Jericho One
Veteran
Angående den tidigare debatten om etik och moral i samröre med händelserna kring WTC. En debattör undrade om det var magstarkt att använda sig av det inträffade i ex. KULT. Plötsligt dök det upp samvetsgranna spelledare som i flera fall sa sig vara benägna att avstå att använda sig utav den aktuella händelsen vid spel. Avståndstagandet skulle iofs kunna diskuteras fram med spelgrupp påpekade någon.
Nu följer min något frustande åsikt i denna fråga - varför ska jag som SL diskutera innehållet i min kampanj med spelarna före aktuellt speltillfälle? Detta gör att min kampanj antagligen faller samman pga spelarnas förkunskaper om kampanjens innehåll. Detta anser jag vara lika uteslutet som 'Parental guidence'-stickers på mina gangsta'rap skivor. Att sedan ta hänsyn till en aktuell händelse må vara nobelt men jag anser det vara hyckleri - hur ska du kunna driva en skräck-kampanj där du hela tiden ska undvika att trampa någon stackars spelare på tårna?
Ett exempel är Kult-kampanjen 'Den svarta madonnan' (som btw fått oförtjänt mycket kritik). Kan man verkligen bygga ett sällskapspel runt något så hemskt som belägringen av Leningrad, övergrepp på barn på ett barnhem, kommunismens ohyggliga brott och nynazistiska grupperingar? Mitt svar är enkelt och ärligt - ja det kan man! Den bästa skräcken är oftast den du kan relatera till på ett eller annat sätt - det är därför folk skriker sig hesa till 'Nu-horror'. Scream blir obehaglig eftersom du kan relatera till skräcken som fyller personen som just ska huggas ned med en förskärare modell jättestor. Momentet påminner hela tiden betraktaren om när hon själv skar sig på en vass kniv sist - det gjorde ont och var obehagligt. Om du kan fylla dina spelare med skräckupplevelser utan att ta hjälp utav händelser/saker de kan relatera till så fine by me men jag tror du kommer ha svårt att genomföra det. Därför förespråkar jag knappt någon diskretion i användandet utav händelser som inkvisation, förintelsen, stalinism eller terrordåden på Manhattan. Precis lika lite som jag kommer undvika grova skildringar av våld, psykisk terror eller sexualra övergrepp för att göra mina spelare illa till mods under våra sessioner. Självklart tar jag själv hänsyn till mina spelares personliga liv men då det rör dessa saker så kan dom kila hem och titta på Skilda världar om de känner sig stötta.
För mig luktade den tidigare disskussionen uppsminkat världsamvetsnonsens av samma kaliber som när Blair eller Persson bröstar upp sig på USA:s vägnar. När får vi se samma rollspelsindignation över rasism, sexism eller varförinte det skräckfyllda faktum att 40.000 barn svälter till döds varje dag!
Där kan vi tala om upprörande händelser...
//Jericho One
Nu följer min något frustande åsikt i denna fråga - varför ska jag som SL diskutera innehållet i min kampanj med spelarna före aktuellt speltillfälle? Detta gör att min kampanj antagligen faller samman pga spelarnas förkunskaper om kampanjens innehåll. Detta anser jag vara lika uteslutet som 'Parental guidence'-stickers på mina gangsta'rap skivor. Att sedan ta hänsyn till en aktuell händelse må vara nobelt men jag anser det vara hyckleri - hur ska du kunna driva en skräck-kampanj där du hela tiden ska undvika att trampa någon stackars spelare på tårna?
Ett exempel är Kult-kampanjen 'Den svarta madonnan' (som btw fått oförtjänt mycket kritik). Kan man verkligen bygga ett sällskapspel runt något så hemskt som belägringen av Leningrad, övergrepp på barn på ett barnhem, kommunismens ohyggliga brott och nynazistiska grupperingar? Mitt svar är enkelt och ärligt - ja det kan man! Den bästa skräcken är oftast den du kan relatera till på ett eller annat sätt - det är därför folk skriker sig hesa till 'Nu-horror'. Scream blir obehaglig eftersom du kan relatera till skräcken som fyller personen som just ska huggas ned med en förskärare modell jättestor. Momentet påminner hela tiden betraktaren om när hon själv skar sig på en vass kniv sist - det gjorde ont och var obehagligt. Om du kan fylla dina spelare med skräckupplevelser utan att ta hjälp utav händelser/saker de kan relatera till så fine by me men jag tror du kommer ha svårt att genomföra det. Därför förespråkar jag knappt någon diskretion i användandet utav händelser som inkvisation, förintelsen, stalinism eller terrordåden på Manhattan. Precis lika lite som jag kommer undvika grova skildringar av våld, psykisk terror eller sexualra övergrepp för att göra mina spelare illa till mods under våra sessioner. Självklart tar jag själv hänsyn till mina spelares personliga liv men då det rör dessa saker så kan dom kila hem och titta på Skilda världar om de känner sig stötta.
För mig luktade den tidigare disskussionen uppsminkat världsamvetsnonsens av samma kaliber som när Blair eller Persson bröstar upp sig på USA:s vägnar. När får vi se samma rollspelsindignation över rasism, sexism eller varförinte det skräckfyllda faktum att 40.000 barn svälter till döds varje dag!
Där kan vi tala om upprörande händelser...
//Jericho One