Nekromanti ESS, igen...

G

Guest

Guest
Här är regelmotorn och de krafter som är klara, det är tänkt att man ska få ett gäng poäng, ungefär som Vampire och sedan får man köpa krafterna för dem.
Tacksam för kommentarer och liknande...
 
G

Guest

Guest
Klant ESS

Tryckte på fel knapp så krafterna kom inte med...
Här är dom i varje fel....
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Eftersom jag mest är kritisk...

...så kanske jag inte skulle skriva alls.. Nu har jag inte läst om ESS tidigare, eller så kommer jag inte ihåg vad det är (du skrev ju "ESS, igen").. Och detta väl bara ett utkast(?)..

1. Du nämner en massa färdigheter och värden och att man ska köpa, men inte hur tärningssystemet går till eller vad det finns för färdigheter (antagligen de från Eon?) förrän på rollformuläret.. Kanske ska färdigheterna vara först? Avsnittet "Göra en rollperson" kanske är hjälpmedel för en SL så denne kommer ihåg vad man ska göra? Stryk i.s.f. anmärkning 6.

2. Yrkerna.. Måste du ha dem? De är... bristfälliga och jag undrade faktiskt över om det var ett humorspel när jag läste beskrivningen av dem.. Är det inte lättare att ha en lista över färdigheter och låta spelaren välja? Ogillar IMHO även att olika yrken har olika färdighetspoäng.. Varför? Kan inte en tiggare ha lärt sig mer än en datanörd?

3. "Sedan fyller du i KP,"... Var då? Rollformuläret, visserligen, men detta "fyll i" återkommer hela tiden..

4. Färdighetsslaget: "..om resultatet är över svårighetsgraden som spelledaren bestämmer...".. Du nämner aldrig vad svårighetsgraden för normalsvårt ligger på.

5. Ang. tärningssystemet.. Det är lika lätt att få 10 som 1 när man bara använder en tärningstyp.. Västmark t.ex. har två (medan In The Dark visserligen bara har en (T6))..

6. Hur många handlingar man får (tabellen) har du med två ggr (på totalt 10 sidor).. Är det meningen?

7. Det tar oftast 2 eller 3 handlingar att ladda om ett vapen. 2 eller 3? oftast?! Kan det ibland ta 5? Borde finnas ett standardvärde eller ett värde för varje vapen..

8. Du nämner aldrig vad "T-mod." är för något.

Det jag inte anmärkt på är OK.. Gillar att du inte har med en vapenarsenal utan har det simpelt.. Fast det kanske är för att du är som jag och inte kan någonting om vapen.. Själv hatar jag när folk skriver dit en massa vapen som de inte kan något om..

Krafterna var ändå rätt balla.. Du skriver visserligen inte hur de kan användas eller vem som kan använda dem..

Slutkommentar: Du skriver som jag när jag skrev "Puppets" (sök på forumet för mer info) och jag försökte få mina regler på två A4-sidor och skrev inte så värst seriöst..

/[color:448800]Han</font color=448800> som fick höra i skolan att man skulle berömma det som var bra och säga vad som kunde göras bättre och ge förslag hur. Synd att jag inte var för bra i skolan
 
G

Guest

Guest
Re: Eftersom jag mest är kritisk...

Reglerna är i stort sett klara, de som inte finns på papper finns i mitt huvud. Det här utkastet finns i stort sett för att jag ska kunna speltesta det, och eftersom jag kan reglerna behöver jag inte ha allt föklarat.
Dock erkänner jag att det kanske inte är så värst smart att lägga ut material som bara jag förstår på nätet.
Din kritik av yrken förstår jag och håller i viss mån med.
Men jag har dom där för att t.ex. om en spelare vill vara polis så finns det ju även i verkligheten en undre gräns för hur bra polisen är på att skjuta. De är där för att begränsa folk som vill vara bibliotekarie med proffskunskaper i att använda ett maskingevär men som inte kan alfabetet.

Svårigheten är svår (wee, jag e rolig också!!!), eftersom detta är mitt första regelsystem har jag fått speltesta en hel del för att få fram realistiska medelvärden. Mycket av speltestningen har skett efter att jag skrev filen som jag lagt upp och därför finns inte svårigheterna med.

Man använder alltid 1T10 för färdighetsslag, i andra fall (de flesta åtminstone, hoppas jag) anges vilka och hur många tärningar som ska användas.

Tabellen för handlingar råkade tydligen vara med lite mycket...

Det är bara ett första utkast som sagt, och inte helt spelbart och jag lämnar mycket upp till spelledaren... Men de äventyr jag spelat har varit lyckade och fungerat hyfsat friktionsfritt..

Tack för all kritik, ska försöka åtgärda fel och brister....
 
Top