Nekromanti Essentiella program?

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Skrivprogram

Ymir said:
OpenOffice kanske?
Jag rekommenderar starkt LibreOffice istället.

Det var lite struliga ägarbyten med OpenOffice och de stora aktörerna valde att istället stödja utgrenade varianten LibreOffice. LibreOffice baserade sig både de rätt bra förändringar till OpenOffice som redan användes av bl.a. Ubuntu. Idag är LibreOffice helt enkelt bättre understött med uppdateringar etc.

Språkstödet dem emellan lär det dock inte vara någon skillnad på.

(Och, aningen OT, min upplevels av StarOffice är att det är en sämre version av OpenOffice som tar upp mer plats på hårddisken ...)
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Re: Skrivprogram

Möller said:
Ymir said:
OpenOffice kanske?
Jag rekommenderar starkt LibreOffice istället.

Det var lite struliga ägarbyten med OpenOffice och de stora aktörerna valde att istället stödja utgrenade varianten LibreOffice. LibreOffice baserade sig både de rätt bra förändringar till OpenOffice som redan användes av bl.a. Ubuntu. Idag är LibreOffice helt enkelt bättre understött med uppdateringar etc.

Språkstödet dem emellan lär det dock inte vara någon skillnad på.

(Och, aningen OT, min upplevels av StarOffice är att det är en sämre version av OpenOffice som tar upp mer plats på hårddisken ...)
Det du skriver verkar relevant tycker jag, då det blir naturligt att prata om olika programs fördelar och nackdelar när rekommendationer presenteras.

För att klara upp en del av tvetydigheten kan jag nämna att StarOffice inte längre finns (sedan 2010). Staroffice kallades dessutom, mot slutet, Oracle Open Office. Numera finns Open office som ett fritt program, som alltså inte ska förväxlas med StarOffice eller Oracle Open Office.

Naturligtvis har programmen som inte längre finns (med den betydelsen att de har upphört att uppdateras/förbättras), inte samma aktualitet som de program som nu finns.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Virusskydd?

Jarl said:
Ymir said:
Jag har ångrat mig, jag vill ha ett antivirus/antimalware-program som är freeware. Har ni några rekommendationer, även med den förutsättningen?
Se min lista.
Ja, eller googla och glutta efter olika tester som tar fram top 5, 10 etc. Som den här, exempelvis.

Förövrigt insisterar jag till Jarls lista jag också.
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Re: Virusskydd?

solvebring said:
Förövrigt insisterar jag till Jarls lista jag också.
Den var bra men eftersom killen vill ha freewareprogram, passar Open office eller Libre office bättre än Word.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Virusskydd?

Save said:
solvebring said:
Förövrigt insisterar jag till Jarls lista jag också.
Den var bra men eftersom killen vill ha freewareprogram, passar Open office eller Libre office bättre än Word.
Visst. Men som du kan se på inläggsrubriken och Jarls inlägg, vilket jag svarade på, så syftar vi på virusprogram, inte ordbehandlare. Det vill säga att jag menade att jag också är för Microsoft Security Essentials, men att man för all del kan kolla in fler program, eftersom det finns flera rätt så bra gratis virusprogram. Vad gäller gratis ordbehandlare säger jag Open Office – fast eftersom jag inte vet hur det är med kinesiska så säger jag inget om det.
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Re: Virusskydd?

solvebring said:
Save said:
solvebring said:
Förövrigt insisterar jag till Jarls lista jag också.
Den var bra men eftersom killen vill ha freewareprogram, passar Open office eller Libre office bättre än Word.
Visst. Men som du kan se på inläggsrubriken och Jarls inlägg, vilket jag svarade på, så syftar vi på virusprogram, inte ordbehandlare. Det vill säga att jag menade att jag också är för Microsoft Security Essentials, men att man för all del kan kolla in fler program, eftersom det finns flera rätt så bra gratis virusprogram. Vad gäller gratis ordbehandlare säger jag Open Office – fast eftersom jag inte vet hur det är med kinesiska så säger jag inget om det.
Jag vet inte vad du syftade på men jag syftade på detta inlägg där Ymir uttryckligen skriver att han vill ha gratisprogram även när det gäller ordbehandlare (länk).

Och i vart fall Open Office klarar kinesiska, det vet jag med säkerhet. Förmodligen gör Libre office det också, som de flesta stora ordbehandlare gör.
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Re: Virusskydd?

PS Oavsett vad som står i en delrubrik, får trådens huvudämne relevans när en hänvisning görs till ett inlägg som tar upp trådens huvudämne. Denna relevans förstärks också om man i ett delämne skriver ord som "förövrigt", vilket då alltså får en bredare räckvidd än själva delämnet. Detta tillägg skriver jag i ett separat inlägg för att det gått för lång tid sedan mitt förra inlägg och inte längre bör stå i samma inlägg (av tydlighetsskäl).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Virusskydd?

Save said:
PS Oavsett vad som står i en delrubrik, får trådens huvudämne relevans när en hänvisning görs till ett inlägg som tar upp trådens huvudämne. Denna relevans förstärks också om man i ett delämne skriver ord som "förövrigt", vilket då alltså får en bredare räckvidd än själva delämnet. Detta tillägg skriver jag i ett separat inlägg för att det gått för lång tid sedan mitt förra inlägg och inte längre bör stå i samma inlägg (av tydlighetsskäl).
Okej, visst. Du har rätt. Därmed kan vi gå vidare och undvika fler OT-inlägg.
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Re: Virusskydd?

solvebring said:
Save said:
PS Oavsett vad som står i en delrubrik, får trådens huvudämne relevans när en hänvisning görs till ett inlägg som tar upp trådens huvudämne. Denna relevans förstärks också om man i ett delämne skriver ord som "förövrigt", vilket då alltså får en bredare räckvidd än själva delämnet. Detta tillägg skriver jag i ett separat inlägg för att det gått för lång tid sedan mitt förra inlägg och inte längre bör stå i samma inlägg (av tydlighetsskäl).
Okej, visst. Du har rätt. Därmed kan vi gå vidare och undvika fler OT-inlägg.
Tack, självklart.

Som virusskydd vill jag rekommendera AVG, mest för att de har 110 miljoner användare och programmet är gratis.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Re: Virusskydd?

PAX said:
Avast har precis som AVG många användare.
MSE har väldigt många användare också, och ser man framåt så kommer det nog inte bli färre då det är inbyggt i Windows 8 (som det borde varit från början). Om Win8 inte totalfloppar så innebär det antagligen slutet för tredje partsanti-virusprogram.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,680
Location
Rissne
Re: Virusskydd?

Jarl said:
Om Win8 inte totalfloppar så innebär det antagligen slutet för tredje partsanti-virusprogram.
Framför allt om det betyder att antivirusprogrammet crackas samtidigt som operativsystemet crackas... =)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Re: Virusskydd?

krank said:
Jarl said:
Om Win8 inte totalfloppar så innebär det antagligen slutet för tredje partsanti-virusprogram.
Framför allt om det betyder att antivirusprogrammet crackas samtidigt som operativsystemet crackas... =)
Hehe. En annan fördel kommer vara att det startas innan nätverkstjänsterna drar igång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,680
Location
Rissne
Re: Virusskydd?

Jarl said:
krank said:
Jarl said:
Om Win8 inte totalfloppar så innebär det antagligen slutet för tredje partsanti-virusprogram.
Framför allt om det betyder att antivirusprogrammet crackas samtidigt som operativsystemet crackas... =)
Hehe. En annan fördel kommer vara att det startas innan nätverkstjänsterna drar igång.
Sen ska vi minnas att det här med flopp och inte flopp fortfarande är i luften. Ärligt talat tror jag det blir klurigt att få folk att överge startmenyn sådär helt hastigt och lustigt. Framför allt med något så icke-desktopanpassat som metro eller vad det nu heter idag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Virusskydd?

krank said:
Jarl said:
krank said:
Jarl said:
Om Win8 inte totalfloppar så innebär det antagligen slutet för tredje partsanti-virusprogram.
Framför allt om det betyder att antivirusprogrammet crackas samtidigt som operativsystemet crackas... =)
Hehe. En annan fördel kommer vara att det startas innan nätverkstjänsterna drar igång.
Sen ska vi minnas att det här med flopp och inte flopp fortfarande är i luften. Ärligt talat tror jag det blir klurigt att få folk att överge startmenyn sådär helt hastigt och lustigt. Framför allt med något så icke-desktopanpassat som metro eller vad det nu heter idag.
Den som lever får se. MS måste i alla fall göra nåt. Och inte bara leva på gamla lagrar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Virusskydd?

Ymir said:
Jag har ångrat mig, jag vill ha ett antivirus/antimalware-program som är freeware. Har ni några rekommendationer, även med den förutsättningen?
ClamWin regerar. Lättviktigt, uppdateras tätt, effar inte upp operativsystemet utan beter sig som ett prydligt program ska göra.
 
Top