Nekromanti Ett öga

Willy

Veteran
Joined
6 Apr 2004
Messages
5
Enligt reglerna så när man har ett öga kan man max ha 10 i avståndsvapen.... Vilket är rätt så dumt för i de flesta fall siktar man ju med det ena ögat stängt!! Typ när man leker med båge... :gremgrin:
Hur göra ni med sånt???
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Detter tatt opp i en tidligere tråd, der var det feks noen som konkluderte med at en mister dybdesynet på korte avstander.
Og at en feks kanskje heller burde få minus på VINIT ved nærstrid eller lignende. Men husker ikke sikkert.
bruk SØKEFUNKSJONEN :gremwink:
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Jag skulle sätta alla avståndsvapen till 0 och låta honom träna upp vapnet från andra sidan i det fallet. 0 och inte grundchans som det är för alla utom bågar pga det omständigare sättet att skjuta på.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Man kan fortfarande skjuta med en båge, bara för du förlrorar ett öga betyder det inte att förlorar all erfarenhet med båge, nä jag hade sänkt hans färdighet till 10 eller bara höjt svårighetsslagen med ob1t6
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Om jag inte har helt fel så förlorar du ungefär 60% av ditt synfällt om du saknar/blundar med ett öga. Vilket gör att det blir betydligt svårare att se "målet".
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Nja.

”Om jag inte har helt fel så förlorar du ungefär 60% av ditt synfällt om du saknar/blundar med ett öga.”

Det stämmer inte, och det kan man ju enkelt prova själv genom att helt enkelt blunda med ena ögat; de bägge ögonens vardera synfält överlappar rejält. Således rör det sig om en förlust på mindre än 50%.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
det man tappar när man losar ett öga är avståndsbedömmningen! testa själv att gå omkring med handen för ett öga... vet ej tjej som förlorade sitt och tydligen får hon inte ta körkort av den anledningen att avståndsbedömmningen suger!
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
”vet ej tjej som förlorade sitt och tydligen får hon inte ta körkort av den anledningen att avståndsbedömmningen suger!”

Då är det för att hon inte anpassat sig till sin nya situation ordentligt. Mor min är blind på sitt ena öga – liksom jag själv – men hon har körkort ändå. Jag har det inte, men det beror enkom på lathet, inte på synfelet… ¬.¬;

Hur som helst så har jag sagt det förr, och jag säger det igen (och det här är inte riktat till specifikt dig, elion): Skall man pga enögdhet få problem i något stridssammanhang så är det i närstrid (men Eons regelsystem är alldeles för grovkornigt för att hantera den minutiösa svårighetsökning som rimligen borde påträffas (och som dessutom borde försvinna efter en tids träning som lämpligen mäts i timmar – eller kanske dagar – snarare än veckor, månader eller år)), inte på avstånd.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
jag måste nog hålla med dig Selethil
Det är väldigt underligt att man inte kan höja upp till mer än 10 i fv, tror också att genom träning kan man öka detta, vi kör själva eftersom ögon går åt titt som tät i spelet att man får sänka nivån till 10 och sedan höja den som vanligt...

Samt har du rätt i att det mesta borde påverkas som närstrid, i en boxningsmatch så ifall en boxare ger någon ett skadat öga så försöker han ofta slå från samma håll då personen inte ser slaget komma, brukar se på K1 på kvällarna och då är det så hela tiden! så det ligger ju nått i det! kanske borde undvika eller alla rör färdigheter sänkas med något symboliskt värde inte genom att få max tio, typ minska FV med 3-5 typ

"möjligt att flickan inte hade anpassat sig, förstod det själv som att man inte fick det när de berättade"
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
”vi kör själva eftersom ögon går åt titt som tät i spelet att man får sänka nivån till 10 och sedan höja den som vanligt...”

Personligen skulle jag inte dela ut minus överhuvudtaget, annat än något ytterst temporärt, men å andra sidan så är Mundana inte vår verklighet, så tycker du att det funkar för er så kör hårt. Hell, det är bättre än originalreglerna. Vore det dock inte rimligare med en minusmodifikation istället för en sänkning till 10? Nu spelar det ju ingen roll om man har 11 eller 40 i FV innan ögat ryker.

”kanske borde undvika eller alla rör färdigheter sänkas med något symboliskt värde inte genom att få max tio, typ minska FV med 3-5 typ”

Av (olycklig) erfarenhet vet jag att det är mycket svårt att undvika ett slag som kommer från ens blinda sida om man har ögonen annorstädes. Är man fokuserad på en ensam fiende är det ingen direkt skillnad. Man kan ju fråga sig hur detta bör simuleras enligt reglerna (enligt min åsikt: inte alls), då reglerna inte dikterar exakt var alla befinner sig och åt vilket håll de tittar.

”möjligt att flickan inte hade anpassat sig, förstod det själv som att man inte fick det när de berättade”

Det är ju också möjligt att hon helt enkelt blivit felinformerad. Myndighetsslarv är alltför vanligt. Du borde hälsa att hon skall kolla upp det där igen, ty bevisligen finns det ju folk i det här landet med körkort trots ett blint öga.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Instämmer, ska ta bort att sänka till tio och ta bort en symbolisk summa bara, för hur kasst är det inte om en superbt bra alvisk bågskytt får tio från ett fv av som du sa 40 och en vanlig bonde som just lärt sig kasta bola får tio från 11... lite unket! så numera drar jag bort 3-5 i färdighets värde!

hur fungerar det med färdighetsvärderna ifall du skulle förlora båda ögona i strid? på någotvis borde man fortfarande inte bli helt handikappad eftersom av erfarenhet har man ju en hel del att gå på, på ett skumt vis kanske man borde ta en regel som Hör/2 i Fv och sedan höja med normal sätt... eller vad e din kommentar?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
”hur fungerar det med färdighetsvärderna ifall du skulle förlora båda ögona i strid?”

Uj, om man är ute efter att vara verklighetstrogen så bedömer jag min egen erfarenhet som för liten för att kunna komma med nåt vettigt svar; vi har gjort kator och huggövningar blundandes, samt lekt en sorts lek där man skall ”slåss” med förbundna ögon medan man ropar den andres namn (som vapen har man en hoprullad tidning). Tämligen underhållande, men lätt är det inte.

Kanske kan man träna upp sin hörsel tillräckligt bra för att få det hela att funka i skarpa situationer – jag har faktiskt ingen aning (men förmodligen inte). Jag skulle dock personligen tillåta det utan omsvep om jag skulle spelleda, eftersom det är ballt. Huruvida det sen skulle funka i verkligheten eller inte känns i det läget mindre viktigt (och ja, jag gillade Zatoichi). Nu spelar faktiskt inte jag Eon, och saknar totalt koll på Eon III, men rent spontant så tycker jag väl att man borde kunna införa en vapenteknik som byter ut Syn i Vinit-uträkningen mot Hör. När själva förlusten av ögonen äger rum så känns väl Hör/2 som ett lagom värde att sänka stridsfärdigheten till, antar jag – återigen förutsatt att man tycker det är ballt med blinda krigare och vill ha möjligheter till sådana i sitt spelande.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Tycker själv att det är riktigt ballt faktiskt :gremsmile: gillade iden att byta ut syn mot hör/2 i vinit delen, en erfaren krigare är ju ändå en erfaren krigare, minns när jag gjorde lumpen, i början satt man och siktade låg ned gjorde allt i sin makt bara för att komma en meter innanför träffområdet, på slutet av lumpen var man helt slut låg och blundade sköt ändå mitt i prick, man hade memoriserat var alla tavlor låg och träffade dem utan en vink, och detta på platser man inte sett för, bara tog en glutt och försökte få lite mini"sömn"vila... ahh väcker goda minnen till liv......

Men det var ju ändå bara någon månads träning och iof var jag bäst och hade bara guld i skytte... men dock så var det utan att se och det betyder ju att med lite träning behöver du inte ögonen helt och fullt iallafall.. och lär man sig använda hör istf synen så borde det fungera på samma vis till slut, vore dock roligt om motståndaren försöker på sig att smyga hehe... *drömmer mig vidare in i scenariot*
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Byter man fattning tycker iaf jag att det är att börja om precis från början. Prova att lägga an med en långbåge som det känns naturligt att göra... byt sedan och märk resultatet. FV är för mig inte att kunna få iväg en pil - det är att träffa. Fast du har helt klart rätt i att erfarenheten och kunskapen om hur man ska göra finns kvar - dock inte tillämpar då muskelminnet är lika med noll.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Varför inte sänka FV till 5 (simulera att man kan svinga utan att skada sig själv) och låta färdigheten bli extremt svårlärd? (Endast 1ObT6 att höja med)
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
vet inte charmen försvinner lite, inge kul att ha fem och höja med ob 1t6 det motsvarar tusen år av träning och även om man är blind så är man fortfarande riktigt duktig har man FV till 40 och blir blind är man ju ijnte helt värdelös och måste dela med sig med alla andra kanske helt oerfarna aldrig hållt i ett svär doch de är bättre än honom, tvivlar på det sorry!
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Nej, det är inte kul. Det är inte meningen att det ska vara kull att helt förlora synen heller. Men FV är heller inte enbart hur bra du är på att svinga din klinga utan även att träffa.

FV 40 - jo tjena. Har för mig att SL brukar få improvisera en hel del. Det är inga problem att formulera en ekvation som uppfyller alla tänkbara händelser - men vad är det för kul med det i så fall? Om jag tar fram en husregel som räcker i 999 853 fall av miljonen räcker det gott och väl för mig... de andra fallen improviserar jag så gärna. Att FV 40 skulle vara special här är pga att för att nå en sådan nivå använder man sig av ögonbindel under extremträning enligt min erfarenhet.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
”Nej, det är inte kul. Det är inte meningen att det ska vara kull att helt förlora synen heller.”

Nej, men det är meningen att det skall vara kul att spela rollspel. En ganska väsentlig skillnad.
 
Top