Nekromanti eskaleringssystem/kvasi-AW-hack

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Har satt ihop ett kort system som jag ska anvænda till helgen. Men eftersom jag jobbar 14 timmar om dagen den hær veckan så har jag inget som helst førtroende før min egen førmåga att upptæcka ens de mest uppenbara missar och misstag. Que wrnu.

Jag vill anvænda mitt egna system, så førslag om andra system kommer artigt ignoreras. Alla øvriga typer av kommentarer och førslag ær extremt vælkomna.

Vad system ska anvændas till:
Ska køra en en-kvællare med så många som sju spelare. Det hela har en hel del potential før konflikter mellan rollpersoner och jag vill att systemet minskar mitt arbitræra inflytande som spelledare på spelarnas konflikter och låter dem bestæmma konsekvenserna regelmæssigt. Om situationen skulle kræva det så får systemet gærna vara møjligt att anvænda helt utan att jag ær nærvarande (sæg om jag ær i køket med två andra spelare som vill agera hemligt).

Inlærningskurvan ska vara låg (eftersom vi bara har en kvæll) och jag vill prova att køra med valfri eskalering av konflikter. Men det ska gærna gøra ont att eskalera konflikter. Rollpersonsdød ska inte førekomma.

Skadorna ska mest fungera som fluff och plot-hooks (”åh nej jag måste hitta någon som kan operera på mig”).

Reglerna:
(tærningarna som refereras till ær t4,t6,t8,t10 eller t12 och rollpersonerna har vars tre værden; Argumentation, Handgemæng/hot och Våld).

Om du hamnar i konflikt, etablera vad parterna vill och slå era argumentation-tærningar. Høgst vinner och slog førloraren en 1:a så ær det en solid vinst. Ær du inte nøjd kan du eskalera konflikten till næsta steg (handgemæng/hot och dærefter våld) och slå på nytt med de tærnignar associerade med den nivån. Eskalering sker automatiskt om ni slog lika och ingen ær bered att frivilligt bli førlorare.

Argumentation - vinnaren (vælj en):
- Du imponerar på dig själv och andra med din retorik. Du får en grøn markør (vid solid vinst!).
- Vinsten kräver hård byteshandel. Lova förlorare något du tror att denne vill ha och få en gul markør med denne.
- ???
Argumentation - førloraren (vælj en):
- Du gör som vinnaren vill genast och du gör ditt absolut bästa (vid solid vinst!).
- Du ändrar din åsikt så den blir samma som vinnarens, och agerar därefter från och med nu (vid solid vinst!).
- Du gör som vinnaren vill genast.
- Du gör som vinnaren vill så bra du bara kan, i sinom tid.

Handgemæng/hot - vinnaren (vælj en):
- Du får som du vill (vid solid vinst!).
- Du får som du vill men tar en lætt skada.
- Du får som du vill men har svårt att slæppa de upprørda kænslorna efter konflikten. Du får en rød markør.
Handgemæng/hot - førlorare (vælj en):
- Vælj två konsekvenser nedan (vid solid vinst!).
- Du tar en lætt skada.
- Lova vinnaren något du tror denne vill ha och få en gul markør med denne.
- Konflikten gør dig upprørd. Du får en rød markør.

Våld - vinnaren (vælj en och ta en svår skada):
- Du får som du vill och tar en lætt skada istället för en svår (vid solid vinst!).
- Du får som du vill.
- Du tar en lætt skada istället för en svår.
Våld - førloraren(vælj en och ta ens vår skada):
- Du tar en lätt skada (vid solid vinst!).
- Konflikten skrämmer dig. Du får en svart markör (vid solid vinst!).
- Konflikten orsakar stor matriel skada på omgivningen.
- Både du och vinnaren tar varsin lätt skada.
- Koflikten är hemsk. Både du och vinnaren får varsin svart markör.


Grøn markør anvænds så fort du slår din argumentation-træning. Du får +1 på slaget.
Rød markør anvænds så fort du hamnar i konflikt. Konflikten eskalerar direkt till handgemäng/hot och inget slag för argumentation görs.
Gul Markør anvænds nær du infriar ett løfte som du gett. Så længe du har en gul markør får du
-1 på alla tærningsslag, utom våld-slag, gentemot den/de du givit løftet till.
Svart markør används så fort du hamnar i konflikt. Du får inte lov att eskalera konflikten.


Om du tar en skada, slå 1t12 och avläs nedan. Skjutvapen ger -2 på slaget, stickande skada -1, skärande +0 och krossande +1.

Lätt skada:
≤2 = Blödning. Måste plåstras om. Dröjer det drabbas du av chock.
3-5 = Chock. Medvetslös i några minuter.
6-8 = Hjärnskakning. -1 på alla tärningsslag tills du blivit omplåstrad och fått vila.
9≤ = Stukning. Slå 1t6; 1-3 handled, 4-6 ankel. Kan inte användas tills du blivit omplåstrad.
Svår skada:
≤2 = Inre blödning. Måste opereras. Dröjer det drabbas du av svår chock.
3-5 = Svår chock. Medvetslös i några timmar.
6-8 = Skalltrauma. -3 på alla tärningsslag tills du blivit omplåstrad och fått ordentligt med vila.
9≤ = Brutet ben. Slå 1t6; 1-3 ben, 4-6 arm. Måste spjälas och kan inte användas de närmaste veckorna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Frågor:

1. Täcker de tre konflikttryperna upp allt som RP kan tänkas ägna sig åt, eller kör du bara "say yes" vid de tillfäellena?

2. Går det inte att gå in i en konflikt med intention att spöa skiten ur motparten, eller skjuta den i huvudet? Alltså, har man några marker från början?

3. Skadorna känns inte helt konsekventa/logiska, men det går så klart att lösa i fiktionen. Men överlag bryter man sällan ben av en stickskada eller stukar foten av en skottskada. Men de behöver ju inte vara direkt relaterade.

Annars tycker jag att det ser coolt ut. Jag hade nog kört med Conditions* istället för skador+marker men det är samtidigt kul med dina marker.

*Typ "du är Rädd så du får inte eskalera nästa konflikt", eller "Du är Arg så du måste börja nästa konflikt med handgemäng" etc.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Ngh, ær visst lagom tydlig :/

1&2. Alla konflikter behandlas lika oavsett vad det gæller. Ær konflikten att man vill døda varandra børjar den rimligtvis på våldsnivån direkt. Endast konflikter mellan spelarna kræver tærningsrullande. Mot SLPs och omginving ær det yes, yes, yes.

3. Sant. Tabellen behøver modifieras.

4. Conditions ja. Såna namn du føreslår gør det hela definitivt tydligare, och de kan ju fortfarande vara færgkodade (tænkte anvænda færgade gem som spelarna får sætta på sina rollformulær).
 
Top