Nekromanti Ett äventyr - Drakarnas strid (Runda 5)

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Ruga said:
Vicotnik said:
Tyr said:
Låter bra det. Jag får ta en till titt på det Vic har skrivit. Det jag kan komma på som jag vill ha svar på rör då han ville att Max skulle sia Diesel. I runda 3 bör det ha varit. Hur tänkte du där? Var du så pass tveksam över Diesels ulvstatus att du tyckte det var värt att sia honom istället för någon med mer tveksam status? Vilka misstänker du kan vara plundrare? Vilka ser du som gröna?
Varför jag ansåg att Max skulle sia dieselsoppa istället för att vi röstar ut honom har jag skrivit tidigare. Men kan förklara det igen.
Anledningen till att jag ville att Max Raven skulle sia Dieselsoppa var att ifall Dieselsoppa var bybo och hade en skysst förmåga så vore det dumt att hänga honom, därför ville jag att Max Raven skulle sia honom.
Som det såg ut när Dieselsoppa gick ut med sin "nya" förmåga så hade vi en väktare, en siare och Dieselsoppas förmåga. Det var även före vi viste om att Korpa inte kunde skydda samma person 2 gånger i rad. Där av ansåg jag att om Dieselsoppa är bybo så ville jag inte förlora hans förmåga. Därför föreslog jag att Max Raven skulle sia honom och Korpa skulle skydda Max Raven. Detta skulle då kunna generera tre resultat.
1. Dieselsoppa är ulv = vi hänger honom = Max Raven är betydligt mer trovärdig siare.
2. Dieselsoppa är bybo = Vi får en skysst förmåga samt det blir lägge att granska Max Raven.
3. Dieselsoppa dödas av ulvaran.

De jag ser som gröna är i nuläget Empiricus, Vimes, Tyr.
I nuläget så är det bara tre stycken som jag upplever har gjort "konstigheter" och det är Liliana med hennes dyrksats, tripp_trap då han aldrig la en röst på LJSLarsson och konrad konvalj då han lyfte bort sin röst från tripp_trap för att rösta ut inaktiva Cassius som ändå skulle ha diskats.
Resternade dvs: Brynolf och Ruga har jag ingen uppfattning om.
Av de tre som jag anser gjort konstiga saker så skulle jag ranka de:
1. Liliana
2. Tripp_trap
3. Konrad Konvalj
Anledingen till att jag anser att liliana i detta fall är mest trolig ulv är för oklarigheter i hennes fluff/föremål.

Röst: Liliana


Tyr said:
Just det, nu minns jag, vet att jag tyckte det var en riktigt dålig ide när förslaget kom.
Då är min fråga varför sa du inte att du tyckte det var en dålig ide?
För jag såg det precis innan deadline och skrev på mob så hann bara skriva att han inte skulle ta Max och inte göra några längre utsvävningar.
Om Max var sann fanns det i hans synpunkt mkt lite chans att disel var sann.
Jag menar disiels förmåga var op på egen hand lägg då till en vanlig siare och det vore sjukt mkt op. Att då råda vad vi nu vet var vår riktiga siare att slösa en sining på någon som han nästan redan visste var ond är enligt mig ett dåligt råd.
För visso, men då jag föreslog det så fanns det inte svart på vit vem som var bybo/ulv. Jag litade förvisso mer på Max än på Dieselsoppa men i ett sånt här spel så föredrar jag 100% säkra kort före något som är 50/50. Samt säg att vi hade hängt Dieselsoppa och han varit bybo då skulle vi förlorat en förmåga, där av att jag ville att han skulle sias.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Liliana said:
Ni tycker jag är scum som varit på Diesel nästan hela tiden? Nej, det går inte ihop för mig.

Tack för spel Diesel och Korpa.

Röst: K.K.


Google

Jag tycker att du är ulv för att du har outat som en ulv.

Att du sedan är med i tåget som leder till Diesels hängning är ju inte grönande på något vis. Han skrev ju dödsdömd i pannan på sig själv så snart han dök upp som lönnmördare och ljugande bybo.

Att Basse visade sig vara röd är ju rakt av ingen överraskning.

Vad har du för case mot mig Liliana?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vico said:
konrad konvalj då han lyfte bort sin röst från tripp_trap för att rösta ut inaktiva Cassius som ändå skulle ha diskats.
Troligen har jag förklarat varför jag lyfte bort min röst från Tripp, men jag kan nämna det igen. Det är väl bättre att ta det lite easy peasy än att hänga någon i hopp om att det är en ulv.

Jag tycker Tripp har lyft sig rätt bra sen den rundan och jag tror han kan vara en tillgång i jakten på ulven/ulvarna som är kvar. Återstår att se dock.

Sen kan man ju tänka så här också: Om Cassius hade varit en bybo med sjukt mycket att göra och ingen lust att delta i varulvsspelet så hade det ju varit sjukt dumt att låta honom bli diskad när det fanns läge att hänga honom. Spider Jerusalem har väl diskats som bybo någon gång eller så om jag inte minns fel. Den gången skadade det ju byn rätt hårt i och med att ulvarna vann. De förde oss till Kryptan och snaskade i sig våra arma kroppar.

Alltså, jag hade inga belägg för att Cassius verkligen var en ulv förutom hans icke deltagande. Jag kollade upp vad som gällde med en hängning av en spelare som var på väg mot diskning och var således 100 på att det inte kunde gå åt pipan och spelaren med näst flest röster låg i farozonen från att åka i och med en diskning av Cassius.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Vicotnik said:
Ruga said:
Vicotnik said:
Tyr said:
Låter bra det. Jag får ta en till titt på det Vic har skrivit. Det jag kan komma på som jag vill ha svar på rör då han ville att Max skulle sia Diesel. I runda 3 bör det ha varit. Hur tänkte du där? Var du så pass tveksam över Diesels ulvstatus att du tyckte det var värt att sia honom istället för någon med mer tveksam status? Vilka misstänker du kan vara plundrare? Vilka ser du som gröna?
Varför jag ansåg att Max skulle sia dieselsoppa istället för att vi röstar ut honom har jag skrivit tidigare. Men kan förklara det igen.
Anledningen till att jag ville att Max Raven skulle sia Dieselsoppa var att ifall Dieselsoppa var bybo och hade en skysst förmåga så vore det dumt att hänga honom, därför ville jag att Max Raven skulle sia honom.
Som det såg ut när Dieselsoppa gick ut med sin "nya" förmåga så hade vi en väktare, en siare och Dieselsoppas förmåga. Det var även före vi viste om att Korpa inte kunde skydda samma person 2 gånger i rad. Där av ansåg jag att om Dieselsoppa är bybo så ville jag inte förlora hans förmåga. Därför föreslog jag att Max Raven skulle sia honom och Korpa skulle skydda Max Raven. Detta skulle då kunna generera tre resultat.
1. Dieselsoppa är ulv = vi hänger honom = Max Raven är betydligt mer trovärdig siare.
2. Dieselsoppa är bybo = Vi får en skysst förmåga samt det blir lägge att granska Max Raven.
3. Dieselsoppa dödas av ulvaran.

De jag ser som gröna är i nuläget Empiricus, Vimes, Tyr.
I nuläget så är det bara tre stycken som jag upplever har gjort "konstigheter" och det är Liliana med hennes dyrksats, tripp_trap då han aldrig la en röst på LJSLarsson och konrad konvalj då han lyfte bort sin röst från tripp_trap för att rösta ut inaktiva Cassius som ändå skulle ha diskats.
Resternade dvs: Brynolf och Ruga har jag ingen uppfattning om.
Av de tre som jag anser gjort konstiga saker så skulle jag ranka de:
1. Liliana
2. Tripp_trap
3. Konrad Konvalj
Anledingen till att jag anser att liliana i detta fall är mest trolig ulv är för oklarigheter i hennes fluff/föremål.

Röst: Liliana


Tyr said:
Just det, nu minns jag, vet att jag tyckte det var en riktigt dålig ide när förslaget kom.
Då är min fråga varför sa du inte att du tyckte det var en dålig ide?
För jag såg det precis innan deadline och skrev på mob så hann bara skriva att han inte skulle ta Max och inte göra några längre utsvävningar.
Om Max var sann fanns det i hans synpunkt mkt lite chans att disel var sann.
Jag menar disiels förmåga var op på egen hand lägg då till en vanlig siare och det vore sjukt mkt op. Att då råda vad vi nu vet var vår riktiga siare att slösa en sining på någon som han nästan redan visste var ond är enligt mig ett dåligt råd.
För visso, men då jag föreslog det så fanns det inte svart på vit vem som var bybo/ulv. Jag litade förvisso mer på Max än på Dieselsoppa men i ett sånt här spel så föredrar jag 100% säkra kort före något som är 50/50. Samt säg att vi hade hängt Dieselsoppa och han varit bybo då skulle vi förlorat en förmåga, där av att jag ville att han skulle sias.
Ja ur vårt perspektiv var det inte helt klart nej men Max borde sannerligen veta vem som var den sanne siaren tycker du inte? Så att kolla upp någon han redan visste var ond var ingen bra idé .
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Ruga said:
Så att kolla upp någon han redan visste var ond var ingen bra idé .
Hur kan han veta det? Det Max Raven veta att Dieselsoppa vara ond? Bara för han var siare? Vi ha haft flera spel där det funnits flera siare/skumma roller. Så att utgå ifrån att en person som hävdar att han/hon har en förmåga är ond om man är siare är väldigt farligt. Men jag förstår hur du resonerar.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
Alltså, jag hade inga belägg för att Cassius verkligen var en ulv förutom hans icke deltagande.
Vi hade Max Ravens siande av honom som ulv. För visso var vi inte säkra på Max Raven's trovärdighet som siare eftersom den inte blivit testad, men att hävda att en spelare är ulv som siare och sen visar det sig att den är bybo är att döda sig själv.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Alltså, jag hade inga belägg för att Cassius verkligen var en ulv förutom hans icke deltagande.
Vi hade Max Ravens siande av honom som ulv. För visso var vi inte säkra på Max Raven's trovärdighet som siare eftersom den inte blivit testad, men att hävda att en spelare är ulv som siare och sen visar det sig att den är bybo är att döda sig själv.
Jo givetvis. Men din anklagelse mot mig Vic baseras på att jag flippade tillbaka rösten till Cassius. Det jag skriver är att det inte var något som var garanterat med hans rödhet.

Nu är det ju en helt annan femma. Vi har fått fraktion = ulv på Cassius och vår stackars siare har nackats av ulvarna. Vid hängningen av Cassius hade jag inte så värst mycket till övers för Max Raven och Korpa. Jag hade inga bevis på att någon av dom var varken Väktare eller Siare. Nu vet jag ju hur det ligger till för att båda har nackats, men då hade jag ingen aning.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,470
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Alltså, jag hade inga belägg för att Cassius verkligen var en ulv förutom hans icke deltagande.
Vi hade Max Ravens siande av honom som ulv. För visso var vi inte säkra på Max Raven's trovärdighet som siare eftersom den inte blivit testad, men att hävda att en spelare är ulv som siare och sen visar det sig att den är bybo är att döda sig själv.
Ja, vafan KK. Inte fan fanns det väl någon som tvivlade på Cassius ulvighet. Nu känns det som att du snurrat till det. Jag kan köpa att man tycker att det var dumt att chansa på dubbelhängning (även om jag tycker det var en bra idé fortfarande :gremsmile: ). Men att anledningen var att Cassius kanske var bybo känns ju som en nyhet...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,470
Och ta det easy peasy är fan ett skitdligt argument fortfarande, för varje deadline betalar vi med ett nattmord. Kan vi "rösta ut" fler misstänkta samma deadline är det bra.

Men det kanske bara är jag som är en total baller när det kommer till hur byn ska spela?
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Vicotnik said:
Ruga said:
Så att kolla upp någon han redan visste var ond var ingen bra idé .
Hur kan han veta det? Det Max Raven veta att Dieselsoppa vara ond? Bara för han var siare? Vi ha haft flera spel där det funnits flera siare/skumma roller. Så att utgå ifrån att en person som hävdar att han/hon har en förmåga är ond om man är siare är väldigt farligt. Men jag förstår hur du resonerar.
Chansen att disiel och Max båda var siare var enligt mig minimal eftersom diesels förmåga var sjukt op på egen hand. Att då kasta in en andra siare ovanpå det verkade nästan omöjligt. Det är klart att det kan finnas flera siare men det brukar finnas något slags system allafall vad jag upplevt, inte en vanlig + en övermäktig en.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Alltså, jag hade inga belägg för att Cassius verkligen var en ulv förutom hans icke deltagande.
Vi hade Max Ravens siande av honom som ulv. För visso var vi inte säkra på Max Raven's trovärdighet som siare eftersom den inte blivit testad, men att hävda att en spelare är ulv som siare och sen visar det sig att den är bybo är att döda sig själv.
Jo givetvis. Men din anklagelse mot mig Vic baseras på att jag flippade tillbaka rösten till Cassius. Det jag skriver är att det inte var något som var garanterat med hans rödhet.

Nu är det ju en helt annan femma. Vi har fått fraktion = ulv på Cassius och vår stackars siare har nackats av ulvarna. Vid hängningen av Cassius hade jag inte så värst mycket till övers för Max Raven och Korpa. Jag hade inga bevis på att någon av dom var varken Väktare eller Siare. Nu vet jag ju hur det ligger till för att båda har nackats, men då hade jag ingen aning.
Jo, vill väl egentligen inte kalla det anklagelser utan mer konstigheter. Jag var ju väldigt misstänksam mot dig tidigt i spelet vilket jag antar du kommer ihåg, men har släppt dig sen ett tag tillbaka. Och utöver din röst flytt så anser jag att du spelat väldigt bra sen dess och har egentligen inget case mot dig så sätt.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Vimes said:
Och ta det easy peasy är fan ett skitdligt argument fortfarande, för varje deadline betalar vi med ett nattmord. Kan vi "rösta ut" fler misstänkta samma deadline är det bra.

Men det kanske bara är jag som är en total baller när det kommer till hur byn ska spela?
Jag tyckte själva dubbbeldödandet verkade som en bra idé jag var bara inte bekväm med att rösta ut tripp trapp när disiel i min mening var så mycket bättre.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Och ta det easy peasy är fan ett skitdligt argument fortfarande, för varje deadline betalar vi med ett nattmord. Kan vi "rösta ut" fler misstänkta samma deadline är det bra.

Men det kanske bara är jag som är en total baller när det kommer till hur byn ska spela?
Det var ju trots allt Tripp som var kandidat två med tanke på att Diesel skulle sparas en runda för att få visa upp sin coola förmåga som blockades. Jag var inte så sugen på att offra Tripp just då och är det inte nu heller.

Hade det funnits möjlighet att fimpa Diesel i en dubbel istället för Tripp så hade jag avstått det också för att först kolla av läget med hans OP-förmåga.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Alltså, jag hade inga belägg för att Cassius verkligen var en ulv förutom hans icke deltagande.
Vi hade Max Ravens siande av honom som ulv. För visso var vi inte säkra på Max Raven's trovärdighet som siare eftersom den inte blivit testad, men att hävda att en spelare är ulv som siare och sen visar det sig att den är bybo är att döda sig själv.
Jo givetvis. Men din anklagelse mot mig Vic baseras på att jag flippade tillbaka rösten till Cassius. Det jag skriver är att det inte var något som var garanterat med hans rödhet.

Nu är det ju en helt annan femma. Vi har fått fraktion = ulv på Cassius och vår stackars siare har nackats av ulvarna. Vid hängningen av Cassius hade jag inte så värst mycket till övers för Max Raven och Korpa. Jag hade inga bevis på att någon av dom var varken Väktare eller Siare. Nu vet jag ju hur det ligger till för att båda har nackats, men då hade jag ingen aning.
Jo, vill väl egentligen inte kalla det anklagelser utan mer konstigheter. Jag var ju väldigt misstänksam mot dig tidigt i spelet vilket jag antar du kommer ihåg, men har släppt dig sen ett tag tillbaka. Och utöver din röst flytt så anser jag att du spelat väldigt bra sen dess och har egentligen inget case mot dig så sätt.
Jag själv tycker att jag har spelat kasst sen min röstflytt och strax där innan. Jag var inne i ett bra flöde i R1 och kände mig rätt på tårna och bra just då. I senare rundor tycker jag inte jag tillfört så värst mycket bra.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Liliana.

Får man vara nyfiken att fråga varför du inte har bekräftat att Korpas status som Gycklare stämmer överens med vad du har i ditt protokoll?

Jag vet ju hur en sådan information bör se ut med tanke på att Larsson lämnat spel så du kan ju gå tillbaka till R2 och kolla läget hur jag lade fram det då så att du vet hur man gör.

Din start på R5 har bestått av försvarande av dyrk-outningen så du tycks ha glömt bort det hela.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okay. Lite osammanhängande saker. Jobbar vidare på det hela senare.

Vi har 3 ulvar.

Larsson, Diesel och Cassius.

Av dessa har Cassius outat skapligt prickfritt. Han hade koll på läget och visste på vilket vis han skulle outa. Han var bland de första i R1 att peka på att han hade samma eller liknande förmåga som Cissi-Vimes-K.K

Hans outning av Forskare kommer väldigt sent, men han hintar långt innan att det troligen finns någon som redan har outat det yrke han kan sia. Han går också ut med att hans yrke är kompetent innan han outar Sjöfarare.

Värt att notera här är att Cissi tas ur spel så det finns ingen som kan bekräfta om en Sjöfarare har lämnat spel eller inte. I dessa banor går det ju att klura lite i.

Cissi var ju bekräftad grön av Max Raven, men mig veterligen fanns det ingen som hade bekräftat Max Ravens grönhet. Han var siare och jag hade då inte släppt tanken på att den outningen skulle kunna vara en ulvlögn så Cissis grönhet var i mina ögon inte något som var självklart.

Cassius pänningpung är väl inte en solklar pryl heller? Nog för att Månglare brukar bära med sig pengar, men den kopplingen är ju inte lika solklar som exempelvis Magiker-->Magisk Stav eller Bonde-->Högaffel. Det kanske inte är så mycket att klura på, men det kan ju tyda på att ulvarna inte har helt färdiga protokoll.

I det skedet hade Larsson en liknande förmåga.

Varför outar Larsson ur det blå? Han filar och dealar lite med ett halsband långt innan outningen. Han fiskar information om hur han skall outa det får vi ju anta? Varför outar han inte helig symbol eller vad han nu skall ha om vi skall tro på väven? Varför går han ut med någon form av shaman-pryl? Hade Larsson rätt sak i papperet eller tvingades han att hitta på nått för att stämma in i väven? Hans halsband kan ju kopplas till Max Raven på nått vis eftersom han gått ut med Jägare. Det kan ju vara så Larsson och övriga ulvar tänkte. Alltså, Larsson kan ju sia Jägaren eftersom han hängt i hans trädgård och botaniserat, men det kanske inte stod klart ut hur hans föremål var betingat?

Larssons outning tyder ju på att han famlar i mörkret och inte vet hur han skall outa. Det gör Basses outning ännu mer outgrundlig. Varför outar han inte Lönnmördare? Vi har ju Basses förklaring på det hela, men han var ju ulv så det är nog bättre att vi spekulerar lite i det själva. Han outade Tempelriddare ut ur det blå och hans Bandage tyder ju på att det står just Bandage i protokollet. Varför skulle han annars outa Bandage? BDG/Jake´s roll är ju fortfarande nått vi inte har koll på men vi får ju anta att han var någon form av helare för annars brakar ju väven samman.

Kan det vara så att ulvarnas uppgift är att hitta en ledig spott i väven och placera in sig där? De har koll på att det finns en Helare-Månglare-Präst-Whatävvers men har ingen klara direktiv vart det själva skall placeras in?

Larsson-->Liknande förmåga som övriga
Diesel-->Inte en liknande förmåga som övriga
Cassius-->Samma förmåga som Cissi-K.K-Vimes

Det är ju tre helt olika outningar, men Cassius har ju väldigt mycket mer kött på benen än sina polare. Han har ju full koll på hur han skall outa, men det tog ju sin lilla tid så han ville väl kanske säkerställa sin plats i väven innan han outade? Han ville hitta sin lucka och trycka in sig på rätt plats så att säga.

Larsson, hängd - K.K har bekräftat hans uttåg ur spelet.

BDG/Jake, diskad- Ingen bekräftade Helare eller whatävvers.

Cissi, nackad - Empis har bekräftat hennes uttåg ur spelet.

Lu-kaazh, hängd - mjae, bekräftade uttåget genom att få en dolk.

Cassius, hängd - Ingen bekräftelse eftersom Cissi tidigare nackats av ulvarna.

Max Raven, nackad - Ingen bekräftelse. Larsson är enligt egen utsago kontrollant av detta. Inget vi vet nått om.

Korpa, nackad - Inte bekräftat av Liliana än så länge konstigt nog.

Dieselsoppa, hängd - Ingen har bekräftat varken Lönnmördare eller Tempelriddare. Enligt gissningar var det BDG/Jake´s roll men det har vi ingen aning om.

Så här långt är det alltså bara Larssons ulvighet som bekräftats och han ljög ju om sitt yrke. Den ända bybon vi fått bekräftat är Cissis Månglaryrke och det har bekräftats av en spelare som i mina ögon är grön. Alltså, Empis!

Osammanhängande..Jorå. Men jag måste bajsa ur mig lite tankar och sedan jobba utifrån dessa.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Snodde Cissis pryl och fyllde i med lite färg. Tror vi kan jobba lite med detta och fylla på med sånt som vi vet.

Yrkesoutningar i tidsordning

Tempelriddare 2013-02-25 10:02 - Dieselsoppa
Trädgårdsmästare2013-02-25 12:45 - LJSLarsson
Präst 2013-02-25 18:37 - Konrad Konvalj
Bonde 2013-02-25 20:50 - Vicotnic
Jägare 2013-02-26 00:15 - Max Raven
Magiker 2013-02-27 00:42 - Tyr
Forskare 2013-02-27 08:45 - Ruga
Tjuv 2013-02-27 09:33 - Tripp_Trap
Hantverkare 2013-02-27 11:36 - Empiricus
Månglare 2013-02-27 12:21 - Cissi
Ädling 2013-02-27 14:50 - Liliana
Gycklare 2013-02-27 17:42 - Korpa
Riddare 2013-02-27 17:49 - Brynolf
Vakt 2013-02-27 20:03 - Vimes (Stadsvakt)
Sjöfarare 2013-02-27 20:10 - Cassius
Bard 2013-02-27 21:31 - Lu-kaazh
??? Läkare Troligen Jake/BDG

Siarförmåga i tidsordning

Bard 2013-02-25 10:02 - Dieselsoppa
Hantverkare 2013-02-25 20:50 - Vicotnic
Magiker 2013-02-25 21:25 - Ruga
Sjöfarare 2013-02-25 21:28 - Cissi
Riddare 2013-02-25 23:03 - Vimes
Gycklare 2013-02-26 01:05 - Liliana
Jägare 2013-02-26 05:48 - LJSLarsson
Tjuv 2013-02-27 10:58 - Lu-kaazh
Månglare 2013-02-27 12:29 - Empiricus
Bonde 2013-02-27 17:49 - Brynolf
Botaniker 2013-02-27 18:11 - Konrad Konvalj
Präst 2013-02-27 20:21 - Tyr
Forskare 2013-02-27 20:37 - Cassius
Ädling 2013-02-28 17:42 - Tripp_Trap runda 2

??? Läkare Max Raven om han inte var siare
Vakt Korpa om hon inte var väktare
Tempelriddare Troligen Jake Armitage/BDG


Yrken där siare kom före outning

Bard
Hantverkare
Magiker
Riddare
Gycklare
Sjöfarare
Bonde
Botaniker
Präst


Yrken där outning kom före siare

Jägare
Tjuv
Månglare
Ädling
Forskare


Föremål som outades innan yrket nämnts

Gycklare (Jonglerbollar)
Präst (Halsband av djurben)
??? Läkare (Bandage)
Tjuv (dyrksats)
Magiker (magisk stav)
Forskare (Bok)
Riddare (Svärd)
Vakt (Plåthillebard)


Föremål som inte outats

Jägare (pilbåge?)


----------------------
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Kvar i spel:

Utgår vi från K.K så har han outat Präst innan Tyr har outat att han kan sia en Präst. Det mönstret går att följa på en del outningar andra inte.

Präst 2013-02-25 18:37 - Konrad Konvalj
Präst 2013-02-27 20:21 - Tyr

Bonde 2013-02-25 20:50 - Vicotnic
Bonde 2013-02-27 17:49 - Brynolf

Magiker 2013-02-27 00:42 - Tyr
Magiker 2013-02-25 21:25 - Ruga


Forskare 2013-02-27 08:45 - Ruga
Forskare 2013-02-27 20:37 - Cassius

Tjuv 2013-02-27 09:33 - Tripp_Trap
Tjuv 2013-02-27 10:58 - Lu-kaazh

Hantverkare 2013-02-27 11:36 - Empiricus
Hantverkare 2013-02-25 20:50 - Vicotnic


Ädling 2013-02-27 14:50 - Liliana
Ädling 2013-02-28 17:42 - Tripp_Trap runda 2

Riddare 2013-02-27 17:49 - Brynolf
Riddare 2013-02-25 23:03 - Vimes


Vakt 2013-02-27 20:03 - Vimes
Ingen kan sia vakt.

Vi plockar in de som försvunnit ur spel också:
Fetmarkerar de som outat i omvänd ordning motför K.K/Tyr. Alltså, K.K outar Präst innan Tyr outar att han kan sia präst.

Tempelriddare 2013-02-25 10:02 - Dieselsoppa
Ingen siar Tempelriddare

Trädgårdsmästare 2013-02-25 12:45 - LJSLarsson
Skall vara Botaniker
Botaniker 2013-02-27 18:11 - Konrad Konvalj

Jägare 2013-02-26 00:15 - Max Raven
Jägare 2013-02-26 05:48 - LJSLarsson

Månglare 2013-02-27 12:21 - Cissi
Månglare 2013-02-27 12:29 - Empiricus

Gycklare 2013-02-27 17:42 - Korpa
Gycklare 2013-02-26 01:05 - Liliana


Sjöfarare 2013-02-27 20:10 - Cassius
Sjöfarare 2013-02-25 21:28 - Cissi


Bard 2013-02-27 21:31 - Lu-kaazh
Bard 2013-02-25 10:02 - Dieselsoppa


Kanske säger någon nått.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Jag tror att Liliana är den kvarvarande Ulven, och här är varför:


Hennes röster runda 1-4:
Runda 1:
Konrad Konvalj, Max Raven och Konrad Konvalj igen

Första rösten från Liliana kommer efter en del diskussion, kontentan är ungefär "visa att du är en bybo, var inte rädd för att göra fel, bara stora stygga Ulven behöver vara det"
2013-02-24 15:39
Liliana said:
Så jag ska lägga en röst bara för att lägga en?
Du, Vimes, könns varken mer eller mindre röd/grön än de andra. Att du får en röd/grön känsla så här tidigt kan ju vara pga din "spelstil", så att säga.

Men, men. Du är mer erfaren än jag, så lyssnar väl på dig och lägger en röst, men jag lägger den på:

"Röst: K.K"

Varför? Att flumläsa regler verkar inte byboigt för mig.
Nästa röst kommer på måndagen, Liliana har då inte varit med alls på Larssondrevet men hakar på som tvåa på Max Raven efter Vimes.


2013-02-25 11:04
Liliana said:
K.K röstade på dig för att jag trodde att du "flumläste" reglerna. Nu var det ju ännu värre tydligen och du läste dom inte alls? Verkar inte byboigt för mig.

Min ensamma lilla röst gör ju inget, så jag byter till Max Raven, då. Mest för att han fortsatte skriva trots att han editerat ett inlägg. Får mig att fundera på om han är ulv och de andra ulvarna berättat att man får en varning först? Ingen svarade ju på det här, vad jag har sett. Utspäd anledning kanske, men bättre vara med på drev än att ha en ensam obetydlig röst på någon.

Röst: Max Raven
Tredje rösten, tillbaka till Konrad Konvalj med motiveringen på att han uttryckt sig luddigt om han kunde se en eller flera yrkeskategorier lämna spel. Tillsammans med henne är Tyr och Ruga som följer på och röstar också på Konrad Konvalj 17:44 och 17:50. LJSLarsson har den enda röst som ligger där sedan innan.

2013-02-27 17:30
Liliana said:
Ah, Bra Brynolf! Skrev precis detta också!

Röst: K.K.
Liliana stannar med sin röst på Konrad Konvalj resten av denna runda, hon följer inte med mot Dieselsoppa eller LJSLarsson. LJSLarsson ligger också kvar, och 75 minuter innan rundans slut så följer även Vicotnik på.

Rundan slutar ju med en hängd Ulv, Men Liliana är inte med och hänger Ulven utan röstar istället på samma person som denne.
Om Liliana är Ulv, varför skulle hon göra det? Solidaritet Plundrare emellan? Eller för att inte rösta på en kamrat?

Runda 2:
Dieselsoppa

Liliana kliger in på Dieselsoppa som tvåa efter Cassius som var först på. Senare kommer även Ruga med.

2013-02-28 18:12
Liliana said:
Röst: Dieselsoppa

Trots att K.K ser väldigt röd ut för mig med hans plural/singular lögn och nu hans kommentar att han inte använt rävsax fast han gjort den, så röstar jag för att Dieselsoppa ska ut. Så vitt jag kan se kan man inte få in Dieselsoppa, Max Raven och larsson i väven, så då tycker jag att de måste vara ulvar.
Är de inte det/finns det fler, tror jag de finns bland dessa: K.K (mycket trolig), Lu-kaazh och Tripp_trap(minst trolig, men förmågan kom väldigt sent där).
Under rundan bygger även Liliana upp sitt Case mot Diesel och rundan slutar med 4 röster på Dieselsoppa, i ordningen Cassius, Liliana, Brynolf och tripp_trap. Cassius, Liliana och Brynolf byter aldrig röst under rundan utan stannar obevekligt kvar till slutet.

Den utröstade Äventyraren och gröningen Lu-Kaazh, tillsammans med likaså grönade Cissi, Konrad Konvalj och Vicotnik slutade rundan med sina röster på Liliana.



Runda 3:
Dieselsoppa x 2, Cassius och Dieselsoppa

Liliana kommer som tvåa och röstar på Dieselsoppa, efter Vimes.


2013-03-03 22:23
Liliana said:
röst: Dieselsoppa.

Rödast för mig, sorry.

Tack för spel ni som åkt ut!
Och efter Lönnmördaroutningen så lägger hon rösten på honom igen, denna gång fetad stil:


2013-03-03 23:12
Liliana said:
Dieselsoppa said:
Här händer det grejer minsann. Man har fått sig ett PM.

Okej. INNAN ni kräver att får rösta ut mig lyssna i alla fall. Jag måste få er att lyssna på det här för byns skull.

Jag är LÖNNMÖRDAREN.

Min pryl är att om Barden ryker kan jag använda min lönnmördarförmåga på att se vem som har dödat nån. Jag är alltså nån sorts siare, precis som Max. Jag kan se vem som dödade bybor. Men först måste jag ha tillbaka min dolk.

Varför sa jag aldrig att jag var lönnmördare då? Jo, för att jag var skraj att ni skulle hänga mig med tanke på mitt udda yrke.

Jag vet att ni inte kommer tro mig, men jag måste ju säga det här i alla fall. Alltså kan jag bekräfta att Lukas var Bard.

Vi tar ju Cassius nu va?

Röst: Cassius
Första jag lärde mig att man som bybo inte ska göra: ljuga. Sorry, men, nej, du har min röst.

för att jag glömde göra fetstil på förra:

Röst: Dieselsoppa
Efter att Cassius blivit huvudmåltavla istället för Dieselsoppa så kliver Liliana på Cassiusdrevet som sjätte röst. Just då så var Vicotnik, jag, tripp_trap, Brynolf och Korpa de som redan röstade på Cassius. Kvar på Dieselsoppa var då Tyr och Ruga.

2013-03-06 21:34
Liliana said:
Tydligen blir inte Basse/diesel hängd. Kör på Cassius då, så vi ser vilken färg Max har.

Röst: Cassius
Och kort därefter kliver hon tillbaka på Dieselsoppa
2013-03-06 21:42
Liliana said:
ok, försöker igen med en dubbel då, men jag kan inte röst på tripp, jag tycker han ser grön ut.

Röst: Dieselsoppa
Runda 4
Dieselsoppa
2013-03-08 13:03
Liliana said:
Röst: Dieselsoppa

Trodde faktiskt att jag hade röstat på honom redan, men kan inte hitta det, så kommer väl ihåg fel. Varför jag röstar på onom är ju för att jag tycker att han känns röd, sedan kommer hela hans ljug historia och så också.

Angående Tripp; jag tycker han känns grön, faktiskt. I alla fall neutral. Har inget konkret att komma med, och även o det inte är en ursäkt så är min förklaring att jag är ny och inte så duktig på att hitta scumtells.

Min grön till röd lista:

1. Jag
2-4. Korpa, Ruga och Tripp
5-9. resten
10. K.K.
11. Diesel
Det var rösterna per runda fram till slutet av runda 4.

Nu till lite saker som pingar rött för mig:

I runda 1 så är det några inlägg som sticker ut för mig, om man går på teorin att Ulvar behöver hitta platser att passa in:

2013-02-24 18:41
Liliana said:
Jag skulle väldigt gärna få reda på yrken, faktiskt. Jag skulle tro att det är något som skulle kunna hjälpa oss fånga ulvar.

Och hur säkra kan vi vara på Cissi, nu när hon sitter med narrmössan på? Ganska stort misstag, och så vill hon inte att vi ska outa yrken. Får mig att fundera, I alla fall. Säger inte att hon är röd, men hon börjar bli mer och mer rosa för mig.
Liliana har senare outat att hon ser när gycklare lämnar spel, så delen ovan ”nu när hon sitter med narrmössan på” känns som det är en trevare för att hitta gycklaren. Som också är vår Väktare. Och vi vet ju att Väktaren sedan blev utsatt för ett mordförsök första natten men skyddade sig själv.
Vimes hade ju lite tidigare också outat Jongleringsbollar.
Efter det inlägget så går flera av Lilianas inlägg på linjen att outa yrken.

Efter det så snärjer ju Liliana in sig i att prata om sitt föremål, och hela den skumma outningen har ju lyfts ett antal gånger, men jag går lite in på den igen:

Liliana said:
Mitt föremål är mitt, helt enkelt. Går inte tolka det på annat sätt.

Liliana said:
Jag har inte sagt att mitt föremål går ihop med mitt yrke. Tror inte jag sagt att det inte gör det heller, men, som jag sagt tidigare; bara för att en sak inte går ihop med yrket betyder inte att man inte har användning av den på övrig tid. Min sak är inte förknippat med mitt yrke (så långt jag förstår, i alla fall).

Angående resten så har jag kommit med hypoteser för att försöka hjälpa. Detta är mitt allra första varulvsspel, så jag kanske gjort fel, men.. Jag försöker i alla fall. Har läst varulvsspelen här på sidan och lurkade i ebon oaks spelet. Man lär sig inte allt genom teori, praktik är en viktig den också. :gremsmile:

Och jag vill inte bromsa upp outandet? Förstår inte vart du fått det ifrån? Jag diskutterar och bollar, men följer er andra som är mer erfarna. (och lite läskiga, ärligt talat då ni säkert kan dilla i mig en hel del).
Liliana said:
Knäpp kanske du är, men det är det bra att vara. Jag är det i alla fall :gremsmile:

Jo, min sak är absolut min. Det är klart och tydligt. Men, det tillhör inte mitt yrke, så vitt jag vet.
Har försök brödsmulat, men kanske inte är så duktig på det?

Luktar jag fortfarande ädelost för dig kan jag outa, om du vill? Vill andra det?
Liliana said:
Mitt föremål är en Dyrksats. Det är ett verktyg, enligt google. Vilket stämmer med beskrivningen av föremålet. Där det även står att den är min, fast med andra ord.
Liliana said:
Diesel/Basse, hur försvarar han mig? Tycker det är han som förhör mig?

Vimes; Nej, det var inte jag. Och jag sa aldrig att min brödsmuling var obvious. I mitt första inlägg (tror jag det var) smulade jag om samlingar. Samlingar, typ insekts-samlingar, brukar man ha i en sån där tavla med djup, som man hänger upp på väggen. Kanske lite svag och obskyr brödsmuling, men vill ju inte ge ut allt för mycket så här tidigt. I andra spel verkar majoriteten vara för att inte outa så mycket när det inte behövs?
Liliana said:
Man hänger upp tavlor med en dyrksats. Något om tavelkrokar? Hade det varit något om textil hade jag förstått, men nu kan jag ju bara gå efter vad som står i mitt Roll-PM, och det jag kan luska ut från Google.
Liliana said:
Nej, det står att det är en sån man hänger upp saker med. Som typ tavlor och samlingar. Det står även att JAG använder den så.
Cassius said:
Liliana said:
Nej, det står att det är en sån man hänger upp saker med. Som typ tavlor och samlingar. Det står även att JAG använder den så.
Fan vad det där stinker alltså. Men det är så konstigt att jag nästan tycker att de grönar dig. Varför?

1. Drykar i fantasisetting syftar rimligtvis på låsdyrkar.

2. Insektssamlingar är för jäkla långt borta från "sätta upp saker på väggen".

Men samtidigt har jag svårt att se att en ulv skulle dra en så jäkla konstig lögn.
Det är fler inlägg som rör outningen, men som jag tyder hela skeendet så gör Liliana en väldigt knepig introduktion till hur hon och hennes föremål hör ihop, folk börjar hugga mer på det tills Ulven Dieselsoppa hoppar in med en röst på Liliana (#840890 - 2013-02-25 12:20). Därefter kommer Liliana med ett längre och mer välkonstruerat inlägg i sitt försvar. Strax därefter outar hon och förklarar sin underliga smulning. Och den andre Ulven Cassius kommer in och säger att hon nästan är grön nu för att det var så konstigt.
För mig känns det som att Ulvarna lägger upp ett hugg och försvar för att skydda nybörjar-Ulven Liliana

2013-02-26 01:05
Liliana said:
Först och främst; förlåt att jag varit inne men inte postat. Är långsam läsare och var tvungen at läsa om allt för att skriva om mina anteckningar, då jag klumpigt nog spillde cola över dom.

Mina komentarer/frågor/funderingar;

1. Trip_trap; a). Ja, enbart gycklare.
b). Har du också en dyrksats? Vet inte vad jag skulle tycka om det.

2. Tyr; Vad finns inte med i boken din, då?

3. Vimes; Tidigare sa du att din utrustnig inte riktigt är ett föremål. Hur är jongleringsbollar inte det?

4. K.K; a). Du skrev att du tyckte ditt föremål passade till ditt yrke. Hur kan du tycka att ett föremål du inte kan använda passar med ditt yrke, när det står att du inte kan använda den just för att den är magisk? Låter mer som tvärtom för mig; att den passar absolut inte?
b). Ja, jag ser när gycklare ryker. Mitt yrke är lite tvärtom. (så, nu har jag outat (well, nästan) som du ville, också).

Cissi: Ja, jag får reda på när gycklare ryker. Har även en fråga; Hur ser man ditt dokument? Vill gärna se det.

Empiricus: Vill gärna veta hur man får ditt dokument också.


Alla: Jag personligen håller mer med Vimes än Cissi; bättre outa yrke än förmåga. Cissi's sätt verkar bakvänt, för mig.

Vad jag kan se, så vore det bästa att ta en person, och nysta upp härvan från den personen, sen ser vi vilka som inte hänger ihop med oss andra, tror jag. Jag tror att vi är en kedja som sitter ihop med våra yrken/förmågor/föremål. Om vi kanske skulle kunna komma överens om nån person att börja nysta upp omkring, nån som känns grön för de flesta? Jag skulle föredra Cissi eller Brynolf.

Vill även påpeka att jag kanske inte har rätt med vilka jag ser som röda eller gröna, då jag märker själv att jag är väldigt lättlurad/manipulerad. Till exempel vill jag gå på Diesel för att han gick på mig, men Brynolf känns grön för att han varit snäll och hjälpsam. Så, det är vad jag tänker. Nu måste jag sova, god natt.
Det ovanstående inlägget gör mig också lite fundersam. Liliana har visserligen spelat väldigt skarpt, och henns case mot Dieselsoppa senare var också bra. Men här pratar honom karaktärskedjan ganska tidigt enligt mig
2013-02-27 19:49 så släppte jag mitt kalkylblad med karaktärskedjan, och det var efter att det outades en massa under samma dag (Jägarsiande, Harpa, Magiker, Kompass, Forskare, Tjuv, Högaffel, Hantverkare, Hammare, Månglare, Månglarsiande, Gycklare, Plåthillebard, Riddare, Bondesiande, Botanikersiande och Stadsvakt outades efter att Liliana började prata om att alla kanske sitter ihop).
Antingen gjorde Liliana den kopplingen att alla sitter ihop på ett logiskt sätt mycket tidigare, eller så hade hon tillgång till informationen från sina Ulvkamrater också.
I övrigt har jag inget att lyfta fram som specifikt i runda 1.

Runda 2

2013-02-28 16:26
Liliana said:
Det står att jag vet att gycklare lämnar spelet för att:
De finns överallt omkring mig.

Någon (tror K.K) tog upp att någon brödsmulat botaniker, men aldrig claimat det senare.

K.K har gjort detta också, väl? Han har skrivit Räven, räv och rävsax.

Korpa, ulvarna kanske inte gjorde något nattmord för att:
1. De kanske inte kan det? Hur ska man tolka att SL var sp otroligt noga med att vi förstog att det inte blivit ett nattmord?

2. De kanske ville att du skulle göra som du gjorde, och kom ut med att det var du som var väktare, så att de vet säkert? Både du, Bdg och Trip_trap var ju kandidater till att vara det.
Liliana är inne lite kort och skriver ett par timmar efter att runda 2 börjat (2013-02-28 00:24) och kommer sedan in med nästa inlägg (det ovan) halv fem på eftermiddagen därefter. Och hennes första inlägg går ut på att spekulera om andra anledningar till varför ingen dog än att Korpa var väktare. För mig känns det som att det hör samman med att Liliana tidigt förra rundan var ute efter att få fram yrken och hennes Gycklarsiande. LJSLarsson som siade Jägaren (vår Siare Max) var ju Ulv.
Liliana är dessutom tvåa att rösta på Ulven Dieselsoppa denna runda. Tvåa efter Ulven Cassius dessutom. Och på samma sätt som Cassius så ligger hennes röst sedan kvar där rundan ut.
Det känns som att Ulvarna redan efter Dieselsoppas failade Tempelriddaroutning kommit överens om att han kommer dödas av förr eller senare när lögnen uppdagas. Och då är det bättre att tydligt försöka gröna sig genom att ligga på honom ordentligt tills han faller.
Under den här rundan kommer också Cissis teori:

2013-03-01 20:25
Cissi said:
Jag tror att ulvarna siar våra powerroller. Därav att de lyckades pricka in Korpa (om de nu försökte döda vår väktare). De lyckades se i våra outningar att de yrken de kan sia inte har yrkessiarförmåga och kunde således dra slutsatsen att det var powerroller.

Mina ulvar blir då:

Larsson - Som kunde sia jägaren (Max är siare)
Liliana - Som siar gycklaren (Korpa är väktare)
Diesel - som siar barden (Lukaz har en underlig förmåga)
En teori som Liliana i inlägg #842766 - 2013-03-02 14:28 inte säger sig tro på, för då måste Max Raven och Lu-Kaazh vara gröna

Under runda tre ligger Liliana hårt på Dieselsoppa, byter till Cassius en kort stund och sedan tillbaka till Dieselsoppa. Under början av rundan försvarar hon Cassius och tycker att Dieselsoppa är 100% Ulv men inte Cassius, ett underligt drag enligt mig. Hon är också väldigt för idén att se om vi kan få Cassius diskad istället för utröstad.
Runda 4 kändes mest som en extended cut av runda 3, och det som jag mest märkte där av Liliana var hennes funderingar över ordningen på folk som andra tycker är gröna då hon var förbryllad på varför de inte hade sig själva högst upp.
Värt att notera under den rundan var också att Dieselsoppa satte Liliana som en av sina gröna i sin andra grönlista (efter att hon var röd i hans första)

Jag tror att Liliana är en Ulv som tabbade sig lite med sin smulning och outning och försökte dölja upp det, och fick hjälp av Diesel och Cassius. Jag tror att Ulvarna tidigt bestämde att Dieselsoppa skulle få offras om tillfälle gavs för att gröna kvarvarande Ulvar, eftersom han gjorde ett misstag.

Och jag får uppfattningen att de senaste rundorna så har Liliana mest rört upp lite rök och inte gjort något för att gröna sig sedan dess.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Men. En sak slog mig också.

Vinner vi automagiskt om alla Ulvarna är döda?
Eller kan det vara så att vi ändå måste genomgå resten av äventyret för att vinna?

Kan det vara så att när äventyret är slut så vinner Ulvarna om någon av dem finns kvar?
 
Top