Nekromanti Etik i cyberrollspelen

G

Guest

Guest
Re: nau?

:C) dumheter! kläder är enl din definition visst kybertech! förbättrar dom inte värmebehållningen? och dom är visst tekniska! nej jag håller fast vid min definition...

"I en del rollspel finns det cybernetiska kroppsdelar som kan plockas av när RP kanske skall sova eller nått"

jorrå! dom är juh integrerade(?) med kroppen när dom är fastkopplade i kroppen... jag menar annars skulle dom juh inte vara kybertech enl din definition heller, dom förbättrar juh ingen männsika när dom är avkopplade...

Mvh h[-å]
 
G

Guest

Guest
Re: Idrott [kanske lite OT]

"Cybertkeknologin kommer inte att helt plötsligt "hoppa på oss" utan kommer smygande m. tiden."

pss... femtio år(är väl den tiden som de flesta cyberrollspel uttspelar sig?) är en på tok för kort tid för något sådant! jag tror att man kommer få lite mentala problem ifall man springer omkring med en arm som väger mer än den andra, som man inte har någon känsel i, som hela tiden är för kall/varm och som låter konstigt när man rör på den... bara kunskapen om att man har förlorat en arm... klart man tuggar fragda och slitter sönder människor då!
ang. kybertech i idrott så tror jag att man inte kommer att använda det alls förutom i vissa tävkingar som mest kommer likna ett bilrace eller något... en man springer några varv på en bana och åker sedan in i sitt stall för att få en ordentlig genomgång utav sina tekniker... :C) typ en ingenjörernas kamp om vem som kan göra best kybertech...

Mvh h[-å]
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Re: Idrott [kanske lite OT]

"<EM>jag tror att man kommer få lite mentala problem ifall man springer omkring med en arm som väger mer än den andra, som man inte har någon känsel i, som hela tiden är för kall/varm och som låter konstigt när man rör på den... bara kunskapen om att man har förlorat en arm... klart man tuggar fragda och slitter sönder människor då!</EM>"
Åh jäklar, jag ska nog akta mig för de som har protes.

Tack iaf för att du svarade på min idrottsfråga

/[color:green]Han</font color=green> som tycker mobiltelefoner och datorer kommit snabbt och människor har anpassat sig bra till det, varför inte då till cybernetik?
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: nau?

Nu måsste du väll skämta med mig. Kläderna förbättrar inte din kropps förmåga att hålla sig varm. Det är kläderna som hindar kylla att komma igenom. Inte mer än så.
Nu tar vi och skärper oss en smula.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 
G

Guest

Guest
Re: nau?

och glassögon förbättrar inte ögonen... dom bara reflekterar ljuset på ett specielltsätt...
och tandställningar förbättrar inte tänderna dom bara drar och putter lite på dom...
och en kybernetiskarm förbättrar inte styrkan den bara gör så att man kan lyfta mer saker...
och kybernetiskaben förbättrar inte ens förmåga att springa, man springer bara fortare med dom
osv... :C)
vad jag vill komma till är att typ... äh... hur ska man förklara? det är juh typ så att en sak gör någoting och det den gör förbättrar kroppen. typ kläder gör så att värmen inte slipper ut, å då förbättras kroppens vermebehållningsförmåga. glassögon reflekterar solstrålarna så att ögat ser bättre, å då förbättras synen. och ett par kybernetiska ben springer fortare än ett par vanliga ben, å då förbättras människans hastighet(i m/s(mkt viktigt)). hurm... hoppas att jag är något sånär begriplig... erkänn! kläder är kybertech enl din def. :C) som sagt! min def rullar! ...änna.

Mvh h[-å]
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: nau?

Jag kan hålla med om att tandställningen inte stämmer in direkt på min beskrivning. Det var fel av mig. Men innan jag ger svar på tal så vill jag påpeka att du borde tänka igenom vad du skall skriva.
Du skrev att en cybernetisk arm inte ökade styrkan utan gjorde så att man kunde lyfta mer. Du var ironisk jag vet men det var dummt med tanke på att man måsste öka styrkan för at kunna lyfta mer. Använd huvudet.
Nu. För att kläderna håller inne värmen betyder inte attt kroppen tar åt sig värmen bättre. Värmen ligger istället på kroppen och när sedan kroppen förbrukat värmeenergi så kan den suga ut sig mer. Den förbättrar alltså inget utan är mer som en extern värmereserv. Och den är inte als mekanisk eller teknisk på något sätt. Det är tyg. Det krävs teknik för att skapa kläder men de är inte tekniska i sig.
Den här diskutionen börjar bli fånig.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 
G

Guest

Guest
Re: nau?

*pheew* :C) okej... nu börjar den här diskussionen bli jobbig... och nej! jag tänker inte igenom vad jag skriver, och det kommer jag inte heller göra... någonsin...

"Du skrev att en cybernetisk arm inte ökade styrkan utan gjorde så att man kunde lyfta mer."

men den ökar inte styrkan på kroppen! bara det att den är starkare en en normal arm! :C) så med andra ord blir du inte starkare för att du har en sådan arm... det är iaf vad du säger... det är alltså samma resonoemang(äh..?!) som du drar för kläderna...

"Nu. För att kläderna håller inne värmen betyder inte attt kroppen tar åt sig värmen bättre."
nu. för att en kybernetiskarm är starkare än en vanlig betyder det inte att kroppen blir starkare.

"Den förbättrar alltså inget utan är mer som en extern värmereserv."
den förbättrar alltså inget utan är mer som en extern styrkereserv(öh... kanske intern...)
ser du? samma resonemang! :C)

nu gör vi så här: du läser igenom det här inlägget och svarar sedan utförligt och fint om dinna åsikter. och sedan så slutar vi. :C) så slipper vi den här kneppiga diskussionen.

Mvh h[-å]
 
G

Guest

Guest
Re: Idrott [kanske lite OT]

huum... kom att tänka på en sak. undrar om kybertech blir tillåtet i handikap idrott? om någon har fölorat benen få rhan då delta i handikap OS med kybernetiskaben? kanske handikap OS blir ett os där man kör med kybernetik? :C) bara en tanke... det måste juh vara ovanligt med handikap om det finns Kybertech...

Mvh h[-å]
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: nau?

Jag hade precis tänkt föreslå det samma. Jag tror inte att någon av oss kommer att ändra sin åsikt i första taget och jag erkänner att jag respekterar dig för det.

En cybernetisk arm ökar inte styrkan i kroppen nej, men styrkan i armen. Det har varit ett stort problem för vissa att förstå då man kan ha en arm som lyfter 18 ton men då krossas ju kroppen. Men armen är ju en del av dig och cybernetiken gör din arm starkare.

Armen är inte en styrkereserv heller. Den drivs genom kroppens kraft eller delvis av ett batteri just för att ge den extra styrka i förhållande till en vanlig arm. Den ger bara armen styrka den är inte en reserv för resten av kroppen och det borde vara svårt at kontrollera hur mycket kraft man använder. Men nu pratar jag om något helt annat.

Det verkar som du inte håller med mig och jag inte håller med dig. Håller du med om det?

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 
G

Guest

Guest
Re: nau?

"Det verkar som du inte håller med mig och jag inte håller med dig. Håller du med om det?"

usch! :C)) nu tvingade du mig att kommentera! men ja. jag håller med dig. på en av punkterna, gissa själv vilken.

"Men armen är ju en del av dig och cybernetiken gör din arm starkare."

vilken arm? den som man sågade av å kasted på komposten? hehe... allvarligt talat så lade du lite krokben för dig själv när du sade att den är en del av mig, eftersom det var det som jag ville ha kybernetik definierat till... :C) kolla vad jag skrev att kybernetik var från början...jag vann! jag vann!
:C) nå. vi får väl fortsätta att diskutera då då.

Mvh h[-å]
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: nau?

Jag är trött. Så stäm mig då!

Ett. Armen behöver inte vara kastad på komposten.Cybernetiken kan vara ett skalsom ligger på armen för att göra dess konstruktion kraftigare eller så kan det vara inuti armen som ett skellet men med vanliga muskler utanpå. Hursomhellst gör det armen starkare.
Två. Jag lade inte krokben på mig själv. Jag skrev att den cybernetiska armen jag diskuterade var en del av mig själv. Jag sade alldrig att cybernetik var en dal av mig. Förlåt att behöva regna på din parad unge Jedi. Men än har du inte bemästrat den kraft jag kontrollerar.
Tre. Kan vi inte luta nu? Den här diskutionen kommer inte att synas på förstasidan längre om en vecka eller så så nu slutar vi. Du kan skriva ett svar till om du vill. Du kan facktiskt skriva 1000 svar till. Jag tänker hitta en ny diskution nu.

Det finns alldrig en vinnare i ett krig, men jag tänker då inte förlora.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 
G

Guest

Guest
Re: nau?

>:C) jag är vinnare!
nå detta får bli mitt sista inlägg... :C)
du har juh inte nämnt någon kybertech som inte är integrerad med kroppen... jo glasögon och tandställning då då... men dom måste du väl hålla med om att dom inte är kybertech? :C) så min definition stämmer än så länge. men vad händer med din def. ifall man sätter på kyberarm på en muskelbyggare vars vanliga arm är starkare än kyberarmen? :C) jo armen bli alltså ingen kyberarm!

THE END

Mvh h[-å]
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: nau?

Bara en liten fundering... Varför skriver du "kyber"? C:et i cybernetik uttalas som s (fast det kommer från ett grekiskt ord med k, men det är beside the point).

Tycker fö att hela diskussionen är ute och seglar lite, då vad som är 'cybernetik' och inte är väl definierat alltsedan Norbert Wiener myntade ordet 1948: System som styr och interagerar med andra system.

--
Åke
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Idrott [kanske lite OT]

Men nu tar du en realistisk approach på frågan. Det hävdar jag är fel. Cybernetik är en symbol för hur samhället försöker kontrollera individen, eller på individens försök att smälta in i samhället. Det har inget med verkligheten att göra... Tycker jag iaf.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 
G

Guest

Guest
Re: nau?

jag skriver "kyber" bara för att det hette så från början...
det hette så på tyska men översattes väl och amerikaniserades eller nått... så nu får ni börja kalla det "kybernetik" :C)

"System som styr och interagerar med andra system."

precis! :C) säg det till shadow!

Mvh h[-å]
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: nau?

Varför skall han skriva det till mig när det är det jag har försökt säga men som jag sade i början så hade jag glömt bort den korrekta deffinitionen. Min deffinition var därför ganska improviserad.
Vi återgår till glasögonen. De är faktiskt ett system som interagerar med dina ögon. Kläder interagerar inte med kroppens värmesystem, de håller bara kroppen varm.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 
G

Guest

Guest
Re: nau?

;C) hehe... tillbaka till disskusionen...

"De är faktiskt ett system som interagerar med dina ögon."

dom interagerar väl ändå inte? ... vi kanske skulle definierat det från början åxå? :C) att interagera är väl typ att det händer något mellan dom typ? att dom på något sätt påvärkar varandra? och kroppen påvärkar juh inte glasögonen... inte mer än kläderna iaf.

Mvh h[-å]
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: nau?

Så om jag tar av mig glasögonen så fortsätter de att se för sig själv. Nej. Jag anser nog att de två skapar en slags symbios.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: nau?

cybernetik är nått som man stoppat in i kroppen och som man kan kommendera att göra någonting, och som ger en respons. enkelt och lätt, utan krumsideller =oP

altså; glasögon, tandställningar, plomber och proteser är inte cybertech. däremot är ett ceribralinterface, en elektrisk arm som man kan styra själv och artificiella ögon (som man kan se med, altså inte porslinsögon) cybertech!

sån är min deffinition, tråkigt för shadow liknar den mer h[-å]'s syn.. nu tänker jag dra till med ett elakt och hemskt argument som jag vanligtvis hatar --> jag tror att alla tycker såhär! <-- usczh. förlåt mig.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: nau?

<I>glasögon, tandställningar, plomber och proteser är inte cybertech.</I>

Träben o dyl är ju rätt stumma, men man kan redan idag göra armproteser som kan böjas och öppna/sluta fingrarna genom att reagera på muskelrörelser.

--
Åke
 
Top