Nekromanti Essenser, resonansriktningar... jag får huvudvärk

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Alltså, jag har inte förstått vad man som alkemiker har för nytta av att kunna ändra massa resonansriktningar, frekvenser och sånt på essenser...
så min fråga, vad sjutton har jag essenser till!!!
Jag läste något om att man skulle behöva dem när man gjorde kongaulat, men det är ju en separat kemisk process
tycker det är för jäkla rörigt
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Barcelona
alkemisk teori

Allt som står i grundregelboken är bara teori. Det har alltså lika stor praktiskt nytta för dig som spelare, som, säg, Rafalis föreläsningar har för den som spelar en vanlig magiker. Det är alltså bara en del av värdsbeskrivningen, och dess syfte är att ge lite känsla till alkemisystemet, så att det inte bara upplevs som godtyckligt blandande av framslumpade ingedienser.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
I grundboken ja...

Men när jag tittar i magi och mystik finns det där de alkemiska processerna för att ta bort resonansriktningar, ändra frekvens och hela det där köret, och jag har inte lyckats begripa någon direkt nytta utav det, blir mest förvirrad utav det hela
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: I grundboken ja...

Genom att ändra frekvensen för en resonansriktning kan du åstadkomma mycket, t.ex:

[*] Ändra smält- och kokpunkt för ett föremål. Flytande sten i rumstemperatur låter ju ganska intressant.
[*] Ändra ytan på dina kläder så att det reflekterar som en spegel. Bra för att gömma sej i skogen med förutom att det är grymt.

Kort och gott så kan du skräddarsy ett ämne till just det ändamål du avser att använda det till.

Ta bort resonansriktningar är dock lite klurigare. I stort går det ut på att man tar bort en egenskap för något, vars följd kan vara svår att definiera. Exempel:

[*] Ta bort densiteten från en bit metall, vad det nu innebär. Blir den lättare eller tyngre?
[*] Ta bort reflektionsegenskapen (har för mej att något sådant finns) från något så att den blir genomskinlig. Eller blir den det?

Om jag kommer ihåg rätt så är denna processen då man helt tar bort resonansriktningar inte riktigt menat att använda så att produkten ska vara praktiskt användbar utanför alkemin, även om det går. Istället ska man använda produkten, som kan vara en essens, mercurium och liknande skumma saker (som beskrivs under rubriken Transformering någonstans i M&M), till ytterligare alkemiska processer.

Jag är lite osäker på om det verkligen är som jag beskrivit eftersom mitt minne sviker mej och jag inte har tillgång till boken. Lita med andra ord inte blint på mej.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: I grundboken ja...

Flytande sten i rumstemperatur låter ju ganska intressant.
Kan man bara återställa det igen kan jag se hel del praktiska applikationer för flytande ämnen...

Kan ni säga "Helgjuten borgmur i ett stycke granit"?

Eller vilka fina formgjutna rustningar man hade kunnat göra.

Det måste finnas en hake...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Transmuteriska teorier

"Det måste finnas en hake..."

O, ja. I och med att varje magnitud bara behandlar ett gram (eller något liknande) av ämnet så krävs det först och främst att man utför proceduren ett tusental gånger för den formgjutna rustningen, vilket i sin tur betyder att det tar extremt lång tid och kostar groteskt mycket pengar och resurser. Detta förutsätter även att man kan dela projektet i mindre delar, så att man kan bygga rustningen gram för gram och inte allt direkt, vilket skulle bli en ganska svår alkemisk procedur.

Nu kom jag dock på en sak. Låt oss säga att man tar ett gram stål och sänker dess densitet väldigt mycket. Vad händer med volymen? Består och massan ändras, eller ändras volymen och massan består, som det skulle göra på våran jord? Vad är det som styr på Mundana egentligen, massa eller volym, eller något annat rent av?

Låt oss anta att det är massan som styr. Föreställ er sedan följande: Tag ett stycke stål som väger ett gram (volymen blir ca: 0,13 cm3). Ändra sedan resonansriktningen som styr dess densitet så att densiteten blir väldigt liten, låt oss säga 0,001 g/cm3 och vipps så blir den tidigare lilla stålflisan helt plötsligt ett block som är en kubikmeter stor. Blocket väger fortfarande ett gram och är dessutom lika hård som innan eftersom hårdhet har en egen resonansriktning. Möjligheterna är många.

Låt oss istället anta att det är volymen som styr. Föreställ er då följande: Tag ett stycke stål som väger ett gram (volymen blir ca: 0,13 cm3). Ändra sedan resonansriktningen som styr dess densitet så att densiteten blir väldigt liten, låt oss säga 0,001 g/cm3, och vipps så minskas vikten ganska drastiskt medan volymen består.

I båda fallen så får man stål som väger mycket mindre än innan, fast i det ena fallet så ökar även volymen. Det är även det alternativet som mest liknar den jordiska fysiken, men det är ju bara intressant att veta såvida samma gäller på Mundana. Så, hur är det på Mundana?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Barcelona
Re: I grundboken ja...

Ta bort densiteten från en bit metall, vad det nu innebär. Blir den lättare eller tyngre?

Jag började med att gissa att frånvaron av resonansriktningar innebar att egenskaperna var lika med noll, mens edan såg jag att det uttryckligne stod i M&M att så inte var fallet, så man får anta att det snarare är så, att egenskaperna är helt godtyckliga. Man kan inte fastställa dem i experiment, och varje experiment som kräver att de ingående ämnena har ett specifikt värde på en av egenskaperna kommer att misslyckas. Exakt hur mycket ett föremål som saknar densitet egentligen väger, hur mycket man ska skriva i utrustningslistan, tja, se däri ligger knuten, men som spelledare kan man kanske säga att det väger lika mycket som utgångsmaterialet, även om skälet egentligen inte är att densiteten är just så hög, utan att det är utsatt för våldsamnma fluktuationer inom ett sannolikhetsfält, som bara råkar ha sitt medelvärde där (eller nåt).
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: I grundboken ja...

Tackar så mycket. Nu blev det helt plötsligt nån mening med att kunna ändra frekvens och ta bort resonansriktningar
 
Top