Ert somrigaste rollspelsminne

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Nu när sommar är här tänkte jag att det kunde vara kul att lite nostalgiskt blicka tillbaka till ett minne då man spelat rollspel och det där härligt somriga känslan infann sig! Spelet eller äventyret behöver inte haft något somrigt tema, det måste bara varit spelat på sommaren.

För mig är mitt somrigaste rollspelsminne från gymnasiet. Jag och spelgruppen åkte ner över en vecka till en sommarstuga i Skåne där vi spelade non stop. Stugan hade ingen el eller rinnande vatten och en riktigt härlig stämning infann sig! Vi spelade MERP och en hel del äventyr som hör spelet till, bland annat Mordors portar, Anduins vålnad och Skogens vildmän. Äventyren höll ju egentligen ingen hög kvalitet, men vi lyckades verkligen få till bra spelomgångar med härlig stämning!

Så, vad är ert somrigaste rollspelsminne?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
  • Sommaren 1977. Kompisarna C, D och jag lämnade Gbg för en cykelresa på Jylland. Från Fredrikshavn, över de norddanska alperna till Lökken. Dagtid, sol och bad, om aftonen Dungeons & Dragons i campingsplatsens uteätarplats (med bord och stolar). Jag spelledde dungeon-crawling. Rejält somrigt.
  • Sommaren 1984. Jag pluggade tre månader i Netanya, Israel. Jag lånade en reseskrivmaskin av en fransk skolkamrat och skrev flera artiklar åt Journal of Travellers' Aid Society med vy över Medelhavet från skolområdet.
  • September 2008. Fortfarande sommar i Kabul. Jag satt på ett soldatkafé inne på en Natobas, drack halvtaskig espresso och skrev flitigt på mig laptop.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Det är absolut den tradition vi gubbar har att bege oss ut till en enslig stuga på sensommaren och spela spel och intaga öl/whisky under ett antal dagar utan avbrott. Om drygt två månader är det dags för årets tilldragelse och den kommer säkert att ge ännu fler minnen.

Förra årets roligaste minne blev när en spelare i Call of Cthulhu (Masks of Nyarlathotep) lät sin tyske bonde kliva in på en bar i Darwins hamn och utbrista "Jak söker en mann. Enn svart mann."
Munterheten runt bordet visste inga gränser. Whiskyn kan ha hjälpt till där också. 😛
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Så, vad är ert somrigaste rollspelsminne?
1. Vi satte upp ett stort tält i trädgården (stort nog att stå upprätt i) och inredde som rollspelshåla! I det spelade vi sedan Castle Amber till D&D, och jag tror också Palace of the Silver Princess.

2. Jag köpte Call of Cthulhu 2nd edition precis innan vi skulle åka på campingsemester. Jag slukade sedan reglerna i bilen och när vi slog läger och så fort jag fick en lugn stund över. Det spelet gjorde ett otorligt starkt intryck på mig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Sommar associerar jag med att man är ensam fram till hösten när spelandet kommer igång igen.
Kanske ligger i solen och förbereder sin maffiga kampanj som drar igång till hösten? 🙂
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Många härliga sommarrollspelsminnen! Jag har spelat mycket rollspel på somrarna och många av dem har satt sig. Att göra urval är svårt, för de är så många. Men har tagit några jag minns extra tydligt:
  • Att sitta och spela The Spawn of Azathoth under värmebölja, sommaren 2010, när jag och mina vänner ganska nyligen börjat spela rollspel. Jag spillde saft och bigarråer på mitt rollformulär, vilket gav en extra somrig touch. Vi svettades i värmen och satte oss sedan i en kompis rum, som låg på källarplan, där det var svalt… lagom till att vi kom till Dreamlands.
  • Tidigt sommaren 2015. Vi spelade Delta Green (jag spelledde) och scenariot “Music From a Darkened Room”, ett av de läskigaste rollspelsscenarion som gjorts. För att maxa stämningen hade vi bara ett enda levande ljus, vilket gick på sommaren för att det aldrig blev helt mörkt. Ljuset brann tillslut ut, men vi spelade vidare, för det lilla ljuset ute räckte. Vi spelade hela natten och avslutade scenariot vid 4, lagom till att solen började ta sig upp.
  • Det här var långt från enda gången jag spelat rollspel så långt in på småtimmarna så jag sett solen smyga sig upp när jag spelat klart. Just den känslan av att bokstavligen ha spelat rollspel hela natten och den där känslan när man kommer ut i luften tidigt på morgonen är en jag aldrig riktigt glömmer. Ett återkommande och härligt sommarminne.
  • Midsommardagen 2017. Jag och några kompisar skulle spela Ur Varselklotet, som vi hade spelat en del innan och som de verkligen gillade. Jag spelledde dem igenom ett äventyr om farliga videoband, hypnotiserade föräldrar och videovåld – där de hade askul! Och att sedan få berätta att det var ett äventyr jag hade skrivit, vilket jag medvetet inte sa innan (för att förhoppningsvis kunna få bättre feedback) var magisk. Det var så häftigt att få se det jag skrivit komma till liv och hur kul de hade. Det var den första genomspelningen av “I skräckfilmens skugga”, som kom att bli mitt första publicerade äventyr.
  • Sommaren 2021, då jag, Micke och Gunilla ordentligt påbörjade arbetet med vår kommande Call of Cthulhu-kampanj. Att ses en gång i veckan och sitta och spåna idéer och skriva. Plus våra researchresor! Bland annat åkte vi ut en varm sommardag till Stockholms skärgård och besökte ett sekelskiftesvandrarhem för inspiration. Framförallt gjorde vi vår första resa till Lund! Och när vi stod i grönskan i Lundgård så sa vi "Lund hade verkligen fungerat perfekt som ett svenskt Arkham, vi borde nog expandera det en hel del!" Inte visste vi att vi ett år senare skulle ha fått lägga kampanjen tillfälligt på is för att det var precis det vi skulle göra, när det nu skulle bli en grundbok och äventyr till. Dessutom åt vi ordentligt med glass, för att göra det extra somrigt!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Sommaren 2008, för 15 år sedan nu, åkte jag runt i Sverige och hälsade på andra forumiter och spelade med dem. Jag träffade och spelade med sköna lirare som @Dante, @Vitulv, @Rising, @Man Mountainman, @krank, @Sodivra, @Pilzefrau (som hängde med en bit på vägen!), @Rickard, @Big Marco, @ripperdoc, @Dimfrost, @Gurgeh … Det var första gången jag träffade många av dem, och de öppnade sina hem och bjöd in mig till sina spelbord, och jag fick ibland sova på deras soffa. Totalt magiskt.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
De flesta rollspelsminnen jag kan tidsbestämma hände på sommaren och här är några urval.

Som ung spenderade jag ofta delar av somrarna i morföräldrarnas sommarstuga och två hus bort hade en familj från Gävle sin sommarstuga. Den äldste brorn där hade Mutant 2 och Sagan om Ringen (kanske även Mutant 1) och jag sprang ofta bort dit och tjatade om att få spela rollspel. Detta var min första kontakt med Mutant´s pyrisamfund som jag återkommer rätt ofta till i spel än idag.

Längan bredvid den jag växte upp i var det även en norsk grabb i min ålder som kom ner varje sommar i några år och via honom fick jag för första gången spela Dungeons & Dragons (var början på 90talet så var kanske 2:ed). Han var här några sommrar men det som grämer mig är att jag inte kan komma ihåg hans namn. Hade varit kul att höra om intresset fortfarande funnits kvar annars.

Jag fyller år i Juni och inför 15årsdagen 1994 så hängde jag och en del andra jämngamla jag spelade med på den tiden på rollspelsföreningen Likström. Likström hade då en 15års gräns så det var först på min 15årsdag på sommaren som jag tog mig dit och blev medlem i rollspelsföreningen. Lokalen i sig var rätt häftig då den tidigare varit del av ett psyksjukhus och där fanns en massa kulvertar som knöt samman olika byggnader på området. Här spelade vi bla CoC vilket blev rätt passande med lokalens historia och att rollspelsrummet hade svarta skynken runtom som bla dolde en stereo och högtalare som sl spelade upp ljudeffekter från. Är väl inte så berest när det gäller olika rollspelslokaler men den här tar lätt priset som den bästa som jag varit i. Föreningen flyttade så den lokalen finns ej kvar längre tyvärr.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
102
Det enda som kunde göra sommarstugeexilen uthärdlig var att ligga i en svettig friggebod -94 och plöja igenom storebrödernas gamla rollspelsböcker. Det grävdes guld i USA samtidigt men jag var inte så intresserad. Sen blev jag utnämnd till spelledare till hösten eftersom jag ändå hade läst allt.
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Kul tråd!

känner verkligen igen det där med att spela hela natten, att kliva ut ur en kompis hus vid 4-tiden på morgonen. Solen är redan uppe, luften ljummen men frisk. Dagen har börjat men staden sover fortfarande. Ensam gick man på stadens gator, såg knappt en människa på hela vandringen hem. För nån halvtimme ägde man staden och allt kändes möjligt. Ack du svunna ungdom!

minns även att vi gjorde något försök att sitta i mina föräldrars trädgård på somrarna. Men vinden som blåste bort rollformulär, getingar som drogs till körsbärssaften och det starka solljuset som fick oss att svettas drev oss alltid ner i källaren igen, där vi hörde hemma.🧛‍♂️
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Somrarna under senare halvan av 80-talet spelade jag mycket Mutant samt Drakar och Demoner sittande på min granne Tobbes altan eller i sittgruppen på hans gräsmatta. Många rollformulär och bullar gick det åt. Det var också innan alla skaffade mobiltelefoner och jag minns hur mina föräldrar ropade när det var dags för mig att komma hem och äta.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Om jag skall komplettera med mitt äldsta sommarrollspelsminne, så är det när vi satt på logementet på S3 i Boden sommaren 1976 och spelade långt in på natten. Jag minns när jag lämnade rummet för att gå bort till toaletten någon gång vid ett-tiden på natten och fick den uppgående solen rakt i ansiktet när jag kom ut i korridoren. Inte riktigt midnattssol, men nästan.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
De starkaste minnen jag har från somrar och rollspel bär, föga överraskande, på det nostalgiska skimmer som färgar mycket då man är på god väg att fylla halvt sekel. Här följer ett urval:

Sommaren 1984: Min morsa kommer hem med en offertmapp (en sån där med genomskinlig framsida och metallbindning för hålade papper) med Televerkets symbol stansad i ena hörnet. I denna oansenliga mapp fanns Mutant - piratkopierad på papper betalat med skattepengar - samt en ett tiotal rollformulär. Jag minns hur jag stod vid vår vinröda brevlåda och att Ölandstoken var i full blom då hon räckte över mappen. Fick även en uppsättning tärningar (där den finaste var en genomskinlig gammelrosa T20). Jag hade spelat Drakar och demoner med några kompisar ett par gånger tidigare men det här var liksom startskottet på allt.

Sommaren 1985: Jag var elva år och hela familjen var bjudna till en arbetskamrat till min morsa över midsommarhelgen. Jag minns inte var deras sommarstuga låg någonstans men det var mitt i skogen. Hennes arbetskamrat hade en son i min ålder och vi fann varandra direkt då vi båda spelade Drakar och demoner. Tyvärr hade vi inte någon DoD-box men däremot så fanns där ett hemmasnickrat svärd och en pilbåge. I dagarna tre så utforskade vi skogarna omgivna av tallar och granar, jagade av imaginära orcher och troll, med vårt läger intill ett (för mitt elvaåriga jag) gigantiskt flyttblock. Vi turades om med vem som hade svärdet (krigaren) och vem som hade pilbågen (jägaren). När jag decennier senare återvände till rollspelens värld och såg illustrationerna i Riotminds Trudvang så var det som att kastas rakt tillbaka till den där midsommarhelgen i skogen. Det var exakt så som jag föreställt mig ”vår” fantasylek.

Sommaren 1986: Jag var tolv år, skulle fylla tretton till hösten, och hade fått följa med min bästis upp till hans familjs sommarstuga i Söderhamn. Innan vi satte oss på tåget till Söderhamn hade vi gått till Stor & Liten där jag köpte Bris brygga (eller var det Nekropolis?) till Mutant och han något äventyr till Drakar och demoner. Varje gång som jag går upp till vårt vindsförråd här hemma om somrarna och den instängda doften av sommarhetta och furu sköljer över mig så skickas jag rakt tillbaks till den oinredda vinden vi sov på den sommaren. Där uppe spenderade vi kvällar och nätter med att göra rollpersoner, rita fräna monster och spånade på äventyrsidéer. Minns det som om det var igår.

Sommaren 1995: Jag är tjugoett år och bor i andra hand i en studentlägenhet längst upp i betongklossarna i Flogsta, Uppsala. Hänger på Snerikes om kvällarna, dricker portugisiskt vitt vin och finansierar tillvaron med studiemedel för en sommarkurs i Juridik där jag inte kommer ta en endaste poäng. Ett starkt minne är då jag en sen natt, det är varmt som i inferno, har fönstret öppet på vid gavel och ser blixtar spela över den mörka himlen. På stereon går ett blandband med bl.a. Sisters of Mercy, The Mission, Cure, Rosetta Stone och New Model Army. Jag sitter vid skrivbordet med tända ljus och skriver på den Kult-kampanj som vår spelgrupp ska komma igång med till hösten. Det var helt klart mitt Peak Goth-moment men också början till slutet för vår spelgrupp. Till hösten drar jag sedan till en folkhögskola och vi tappar snart kontakten med varandra. Det ska dröja till millenieskiftet innan vi åter ses…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag glömde berätta ett somrigt rollspelsminne som hände lite mer nyligen. Sommaren 2017 för att vara mer exakt. Det var en rätt jobbig sommar av en massa personliga skäl. Jag visste inte riktigt hur jag skulle processa de kämpiga grejerna som hänt, men av ett infall plockade jag fram mina Sagan om Ringen Rollspelet-böcker och läste dem. Jag blev inspirerad och skrev ihop en jättestor episk kampanj i Tolkiens Midgård. Vid den här tiden hade jag inte skrivit något rollspelsrelaterat på flera år och att återupptäcka hur kul det är att skriva rollspelsäventyr var en mäktig känsla! Sen återförenade jag min gamla spelgrupp för att spela äventyret jag skrivit vilket ledde till några alldeles fantastiska spelmöten! Och vips så var inte den sommaren så jobbig längre!
 
Top