Nekromanti Etik&Moral - ang. WTC

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Angående den tidigare debatten om etik och moral i samröre med händelserna kring WTC. En debattör undrade om det var magstarkt att använda sig av det inträffade i ex. KULT. Plötsligt dök det upp samvetsgranna spelledare som i flera fall sa sig vara benägna att avstå att använda sig utav den aktuella händelsen vid spel. Avståndstagandet skulle iofs kunna diskuteras fram med spelgrupp påpekade någon.

Nu följer min något frustande åsikt i denna fråga - varför ska jag som SL diskutera innehållet i min kampanj med spelarna före aktuellt speltillfälle? Detta gör att min kampanj antagligen faller samman pga spelarnas förkunskaper om kampanjens innehåll. Detta anser jag vara lika uteslutet som 'Parental guidence'-stickers på mina gangsta'rap skivor. Att sedan ta hänsyn till en aktuell händelse må vara nobelt men jag anser det vara hyckleri - hur ska du kunna driva en skräck-kampanj där du hela tiden ska undvika att trampa någon stackars spelare på tårna?

Ett exempel är Kult-kampanjen 'Den svarta madonnan' (som btw fått oförtjänt mycket kritik). Kan man verkligen bygga ett sällskapspel runt något så hemskt som belägringen av Leningrad, övergrepp på barn på ett barnhem, kommunismens ohyggliga brott och nynazistiska grupperingar? Mitt svar är enkelt och ärligt - ja det kan man! Den bästa skräcken är oftast den du kan relatera till på ett eller annat sätt - det är därför folk skriker sig hesa till 'Nu-horror'. Scream blir obehaglig eftersom du kan relatera till skräcken som fyller personen som just ska huggas ned med en förskärare modell jättestor. Momentet påminner hela tiden betraktaren om när hon själv skar sig på en vass kniv sist - det gjorde ont och var obehagligt. Om du kan fylla dina spelare med skräckupplevelser utan att ta hjälp utav händelser/saker de kan relatera till så fine by me men jag tror du kommer ha svårt att genomföra det. Därför förespråkar jag knappt någon diskretion i användandet utav händelser som inkvisation, förintelsen, stalinism eller terrordåden på Manhattan. Precis lika lite som jag kommer undvika grova skildringar av våld, psykisk terror eller sexualra övergrepp för att göra mina spelare illa till mods under våra sessioner. Självklart tar jag själv hänsyn till mina spelares personliga liv men då det rör dessa saker så kan dom kila hem och titta på Skilda världar om de känner sig stötta.

För mig luktade den tidigare disskussionen uppsminkat världsamvetsnonsens av samma kaliber som när Blair eller Persson bröstar upp sig på USA:s vägnar. När får vi se samma rollspelsindignation över rasism, sexism eller varförinte det skräckfyllda faktum att 40.000 barn svälter till döds varje dag!

Där kan vi tala om upprörande händelser...

//Jericho One
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
"Nu följer min något frustande åsikt i denna fråga - varför ska jag som SL diskutera innehållet i min kampanj med spelarna före aktuellt speltillfälle?"

För att det, i det här fallet, är något som folk känner starkt för, som du kanske märkt. Om de borde göra det är ovesäntligt i sammanhanget; du som SL har också ett ansvar inför dina spelare: att medvetet rusa in i ett våldtäcktsscenario med en spelare som varit med om något liknande kanske kan illustrera vad jag menar. Om dina spelare nu händelsevis råkar bli mycket upprörda kring WTC-händelsen som du stoppar in i spelet kan det ju vara bra att ha "rekat" de förutsättningarna innan man spelar, iom att om det nu är så att de motsätter sig det hela så faller ju äventyret med en gång då man istället kommer in i en politisk, etisk och moralisk diskussion (om ens det - pajkastning förmodligen) istället för rollspelande.
Kort och gott; min åsikt om varför man borde kolla lite innan man tar upp potentiellt känsliga ämnen. God bless Political Correctness.

"Detta gör att min kampanj antagligen faller samman pga spelarnas förkunskaper om kampanjens innehåll."

Inte om du "rekar" på ett snyggt sätt. Det går ju att bara allmänt prata om händelsen, eller hur? Visar det sig att de blir väldigt agiterade kanske det är bäst att släppa saken; men du har ju i alla fall bemödat dig att kolla.

"Detta anser jag vara lika uteslutet som 'Parental guidence'-stickers på mina gangsta'rap skivor."

Nog för att jag inte uppskattar att radio och TV tvingas censurera saker, men små klisterlappar på CD:skivorna i hopp om att i alla fall någon förälder skulle kunna tänkas vara intresserad av vad deras barn lyssnar på är väl inget som jag ligger sömnlös om nätterna för.

"Att sedan ta hänsyn till en aktuell händelse må vara nobelt men jag anser det vara hyckleri - hur ska du kunna driva en skräck-kampanj där du hela tiden ska undvika att trampa någon stackars spelare på tårna?"

Som sagt; det kan löna sig att ha koll på vad spelarna har för personliga åsikter, därmed inte sagt att man bör kolla om de verkligen gillar tändkrämsmärket du vill ha med i din kampanj. Ärligt talat tycker jag att du överdriver lite väl mycket till förmån för din argumentation.
För att ta ett personligt exempel; Jag har ett flertal kristna (mer eller mindre troende) i min försam.. jamenar spelgrupp. Själv är jag inte speciellt troende, och tror jag på något så är det inte Gud (som jag anser är höjden av hyckleri). Skulle jag sitta helt lössläppt och hitta på alla möjliga sarkastiska och ironiska, på gränsen till rent elaka äventyr och instick i kampanjer så skulle de antagligen bli ganska upprörda (om inte till det yttre, så i alla fall personligen), medan jag i en grupp av likasinnade förmodligen skulle bli uppskattad (om vi helt bortser från det faktum att jag då förmedlar fördomar.. /images/icons/wink.gif)
Det handlar om respekt för sina medmänniskor. Möter jag en person som saknar det bemöter jag honom på samma sätt. Hamnar man i en grupp där alla sitter och glor elakt på varandra, så är det nog inget idealläge för rollspelande.
Vet du att just din grupp inte bryr sig ett piss om de som dog i WTC, ja då må du väl göra som du tycker, men du behöver ju inte spy galla över de som bryr sig för det.

"Kan man verkligen bygga ett sällskapspel runt något så hemskt som belägringen av Leningrad, övergrepp på barn på ett barnhem, kommunismens ohyggliga brott och nynazistiska grupperingar? Mitt svar är enkelt och ärligt - ja det kan man!"

Nu kanske du blir förvånad, men jag håller faktiskt fullständigt med dig här, och på "äventyr om WTC" och om att det förekommer en hel del 'missriktad' medie- och politiskpropaganda. Därmed håller jag inte med dig om att man ska skita i att se sig för när man spelleder.
Om du tittar efter igen kanske du hittar mitt inlägg som kanske inte var lika "osminkat" som ditt, men som har några liknande ideér. Däremot anser jag att man bör hålla god ton överallt och jag väljer därför att visa hänsyn för de som har dött och inte bre ut mig alltför mycket om politiska frågor på rollspelsforumet.

- §eraphim
"Självklart tar jag själv hänsyn till mina spelares personliga liv men då det rör dessa saker så kan dom kila hem och titta på Skilda världar om de känner sig stötta."
Ah, the sweet scent of compassion. /images/icons/tongue.gif
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Med risk för att verka...

...som en uppstressad hysterika så kan jag erkänna att min ilska lagt sig - den gör gärna det då jag får lalla vidare på icke politiskt eller rollspelrelaterade sidor av nätet.

Självklart tar jag hänsyn till mina rollspelares känslor och möjliga reaktioner på mina scenarier. Saken är dock den att de jag spelar har jag kännt sedan mycket låg ålder och detta gör att vi ungefär vet vart vi har varandra. Det var dock inte detta jag försökte förmedla...

...eftersom själva _problemet_ som dock kvarstår. Denna händelse - som jag egentligen inte borde behöva fördömma i detta inlägg då jag anser att sorgearbete inte hör hit just nu - är rakt igenom genomrutten och ond; självklart! Men det gör inte det faktum att liknande händelser skett genom historien och vi sällskapsspelare mer än gärna gottar oss i dem med ett gäng T6:or i näven. Jag kom själv på mig den elfte (var det väl?) att under nyhetsförmedlingen gråta, för att sedan en timme senare slakta människor till höger och vänster som Max Payne. Snacka om vansinne...

Vad jag försökte säga med mitt inlägg var det att *gääääsp - sorry om jag inte makes sense just nu* är att indignationen är en kreation av vårat eurocentriska synsätt - något som genomsyrar rollspelsvärlden. Inte gråter vi och tystnar i x antal minuter då vi råkar tänka på alla de som fallit offer för liknande saker i tredje världen? Inte undviker vi att spela konfliktspel om gulfkriget trots att ca 500.000 barn beräknas ha dött av det kriget och de efterföljande sanktionerna (som pågått i över tio år). Skit samma...ingen politik sa vi och så får det vara tror jag!

Vi förstår nog vart vi kommer ifrån båda två...

//Jericho One
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Med risk för att verka...

Jag håller iofs med dig om att det är dumt att vi ska tvingas på tre tysta minuter för de omkomna i WTC, när vi inte ägnar ens en sekund av omtanke för Amerikas offer runtom i världen.

Men jag tycker det är en och samma diskussion. Oavsett vilken känslig situation du skall ta upp i ditt rollspel, så tycker jag att du ska reka först.

Du skriver att du känner ditt spelgäng, ja, så har jag det också. Vi vet nog båda var vi drar gränserna (eller snarare; vilka gränser vi kan skita i), men när du spelleder på ett konvent inför okända spelare, då tycker jag att du skall utfärda en varning.

Ta inte upp precis vad som kommer hända i äventyret, bara generella riktlinjer.

För vi vill ju alla ha roligt, inte sant?

/Rising
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Jag kom att tänka på att In the Darks hela spelidé bygger på att demoner har skapat religionen. Jag håller fullständigt med dom, men det är inte särskillt bra att spela det med kristna spelare. Inte konstigt att såna där "Rollspel är djävulens verk" sidor poppar upp...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Med risk för att verka...

MEn om du ska speleda ett äventyr med centrum runt world trade center på ett konvent så döper man det till "World trade center 010911" eller liknande..

då vet alla som hade anhöriga som dog att de kanske ska hålla sig undan. och inget förstörs... det är ju ite så att när du sitter på gothcon nästa år som spelare i äventyret "hejsan" och din spelledare säger "det är en tidighöstmorgon i new york, ni sitter alla på 74:de våningen i WTCs södra skrapa när.." redan där vet nog de flesta vad som kommer att hända.


personligen skulle jag nog vänta några år innan jag använder mig av händelsen dock. alla minns för bra och det hela kan bli lite krystat.. jag skulle hellre sitta och skriva ett äventyr om jakten på den skyldige elelr så. börja äventyret med: wtc har rasat. ni vet vem som gjorde det.."

dessutom tycker jag inte om varken katastroffilmer eller rollspel..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Med risk för att verka...

"MEn om du ska speleda ett äventyr med centrum runt world trade center på ett konvent så döper man det till "World trade center 010911" eller liknande.. "

Dumt. Tänk om jag dessutom har med Estonia och Gulag och ett våldtäktsinslag (ganska hysteriskt äventyr, men ändå) ska det heta "GulagsestoniaWTCRissne" då? :^P

Eller tänk om spelet kommer sluta med WTC som ett sista utropstecken åt spelarna "Åh, fan, tänk om det här var vad som VERKLIGEN hände!!!" lixom. Då kan ju inte spelets namn avslöja hela handlingen. Nä, varningstexter vid sidan om, hellre, tack.

/Rising
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Jag skulle säga amen broder men jag är atesit.

Jag spelar rollspel mycket för känslan att vara något annat än vad jag är. Att i alla fall få en glimt av vad det är att vara det jag gestaltar. Att faktiskt "fastna"(nu gottar sig Piff och Puff/images/icons/smile.gif) i rollen och uppleva känslor associerade med den är en underar känsla. Oavset vad man spelar. Om det så är nazist under andra världskriget, popstjärna med drogproblem eller brandman vid det som hände WTC.
Man måste kunna fjärma sig själv från det man spelar och ändå njuta av upplevelsen.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
L . R . R . P...

...efter att ha tänkt efter lite så inser jag faktiskt att jag ofta rekar innan mina speltillfällen. Fast då oftast i syfte att faktiskt hitta 'softspots' hos mina spelare - men även för att reka vad som inte riktigt är okej.

Ta detta som ett exempel. I min sedan två år pågående kult-kampanj 'Det är av detta drömmar är gjorda...' så försöker jag inkorporera så mycket jag kan av mina egna och spelarnas rädslor. En spelare visade IRL tidigt upp tendenser av onaturlig homofobi och vad blev då hans lilla hemlighet i spelet - jo en homosexuell yngling med manisk rädsla för att bli outad. Jag vill inte brösta mig men på fyllan i våras så delade denna spelare med sig för mig att hans syn på homosexuella hade förändrats. Han sa att just på grund utav att han fått uppleva homofobi i spelet så insåg han att hur han tänkt varit fel. Nu tror jag iofs att spelandet hade liten del i detta men ändå. Rekandet bar i detta fall frukt...

Hursomhelst har jag kommit till konklussionen att det är ytters noga med rekande i rollspel - jag insåg att jag själv gör det omedvetet. Och detta precis av den anledning som du avslutar med - för att ha roligt!

/Jericho One
 
Top