Nekromanti Essentiella program?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Så, jag installerade nyss om Windows (XP). Nu behöver jag tips på program jag borde installera för mitt eget välbefinnande. jag har redan Firefox, men utöver det, vad tycker ni jag behöver? Gratisprogram är att föredra, men betalprogram är också ok. Jag vet att jag behöver:

- En riktigt bra ordbehandlare
- Ett antivirus/antimalware/brandvägg, sånt
- Kinesiska-studie-program
- Torrent-klient
- Film-codecs, i synnerhet så att jag kan se .mp4
- Zip-program
- Bildbehandlare, bildvisningsprogram

Men förslag på allt möjligt är välkommna.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
- En riktigt bra ordbehandlare
Word
- Ett antivirus/antimalware/brandvägg, sånt
MS Security Essentials
- Torrent-klient
uTorrent
- Film-codecs, i synnerhet så att jag kan se .mp4
VLC
- Zip-program
7-zip
- Bildbehandlare, bildvisningsprogram
Paint.NET

...är väl standardförslagen skulle jag tro. Lite osäker på bra bildbehandlare dock. GIMP finns ju, men är rätt rörigt att använda.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jarl said:
- En riktigt bra ordbehandlare
Word
- Ett antivirus/antimalware/brandvägg, sånt
MS Security Essentials
- Torrent-klient
uTorrent
- Film-codecs, i synnerhet så att jag kan se .mp4
VLC
- Zip-program
7-zip
- Bildbehandlare, bildvisningsprogram
Paint.NET

...är väl standardförslagen skulle jag tro. Lite osäker på bra bildbehandlare dock. GIMP finns ju, men är rätt rörigt att använda.
Medhåll i nästan allt, men ...

... LibreOffice är bäst om man vill ha en gratis ordbehandlare istället för kostsamma Word

...jag föredrar GIMP framför Paint.NET. Och Picasa är ett måste om du ska redigera foton.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Menar du en ordbehandlare för layout (som t.ex. Word eller den i Open Office) eller en som skiter i layout och koncentrerar sig på skrivandet/innehållet (som t.ex. Scivener)? Eller en distraktionsfri ordbehandlare (FocusWriter, WriteMonkey, Ommwriter)?
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Arfert said:
Menar du en ordbehandlare för layout (som t.ex. Word eller den i Open Office) eller en som skiter i layout och koncentrerar sig på skrivandet/innehållet (som t.ex. Scivener)? Eller en distraktionsfri ordbehandlare (FocusWriter, WriteMonkey)?
Oh, tänkte precis skriva Star Office eller Open Office som det väl heter numera, men vad är en distraktionsfri ordbehandlare?

Kanske Corel Draw som bildbehandlare.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jarl said:
- En riktigt bra ordbehandlare
Word
- Ett antivirus/antimalware/brandvägg, sånt
MS Security Essentials
- Torrent-klient
uTorrent
- Film-codecs, i synnerhet så att jag kan se .mp4
VLC
- Zip-program
7-zip
- Bildbehandlare, bildvisningsprogram
Paint.NET

...är väl standardförslagen skulle jag tro. Lite osäker på bra bildbehandlare dock. GIMP finns ju, men är rätt rörigt att använda.
Exakt så ser min lista också ut. Nästan

... Kör på Winrar vad gäller zipprogram och Gimp vad gäller bildbehandlare – fast det handlar nog mest om personlig smak. :gremsmile:

Alla övriga tips är ju beroende på vad man sannerligen personligen anser sig behöva: Skype (chatt, videochatt, röstchatt), mIRC (ja, IRC-chatt), Audacity (spela in saker), Cute PDF (så att man enkelt kan spara till PDF från Word), Scribus (om man vill klantlayouta saker), Spotify (om man nu tycker det är bra), iTunes ( om man t.ex. har iPods och tjosan), Dropbox (för att synka sina filer och alltid ha mindre saker som t.ex. textdokument backade – använder du följande länk får vi båda extra utrymme) ...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Save said:
Arfert said:
Menar du en ordbehandlare för layout (som t.ex. Word eller den i Open Office) eller en som skiter i layout och koncentrerar sig på skrivandet/innehållet (som t.ex. Scivener)? Eller en distraktionsfri ordbehandlare (FocusWriter, WriteMonkey)?
Oh, tänkte precis skriva Star Office eller Open Office som det väl heter numera, men vad är en distraktionsfri ordbehandlare?

Kanske Corel Draw som bildbehandlare.
Det är en ordbehandlare med ett superminimalistiskt gränssnitt. Bara texten typ. Kolla t.ex. HÄR. ...eller HÄR.
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Aha, då förstår jag. Det kan ju vara bra ibland, annars finns helskärmsläge, men jag har inte provat t.ex. focuswriter heller så det kanske är en helt annan helhetsupplevelse man vill åt med ett sådant program.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,677
Location
Rissne
[
Ymir said:
- En riktigt bra ordbehandlare
OpenOffice.
Ymir said:
- Ett antivirus/antimalware/brandvägg, sånt
Windowsbrandväggen är helt OK. Rekommenderar AVG antivirus om du... av någon anledning... inte skulle ha en legal XP-kopia.

Ymir said:
- Torrent-klient
µTorrent. Inte sett något bättre. Trots viss featurecreep är det fortfarande en rätt slim och bra klient.

Ymir said:
- Film-codecs, i synnerhet så att jag kan se .mp4
VLC istället för Windows Media Player, så slipper du codecs öht.

Ymir said:
- Zip-program
7zip

Ymir said:
- Bildbehandlare, bildvisningsprogram
Gimp för behandling.


Annars... Tja, ccleaner för att rensa bort temporära filer och annan skit. En webbrowser som inte är IE. VirtualCloneDrive för att montera CD-images om man nu gör sånt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Gå till ninite.com, där finns det mesta man vanligtvis behöver. Bara bocka för vad du vill ha, så får du en installer som lägger in allt som du valt, utan reklamfjomp och sånt, helt automatiskt. Den har minskat tiden för att göra Windowsinstallationer till en bråkdel för mig (även om jag sällan använder Windows nu längre).

Vad jag brukar bocka för där:

Opera
Chrome
Firefox
VLC
WinAmp
K-Lite Codecs
Flash
Java
Silverlight
.Net
Paint.Net
GIMP
Inkscape
XnView
LibreOffice
Foxit Reader
CutePDF
PDFCreator
uTorrent
eMule
Google Earth
ImgBurn
RealVNC
TeraCopy
Launchy
WinDirStat
7-Zip
PeaZip
Notepad++
Putty
WinMerge

Ärligt talat så har jag det mesta jag behöver där. Några saker till som är viktiga:

ClamWin antivirus
Explorer++
VirtualBox (kör en virtuell Linux där, i vilken gör gör i stort sett all webbrowsing, av säkerhetsskäl)
Scribus
RoboCopy
PSTools

Sedan är det bara mina utvecklingsmiljöer och mina egenhändigt skrivna verktyg, sedan är jag rätt så klar med maskinen.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Woa! Är inte det där a) program för rätt speciella behov (typ ftp)? och b) en hel del redundanser?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Jarl said:
Woa! Är inte det där a) program för rätt speciella behov (typ ftp)? och b) en hel del redundanser?
Speciella behov: Ja, en del av dem, tex WinMerge, men jag skulle inte kalla FTP ett speciellt behov. Jag listade dock bara vad jag brukar lägga in.

Redundans: Nja, kanske, men det finns vissa nyansskillnader som gör att jag i olika situationer föredrar olika program. Exempelvis föredrar jag PeaZip, men när jag ska köra från en batch-fil så gillar jag 7-Zip bättre. De har också vissa skillnader i vilka format de stödjer, så ibland kan man stöta på en fil där man får prova med andra programmet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Ond bråd död said:
Nice! Hoppas jag kommer ihåg den sidan nästa gång det ska ominstalleras.
Skriv upp adressen, den är så bra. Jag har nog använt den vid 20 installationer hittills (nackdelen med att vara datorguru är att man förväntas göra sådant åt alla man någonsing råkat skaka hand med...) och den har aldrig klickat eller haft/ställt till problem.

Min ordning när jag installerar en Windowsmaskin:

1. Installera OS.
2. Konfigurera nätverk.
3. Gå till ninite.com och installera allt jag vill ha därifrån.
4. Ta bort Internet Explorer-ikonen och sätt en annan browser som default.
5. Gör resten.
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Teobald said:
Gå till ninite.com, där finns det mesta man vanligtvis behöver. Bara bocka för vad du vill ha, så får du en installer som lägger in allt som du valt, utan reklamfjomp och sånt, helt automatiskt. Den har minskat tiden för att göra Windowsinstallationer till en bråkdel för mig (även om jag sällan använder Windows nu längre).

Vad jag brukar bocka för där:

Opera
Chrome
Firefox
VLC
WinAmp
K-Lite Codecs
Flash
Java
Silverlight
.Net
Paint.Net
GIMP
Inkscape
XnView
LibreOffice
Foxit Reader
CutePDF
PDFCreator
uTorrent
eMule
Google Earth
ImgBurn
RealVNC
TeraCopy
Launchy
WinDirStat
7-Zip
PeaZip
Notepad++
Putty
WinMerge

Ärligt talat så har jag det mesta jag behöver där. Några saker till som är viktiga:

ClamWin antivirus
Explorer++
VirtualBox (kör en virtuell Linux där, i vilken gör gör i stort sett all webbrowsing, av säkerhetsskäl)
Scribus
RoboCopy
PSTools

Sedan är det bara mina utvecklingsmiljöer och mina egenhändigt skrivna verktyg, sedan är jag rätt så klar med maskinen.
Vore nog bra om du beskrev vad som hörde till vad, dvs vad varje program gör. :gremwhistle:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Save said:
Vore nog bra om du beskrev vad som hörde till vad, dvs vad varje program gör. :gremwhistle:
Vore bra, men också rätt mycket jobb, speciellt som det i stort sett enbart är rätt så välkända program. Gå till ninite.com, där finns lite beskrivningar också.
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Teobald said:
Save said:
Vore nog bra om du beskrev vad som hörde till vad, dvs vad varje program gör. :gremwhistle:
Vore bra, men också rätt mycket jobb, speciellt som det i stort sett enbart är rätt så välkända program. Gå till ninite.com, där finns lite beskrivningar också.
Kanske lägga in dem i kategorierna som nämnts i tråden, åtminstone?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Virusskydd?

Jag har ångrat mig, jag vill ha ett antivirus/antimalware-program som är freeware. Har ni några rekommendationer, även med den förutsättningen?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Skrivprogram

Also, jag vill ha ett freeware-skrivprogram, men det måste palla kinesiska och andra exotiska skriftspråk, vilket tex Focuswriter inte gör... OpenOffice kanske?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Re: Virusskydd?

Ymir said:
Jag har ångrat mig, jag vill ha ett antivirus/antimalware-program som är freeware. Har ni några rekommendationer, även med den förutsättningen?
Se min lista.
 
Top