och för sig, så finns det säkert bönder som gör det, men hur riktigt är det att bonden har fått tag i 3000 silverssävrdet??




Jag vet att det finns ett liknande innlägg längre bak i forumet, men jag tycker att alla skall se detta, för detta är ett bra disutions ämne, och det är väl, en diskutions sida? Om det finns nått sätt att "länka" till gamla inläg, så vill jag gärna veta det så kan man lägga länkar till gamla viktiga inläg. Forumet borde ha en sida där man kan se "dom 20 sennaste inlägen", även på gamla inläg...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Tillåt inte det om bonden inte har en (bra) anledning att införskaffa ett tvåhandssvärd, då det är ologiskt...

Dessutom kostar det mer att ha vapen från annan kultur så ett lyfali får han nog inte. Som sagt, tycker du inte att det är "riktigt", som SL, så tillåt det inte.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Lätt problem

Du har alldeles rätt. Bönder SKA inte ha vapen och svärd liggandes i garderoben. På samma sätt som att biblotekarier inte bör ha dubbelarmborst under kudden. Det är bara fånigt och inkonsekvent. Vapen är förhållandevis ovanliga, och dom som har vapen använder dom oftast som verktyg i sitt yrke.

Smeden använder Städer och hammare
Bonden använder lie och slaga
Krigaren använder Svärd.

Inga konstigheter.
Lätt problem, kan spelaren inte motivera sitt vapen så ge honom inget.
Om bonden ska ha ett vapen så sker det på SLs goda vilja, och allra bäst är om han får det i äventyret. Spelarna brukar bli mycket mer försiktiga om dom får vapnet i spelet än på ett papper innan äventyret börjat.

Det är ett lätt problem som sagt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En framgångsrik bonde kanske är en såndär fläskig storbonde som inte behöver jobba alls, och roar sig med att fäktas på helgerna, eller kanske har ett lyxigt svärd hängande över elden? /images/icons/smile.gif
 

Attack Bosse

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
100
Location
Göteborg
Bonden kan väl visst ha ett tvåhandssvärd, eller en kulspruta eller en bazooka eller vad som helst. Det är väl inget att bry sig om, vill spelaren som är bonde ha ett tvåhandssvärd kan han la ha det. Han har väl någon förklaring. Bonden kanske sålt sin häst eller sitt arv eller va som helst för att få ett svärd. Man behöver väl inte ändra regler för att det finns spelledare som itne vill att bönderna ska ha vapen, då kan väl bara spelledaren säga till bonden. Hela gejen med EON är väl dessutom att frossa i vapen och OBt6or.
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
ehh jag hoppas att du skojar...

Om alla skulle få ha bovta vapen då skulle det ju inte bli realistiskt överuvudtaget. Varför skulle en liten bond-tölp ha ett stort och biffigt svärd?
Det skulle ju bara vara jättefult...
För då skulle det ju inte vara respektingivande om spelarna någon gång mötte en alvkrigare med ett lyfali.
Ne bönder och annat "vanligt" folk tycker jag ska ha typ kortsvärd eller dolk.
För om dom inte har det så blir ju alla stora krigare i slutändan iallafall.......
Och det är nog inte det som är meningen.....
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Jag skulle bli glad om mina spelare skulle vilja spela som bönder...men det är helt upp till SL om spelarna ska få ha storsvärd eller inte.
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
Hela gejen med EON är väl dessutom att frossa i vapen och OBt6or.

Hehe... du tänker nog på Drakar och Demoner där du. :)

Med tanke på att vapen är farligt farliga i EON så ska nog strider undvikas till ett maximum. En av mina spelare dog efter andra hugget från en Tirak, de räckte mer än väl för att ha ihjäl han. Sen kan man diskutere om de var så smart att ge sig på tre Tiraker ensam... men men...

När vi spela Drakar och Demoner, då vart de slakt i varenda äventyr, nu överderiver jag en smula. Men striderna var inte så respektingivande, man fick några smällar. Men de fanns alltid nån med FV 15 eller högre som kunde lappa ihopa en direkt. :gremsmile:
 
Top