Ett annat ord för "rövare" i Drakar och Demoner?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Varför inte Särmongon?
MODERERING

Jag skulle gärna vilja att vi höjer ribban över sådana skämt. Jag har en bakgrund inom folkrörelsen för personer med intellektuella funktionsnedsättningar och har under åren hört det begreppet användas under rätt tråkiga omständigheter.

Tack för förståelse.

Vänliga hälsning

/Magnus
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
"Skogstjuvar" vill jag minnas var Gustav Vasas föredragna term för Nils Dackes upprorsarmé. Men annars är stråtrövare bra, tycker jag.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Ett annat alternativ kan vara "fredlösa".
Ett ord vi använder alldeles för lite är BILTOG, vilket är snäppet värre än fredlös. Fredlös är du inom ett landskap. Så om västgötarna dömt dig till fredlöshet vid tinget kan du alltid fly till tex. Värmland eller Närke, för då är du inom en ny lagsaga och klarar dig bra. Men är du dömd biltog är du fredlös i hela landet och måste därför fly till tex. Danmark.

Själv tycker jag att ordet biltog låter mer grovhugget och brutalt än fredlös också. Men det är nog en smaksak.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Fredlös och biltog är fantastiska ord! Men alla stråtrövare är inte fredlösa, och alla fredlösa är inte stråtrövare.

Fredlös kunde man t ex bli (i alla fall på Island) om man var man och sexade (som kidsen i mina trakter säger) med en annan man. Och av många andra anledningar.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Ett ord vi använder alldeles för lite är BILTOG, vilket är snäppet värre än fredlös. Fredlös är du inom ett landskap. Så om västgötarna dömt dig till fredlöshet vid tinget kan du alltid fly till tex. Värmland eller Närke, för då är du inom en ny lagsaga och klarar dig bra. Men är du dömd biltog är du fredlös i hela landet och måste därför fly till tex. Danmark.

Själv tycker jag att ordet biltog låter mer grovhugget och brutalt än fredlös också. Men det är nog en smaksak.
Snyggt! ”Niding” är ett annat fint ord, även om niding/fredlös/biltog ≠ stråtrövare/stigmän.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Jag var inne på svenska.se och grävde. Sjörövare är ju ett levande ord i dagens svenska, men inte ordet landsrövare. Det är en som rövar till lands.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Mördarsluskar - men det kanske redan är spelgruppens roll i världen?
 
Top