Nekromanti Etniska skämt från Vidonia

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Regionaligheter

Det låter ju riktigt spännande! Nu ställer jag mig dock lite undrande till hur urtermalisk och daladhisk kultur kan påverka staterna idag. Jag vet ju praktiskt taget ingenting om dem förutom att daladherna var lite grekiska och att termalier kom från skogen. Har urtermalierna någon historisk inspirationskälla? Goter?
1, Namn från Daladh är vanligare i de östra områdena, inte bara patricier och mystagoger har dem.
2, Klan/stamväsende avspeglar sig i lokala styret, medan ex-daladherna har haft mer avancerat styre i tusentals år (saker av den här typen förändras långsamt - Muhammed försökte få araberna att lägga av med vendetta-justis, och de har inte slutat än)
3, Arkitekturen är annorlunda.
4, De östra delarna har mycket mycket äldre städer, som kan ha katakomber och annat skoj.

Erik
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
jmf hur Skandinavien skulle framstå i en genomsnittlig amerikansk rollspelsmodul:
Bra sagt!

Saker och ting beskrivna i stora drag och någon eller några mer detaljerad inblick på ett län, en stad, folkgrupp eller annan pryl. Lite som en medelmåttig reseguide.

Sverige består av tre provinser; Götaland, Svealand och Lappland. Därefter ett litet stycke om hur dyr spriten är i Sverige och att man bör beställa Lättöl på krogen. Vidare en kort uttläggning om Smörgäsbord, svenskens basföda följt av lite tjål om hur vackert det är här och som avslutning ännu en påminnelse om hur dyrt det är. Inlagt här och där finns halvdana kartor och pittoreska bilder i tjaskig kvalité.

/Mats
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Saker och ting beskrivna i stora drag och någon eller några mer detaljerad inblick på ett län, en stad, folkgrupp eller annan pryl. Lite som en medelmåttig reseguide.
Om man vill kan det ju bli utdrag ur Encyclopedia Imperatorii. Då blir det ju vinklat, så alla som ogillar det kan pumpernickla och säga 'men det var ju bara den där insnöade akademikern från Nevstrien som TRODDE det var sådär' och alla andra kör på att det är sanning. :gremlaugh:

Erik
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Bestiariet (OT)

Bör passa på att berömma herrarna Blix och Sieurin (och även tecknarna) för det utmärkta bestiariet!
Kan du berätta lite mer om vad som är bra med Bestiariet? Jag funderar på att beställa det, men har så många olästa rollspelsmoduler som jag borde läsa igenom först.
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Ser gärna lite småskillnader mellan vidonierna, mat och framförallt dryckeskulturen lär väl skilja sig en hel del.
Tycker Åkes förslag på att dela in det lite i regioner är bra, alltid roligt att blanda in lite kulturkrockar

/Mattias - som ser Frekrier som Spanjorer/Portugiser
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Regionaligheter

När det gäller diskussionen om regioner har jag haft några tämligen oorganiserade funderingar av att

Imbri är bergigt och i bergen mer barbariskt,

Frekre businessorienterat, framåt och välorganiserat (helt riktigt ett gammalt daladhiskt kärnområde)

Nordmarkerna (regionen söder om Kordi) grova nybyggarländer

Hjärtlandet (Neustrien med omnejd) sofistikerat och legalistiskt (de tre musketörerna skulle platsa bäst i Gradjestad)

Ingen vet egentligen hur ötermalierna hamnade på öarna. Dessa blev befolkade för 2000+ år sedan.

Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Regionaligheter

Ingen vet egentligen hur ötermalierna hamnade på öarna.
Det här är egentligen Åkes replik, men nu får jag en vision av ett gäng Hedenhösare som vaknar med världens Evinrude: 'UUH! Va full jag var i går... VA? Du Flinta, var är vi? Och hur kom vi hit!!!???' :gremsmirk:

Låter som en bra början. Man har något att snitsa på.

Erik
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Bestiariet (OT)

Förlåt för att jag är så trög och taskig att jag inte svarat på detta inlägg förrns nu.

Kan du berätta lite mer om vad som är bra med Bestiariet?
Jajjemän. Bestariet är fräckt därför att...
<ul style="list-style-type: disc">[*] ...det finns massvis av fräcka djur (duh!). Du kommer uppskatta stilen på många av monstrositeterna särskilt om du som jag diggar djur som skulle kunnat promenera runt på jorden för sisådär några hundra tusen år sedan.
[*] ...ett kapitel om hur man gör strid med djur väldigt mycket mer intressant, trovärdig och spännande.
[*] ...bilderna är mycket trevliga (även om jag inte gillar klädstilen hos de personer som finns avbildade här och där, vilket är överkomligt särskilt som merparten av bilderna föreställer just djur).
[*] ...kapitet om aristosofiska styggelser är coolt som bara den.
[*] ...hsiaoerna är ju så söta![/list]


En liten detalj som ploppade upp i huvudet är att jag tycker det är synd är att det inte finns någon bild eller ens utseendemässig beskrivning på en gotrum, kentaurernas boskapsdjur. Det finns ju en detalj på kentaurbilden i grundboken där hovfotingarna vallar några noshörningsliknande kritter men de har fyra fötter och i bestiariet benämns de som sexfotade. Finns det någon förklaring till detta århundradets mysterium?


Jag funderar på att beställa det, men har så många olästa rollspelsmoduler som jag borde läsa igenom först.
Köp, köp, köp. Här blir modulens största nackdel en fördel; den är ju bara 50 sidor. Det klarar du av att läsa på hemlighusbesöken emellanåt. Dessutom är det trevlig och lättläst läsning.

/Mats, vill vara apan på sidan 21
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Bestiariet (OT)

Det finns ju en detalj på kentaurbilden i grundboken där hovfotingarna vallar några noshörningsliknande kritter men de har fyra fötter och i bestiariet benämns de som sexfotade. Finns det någon förklaring till detta århundradets mysterium?

Enkelt nog; att de (och megadionerna) skulle vara sexfotade bestämdes efter att spelet var utgivet.

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Hexapoder [ant]

Enkelt nog; att de (och megadionerna) skulle vara sexfotade bestämdes efter att spelet var utgivet.
Snajsigt. Och apperopå sexfotingar kom jag att tänka på myrmica. Ligger en beskrivning av detta folk långt ned på priolistan eller?


/Mats, tar fram pennan och ritar till några extra ben på gotrumerna
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Hexapoder

Och apperopå sexfotingar kom jag att tänka på myrmica. Ligger en beskrivning av detta folk långt ned på priolistan eller?
Tyvärr så ligger det tämligen långt ner. Vi hinner helt enkelt inte med så mycket som vi vill.

Anders
 
Top