Nekromanti Eternal Lies till Trail of Cthulhu

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Noterade att det inte fanns någon tråd om denna färska kampanj till ToC och således gör jag det nu.

Vad tycker folk om kampanjen överlag? vad är bra och mindre bra? hur står den sig jämfört med andra kampanjer, etc etc. Överlag verkar den ha fått bra kritik av det jag läst.

Själv anser jag att den på många sätt är en väldigt episk och häftig kampanj med coola miljöer och intressant take on the mythos.

En sak jag dock har börjat fundera på nu några veckor efter läsningen är SPOILER SPOILER om den inte blir lite enformig rent mythosmässigt. Jag förstår att man inte vill hamna i någon sorts ologisk monster mash(något jag förstått tidigare kampanjer till CoC stundtals har lidit av) där massa mythosmonster och gudar på något sätt har dykt har samsats i kampanjen. Samtidigt undrar jag hur man fortfarande behåller skräcken när RP stöter på sin tredje major mouth? SLUT SPOILER
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
ToC kör ju en uppdelning i Purist och Pulp. Hur är det med Eternal Lies? Slipper man monstersplattern som plågar så många andra utgivna scenarion till ToC?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Möller said:
ToC kör ju en uppdelning i Purist och Pulp. Hur är det med Eternal Lies? Slipper man monstersplattern som plågar så många andra utgivna scenarion till ToC?
Det här är jag också skitnyfiken på. Jag vill ju helst ha min Cthulu blandad med Agatha Christie eller Sherlock Holmes snarare än Indiana Jones... Av det jag kollat in till klassiska CoC och är ju även där de flesta äventyr mer åt indiana-jones-med-dynamithållet. (Utom Tatters of the King då).
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Då det är Gumshoe borde väl pulpet vara på rätt låg nivå.
Har bara läst gott om Eternal Lies, jag är rätt så sugen på att köpa den (fast jag är BRP:are). Som motpol: undvik Terror From the Skies (om ni inte älskar railroading). :gremsmile:
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Jag har soundtracket, det är excellent, dels för att skivan dels erbjuder musik att spela under vissa situationer(Run t ex) och dels spår att spela på de specifika platserna( Hangar t ex). Extra kul är att de sista sidorna i boken pratar om just soundtracket och när det kan passa och inte.

Det går att blanda Purist och Pulp i Eternal Lies och själv kör jag en blandning överlag då detta bryter ner RP långsamt som i Purist men samtidigt ger dem lite av Pulpens möjlighet att överleva. SPOILER SPOILER i teorin går det i princip att klara sig utan större stridigheter då kampanjen basicaly går ut på att hitta "The Thing with a Thousand Mouths", vad denna gestalt är för någon och hur man tänker besegra den, för att sedan bjuda på en juicy twist. SLUT SPOILER

Som boken ser det går det utmärkt att köra Puristregler men i och med den höga dödligheten bör man ha en bra mcguffin som gör att den nya karaktären kan komma in utan större komplikationer.

Och Krank, har du spanat in The Final Revelation? Fyra tidigare puristäventyr som satts ihop till en kampanj, utspelar sig i Storbritannien och det är i princip noll våld(mer än det RP gör när de blir knäppa kanske).
 
Top