Jag har endast kört upp till level 6 och ett antal spelmöten med tre olika spelledare (tre olika karaktärer).
Jag tycker spelet för fram en väldigt bra strategisk del. Det är kul att spela med golvplaner och lägga upp taktiker för att slå ut moståndarna och passa sig för deras specialförmågor. Samarbetar man så har man mycket att vinna.
Jag gillar att D&D4 fokuserar på vad rollpersonen kan, istället för vad rollpersonen inte kan (som i tidigare versioner). Alla får hantera två vapen utan något minus men du kan även köpa feats för att få bonus om du använder två vapen.
Det är dock väldigt jobbigt att ta sig in i regelverket och kräver en hel del genomläsning
som spelare. Det är inte bara att välja en klass, sedan ras, läsa in sig på de två och köra. Man behöver i princip lära sig alla specialregler i stridskapitlet och det är väldigt många. Man måste dessutom läsa igenom hela jävla utrustningslistan och med Aventures vault blir det bara segt. Detta gör att det blir en himla klasskillnad mellan spelarna som vill läsa och de som inte orkar.
Många säger att D&D4 är rejält speltestat och balanserat men jag tycker matematken är väldigt skev och tråkig. Tråkig för att man aldrig blir bättre då man matchas med likvärdiga motståndare och skev för att man faktiskt blir sämre rent poängmässigt mot motståndarna. D&D4 är inget system som stödjer
en hjältes resa, om någon fått för sig det.
Action points, som jag trodde skulle vara cool och tillföra en ny nivå i kombo av sina förmågor är jättetrist. Det fåniga är också att man endast får använda en per strid.
Daily powers går att missa med, vilket är skittråkigt. Det
är trots allt något som är något stilställande för ens karaktär.
Hela milestonekonceptet är urusel. Det finns ingen anledning till varför man inte ska göra daily rests hela tiden. Hade man fått tillbaka sina dailies efter en milestone så hade det för mig löst det jag skrev i punkten ovan.
Det finns många färdigheter som "är bra att ha". Jag tycker det är värdelöst med sådana som Religion, History och liknande som man köper för att ... det kan vara bra att ha, precis som man i DoD: Expert alltid köpte Smyga, Upptäcka fara, Klättra och Hoppa för att "det var bra att ha". Då kunde man lika gärna säga att klassen direkt har en viss information om ett område.
Klasserna är väldigt låsta och ovarierade, men så har D&D alltid varit(?).
Rollformuläret är totalt värdelöst.
/
Han som inte vill spela D&D4 längre, trots att han tycker striderna varit jätteroliga