Nekromanti Etern

sassa

Veteran
Joined
26 Apr 2004
Messages
40
Efter att ha läst en del om magi, magiska fält etc. i M&M och grundboken har vi upptäckt att det finns något som kallas "etern", några slags råa magiska "energiströmmar", eller bara en rå magisk urkälla som sedan transformeras på något sätt (till de olika aspekterna: hydrotropi, pyrotropi etc.). Vi undrar bara:
Varför kan en magiker inte alstra sin energi direkt ur denna urkälla?

Varför behöver han ta den långa vägen genom t.ex vatten, eldar, gräs, högar med lik etc. för att kunna alstra sina filament ur respektive aspekter?

Etern beskrivs ju som grundkällan till all magi. Varför är det då inte möjligt för magikern att då alstra direkt ur etern, förutsatt att man har alstrings-färdigheten? Man borde ju som magiker kunna skapa ljus i mörker, mörker i ljus, hela skrapsår utan att behöva slå allt gräs på en äng eller slänga nekromantiska formler utan att behöva offra tre personer.
(Jag vet att jag är lite luddig)

Alltså har vi ett förslag (som förhoppningsvis kan tas upp av spelutvecklarna).
Vårt förslag är att all alstring kommer från etern. Dvs. först alstring, sedan transformeringsslag, eller bara alstra direkt ur en av de magiska strömarna (beroende på villken magiteori som kommer att användas, det är upp till utvecklarna att avgöra).

Vi vill inte ta bort aspekterna, bara ändra alstringsmetoden, då vi tycker att det känns lite jobbigt när en magiker inte kan bringa ljus i mörker utan en redan existerande ljuskälla eller framkalla eldklot utan att redan ha eld, slå upp en bok för att kunna göra tecken i luften etc. Kongelat får ju inte förekomma i några större mängder, det är bara för boffrare.

Vår magiker känner sig lite värdelös ibland (speciellt i strider, då han inte kan kasta sina eldklot eller hela efter striderna bara för att han inte har tillgång till en åker eller någonting som motsvarar en majbrasa för att kunna alstra sina filament) han kan inte heller lysa upp mörka gångar, utan får vackert sitta och vänta på att någon tar fram flinta och fnöske innan han kan göra något.

Vi tycker att det borde vara på detta sätt, dels för att det gör magin lite mer mystisk igen (man kan fortfarande behålla teorierna i M&M) och dels för att lite mindre seriösa spelare inte ska undvika magikeryrket för att det är för krångligt.
Visst, det kanske krävs "lite extra" för att spela magiker, men det finns de som vill pröva men som låter sig hindras av de krångliga alstrings metoderna.
För de mer seriösa finns det fortfarande massor med regler och lagar att förkovra sig i. Träning i att alstra olika aspekter behövs NATURLIGTVIS fortfarande (för att man helt enkelt inte kan alstra magi hur som helst utan träning).

I princip alla de lagar och regler, som vi för övrigt tycker är mycket bra, påverkas knappt av detta nya alstrings system (eftersom man fortfarande kan använda sig av dom, men inte är bunden till dom på samma plan).

Vi hoppas atrt detta i alla fall kan tas i åtanke och vi vet att det är lite luddigt och att det finns luckor. Detta kanske kan göra magin lite roligare och lite mer attraktiv för fler spelare.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
VA!

DU ÄR JU HELT BÄNG. Nä nu skämta jag ni får göra och fixa hur ni vill, men själv tycker jag det är mycket koolare när man måste ha en liten brasa för att skjuta eldbollar eller ha en hord av döttkött (50kg per nekrofilament) för att få nån att börja blöda mycket näsblod :gremelak:. Men ni får inte glömma den viktigaste att Eons magiker är inte till för att spränga och grilla(det är bara bonus) utan att lägga små coola besvärjelser...

/DarkMystic, för vem skulle annars vara Nekromantiker och äga en resebyrå som bara använder teleportering :gremelak:.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför kan en magiker inte alstra sin energi direkt ur denna urkälla?"

Därför att det inte är en urkälla. Det är ett fält på samma sätt som gravitation eller magnetism. Det finns dessutom olika variationer i fältet, låt oss kalla det "smaker". Dessa "smaker" dras till motsvarande företeelser i verkligheten, så att det blir ett överskott av just den "smaken" i fältet. Det är ur det överskottet som man alstrar.
 

sassa

Veteran
Joined
26 Apr 2004
Messages
40
Jag tror nog mer att man kan tolka problemet så här:
Varför måste man ha ljus för att skapa magiskt ljus?
Magin förlorar lite av sin mening i och med det. Själva grejen med magi är väl just att den är magisk?

Jag har funderat på en annan sak, angående aspekterna. Om en magiker har endast en alstra-färdighet, säg fototropi t. ex, kan han bara alstra just fototropiska filament och inga andra. Borde det inte vara samma princip att alstra alla de olika aspekterna? Hur pass mycket skiljer sig sättet att alstra de olika "smakerna" (förutom att det finns olika mycket på olika platser)?
Man kanske kunde begränsa till ett antal alstra-färdigheter (en för primalkrafterna, en för grundkrafterna etc.). Eller så kan man ta i ännu mer och bara ha en alstra-färdighet (för alla aspekterna).
Av någon anledning tycker jag bäst om den sistnämnda, kanske för att jag inte har fattat hur mycket de olika aspekterna skiljer sig. Man kan dock fortfarande transformera, så missförstå mig rätt.

/sassa och de andra spelarna -fortfarande luddiga...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför måste man ha ljus för att skapa magiskt ljus?"

Den sympatetiska principen, dvs "Lagen om Likhet". Lika föder lika, helt enkelt.

"Själva grejen med magi är väl just att den är magisk?"

"Magisk" är inte en synonym till "precis som man vill". Även om materien underställs anden med magi så är det fortfarande på materiens villkor. Antingen lever man efter dessa villkor, eller så kringgår man dem på något sätt.

Vilket är sort of the point med Eons magisystem - mycket av magins lurighet är att komma på sätt att kringgå villkoren. Kan du inte komma på knepen... tja, trist för dig. Det är ju däri som konsten i magins konst ligger.

"Om en magiker har endast en alstra-färdighet, säg fototropi t. ex, kan han bara alstra just fototropiska filament och inga andra."

Jupp.

"Borde det inte vara samma princip att alstra alla de olika aspekterna?"

Näpp.

Jämför med en radiokristall till en gammal kristallradio. Den är inställd på en frekvens, och fler får du inte in.

"Man kanske kunde begränsa till ett antal alstra-färdigheter (en för primalkrafterna, en för grundkrafterna etc.). Eller så kan man ta i ännu mer och bara ha en alstra-färdighet (för alla aspekterna)."

Så var det en gång i magins barndom, men eftersom man då inte kunde påverka exakt vilka aspekter som man alstrade ur så fick man ofta "fel" aspekter, varvid magin ofta misslyckades.

Med tiden så utvecklades och renodlades Alstra-färdigheterna, för att man helt enkelt skulle få färre filament av fel sort. Det är förmodligen därför som man misslyckas med magi ibland - indelningen är fortfarande inte perfekt, helt enkelt. Det kan finnas ännu mindre indelningar av de 21 aspekterna, och då och då så får man fram filament av "fel" underindelning och kan inte kompensera för detta, varvid besvärjandet misslyckas.
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Kort fråga...

"Det kan finnas ännu mindre indelningar av de 21 aspekterna"

Mot ett Mundana periodiskt system? Eller ska vi glömma allt vad atomer är? :)

- Jonas
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kort fråga...

"Mot ett Mundana periodiskt system?"

...eller vad man nu kan kalla motsvarande för när man inte har några atomer.

"Eller ska vi glömma allt vad atomer är? :)"

Jupp.
 

sassa

Veteran
Joined
26 Apr 2004
Messages
40
Hmm...

Ja, det är lite mer uppenbart för mig nu...

Jag ska bara försöka förmedla detta till resten av spelgruppen och den eminente, excentriske magikern...
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Lite Knep

Vår magiker känner sig lite värdelös ibland (speciellt i strider, då han inte kan kasta sina eldklot eller hela efter striderna bara för att han inte har tillgång till en åker eller någonting som motsvarar en majbrasa för att kunna alstra sina filament) han kan inte heller lysa upp mörka gångar, utan får vackert sitta och vänta på att någon tar fram flinta och fnöske innan han kan göra något
Transformera! Jag har inte så många knep egentligen men när det gäller mörker så kan man alstra värme och transformera till ljus och poff blev det ljust. (eller värme till eld).

När det gäller strid (om man är en stridsinriktad magiker) så tycker jag det är okej att ha några kongelat, jag menar om alla dina kompisar har tvåhandssvärd och helrustningar och sköldar och pilbågar bör väl du kunna ha ett kongelat eller två.



-----------------------------------------------------------------
(att slåss i fantasyspel är nästan alltid boffring)
-----------------------------------------------------------------
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Etern [OT]

Den sanna äran vinns med svärd och lans på ärans fält, inte med fjolliga handrörelser och fumlande magi. Ett annat alternativ vore att spela med en karismatisk jävel, såna gillar jag!

Å andra sidan så kanske jag inte skall lägga mig i, så nu håller jag bara käften.

/Marukusu, ------------------
 
Top