Nekromanti Ert första rollspelsminne:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Mitt varDrakar o Demoner. Jag kom hem till min syssling på landet och de satt o samtalde vid ett bord med några böcker framför sig. På bordet låg några underligt formade tärningar. Jag fattade att det var ett spel. Och jag gjorde redan bordsspel på den tiden (10 år) av skiftande kvalitet men var hooked på fantasy. med data spel som Temple of Apshai och Gateway Gatway to Apshai så gjorde jag redan varianter av rollspel utan att förstå det själv riktigt.

Hur som heklst. jag frågade om jag fick vara med men de sa att det var för svårt. Jag frågade efter ett tag som jag fick spelleda för jag älskade ju att göra historier. Det var tysdligen ännu svårare.

Året efter hade jag gjort ett eget rollspel som jag spelledde för dem. Under det året började jag spela Mutant. Sen provade jag ElfQuest, RuneQuest, Palladium, men mest spelade jag nog EDD och Starchallenge (eget).

Men det var helt magiskt att upptäcka det första gången. Och alla regler som var så spännande. Jag köpte mitt första tärningsset med T4,T6,T8,T10.T12 och T20 som låg i ett plaströr och var röda o genomskinliga lagom "spaceade". Det var fan i mig en skatt!

Minns ni också ert första ögonblick tydligt? Berätta.

(Speciellt önskade trådskrivare: Rising, Krille, Han, Troberg... äh ni vetvilka ni är.)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Speciellt önskade trådskrivare: Rising, Krille, Han, Troberg... äh ni vetvilka ni är.
Tackar, men mitt första minne är inte så mycket att hänga i julgranen. Jag var obekant med rollspel som begrepp och företeelse, och lärde mig genom att plöja DoD, svarta boken. Som man kan förstå så blev det stolpigt och rörigt i början (vilket är anledningen till att jag alltid rekommenderar nybörjare att försöka hitta någon erfaren spelare att börja med). Underligt att jag inte gav upp egentligen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,487
Location
En mälarö
Mitt varDrakar o Demoner. Jag kom hem till min syssling på landet och de satt o samtalde vid ett bord med några böcker framför sig. På bordet låg några underligt formade tärningar. Jag fattade att det var ett spel. Och jag gjorde redan bordsspel på den tiden (10 år) av skiftande kvalitet men var hooked på fantasy. med data spel som Temple of Apshai och Gateway Gatway to Apshai så gjorde jag redan varianter av rollspel utan att förstå det själv riktigt.

Hur som heklst. jag frågade om jag fick vara med men de sa att det var för svårt. Jag frågade efter ett tag som jag fick spelleda för jag älskade ju att göra historier. Det var tysdligen ännu svårare
Året efter hade jag gjort ett eget rollspel som jag spelledde för dem. Under det året började jag spela Mutant. Sen provade jag ElfQuest, RuneQuest, Palladium, men mest spelade jag nog EDD och Starchallenge (eget).
Jag skulle vilja veta vad som hände mellan de två styckena. Fick du vara med och testa så småningom eller? För på något sätt måste du ju ha fått ett hum om vad det hela handlade om med tanke på att, som du säger, du året efter, inte bara var spelledare, utan även hade skrivit ett eget spel.

/Anders
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
"(Speciellt önskade trådskrivare: Rising, Krille, Han, Troberg... äh ni vetvilka ni är.)"
Det där fick mig nästan att inte svara på tråden.

Vad jag tror är mitt första minne är soloäventyret i DoD2 med brorsan som spelledare. Det är åtminstone ett minne jag har och det är mest logiskt att jag borde ha börjat där. Ska kanske fråga brorsan om han kommer ihåg. :gremsmile: Sedan minns jag att jag spelade Havets Vargar görtidigt, men inga detaljer eftersom det var 20 år sedan blandat med faktumet att jag var rejält ung. Jag minns bara besvikelsen när jag senare läste igenom det spännande äventyret och upptäckte att det handlade om vikingar. "Det kan man ju inte använda till DoD". :gremtongue:

/Han som minns slutet i Mörkrets Hjärta som han spelade igenom ensam med bror som spelledare
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Klassisk Dungeons & Dragons på Konvent 77 (dvs Gothcon 1) i maj 1977. Ett standard-grottröj där en magiker med en dolk provocerade två dvärgar till yxangrepp och sedan, till allas förvånging, högg ner dem i närstrid och stal deras skatter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Hm.

Några kamrater till mig fick mig att testa på Mutant Chronicles efter att vi i några månader spelat Kampen om Citadellet. Minns inte mycket av de där första gångerna, utom att allt kändes väldigt krångligt. Kamraten som drog in os andra fick inte spela för sin högreligiösa morsa, så vi spelade i största hemlighet. Jag fick alltid kassa karaktärer (iom att man slog fram dem) och övriga gänget var betydligt mer militär- och machorunkande än mig, så helt roligt var det inte alla gånger. Men ändå bet det sig fast - jag spelledde några gånger, vilket inte gick så bra. Det enda jag någonsin snattat var kampanjen "venusian apocalypse" till MC, från den lokala spelbutiken.

Ah, det var tider, det.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag har tre stycken:

Allra först satt jag och en eller två vänner och berättade historier kring en karta. En berättade världen och de andra sa vad de gjord. Det var alltid fantasymiljö. Vi visste inte då att vi rollspelade och blev glatt överraskade när vi hittade bokäventyr som vi tycke påminde om det vi gjort...

Mitt nästa rollspelsminne är från sjuan när vi sätter oss i en undangömd plats på skolan och börjar göra våra första karaktärer i första versionen av Drakar och Demoner. Tror vi han göra klart dem, men vi hann aldrig spela med dem. Killen som hade spelet köpte istället nya versionen (som jag tror en annan hade spelat i redan) och de karaktärer som vi börjat på föll i glömska.

Och så mitt första rollspelsminne med ett rollspel och där vi kom fram till spelande. Några timmar gjorde vi karaktärer i DoD2 i en klasskamrats källare. Sedan han vi spela en knapp timme av Spindelkonungens pryamid och exakt komma in i pyramiden och trigga första fällan, sedan var det dags att bryta och gå hem. Samma sammansättning av spelar återsamlades aldrig igen och mer blev inte spelat på äventyret...

Efter det började vi rollspela och fick rutiner, men jag är långt ifrån säker på vad som kom efter i turordningen, var nog jag som spelledde Döda skogen (med vansinniga feltolkningar av Expert), eller ankscenariot från Sinkadus :t6b-4: eller kanske en kompis som körde Chock... tror vi tidigt spelade en femtedel av skelletbyn också och Uppdrag i Mos Mossel, men ingen aning om vad som kom i vilken ordning.
 
G

Guest

Guest
(Speciellt önskade trådskrivare: Rising, Krille, Han, Troberg... äh ni vetvilka ni är.)
???? :gremcrazy:

Hur som helst... Började 84 med DoD, fast vi hade redan något år innan gjort egna spel där vi ritade kartor (oftast fantasy) över någon borg eller liknande, spelarna fick välja var dom gick och "spelledaren" beskrev vilka monster man mötte [för det var det ända man kunde stöta på]. Man hade 2 värden, attack och försvar, plus en T6, högst vann :)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
"(Speciellt önskade trådskrivare: Rising, Krille, Han, Troberg... äh ni vetvilka ni är.)"
Det där fick mig nästan att inte svara på tråden.


Samma här. :gremlaugh:
Första minnet av att spela var äventyret 'Shadows' till Traveller ett par år in på 80-talet. Det hann inte hända nåt speciellt innan min gubbe ramlade omkull och dog efter en kvart, så sådär vettlöst impad var jag väl inte...

Första minnet av rollspel öht var ett par annonser för AD&D som jag såg i någon amerikansk serietidning ett par år tidigare. De var i serieform och lät en följa några äventyrare som träffade på grönt slem, fällor och annat jox. Jag förstod inte riktigt upplägget utan antog att det var nån sorts brädspel (typ Drakborgen, även om den ännu låg flera år in i framtiden). Tror att jag kommer ihåg dem främst för att de visade en bild på Players Handbook, och den utgåvan hade en lättklädd krigartjej på omslaget.

--
Åke
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Tror att jag kommer ihåg dem främst för att de visade en bild på Players Handbook, och den utgåvan hade en lättklädd krigartjej på omslaget.
Är det här man ska söka svaret på frågan varför alla Khelataaromslag ser ut som de gör? :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Krille började...

Fredrik Lindberg. Så hette den dilaren som gav mig min första fix. Det var en blå låda i maj 1982, alldeles färsk. Efter att ha krälat runt bland svartalfer och troll i en kväll så beslutade jag mig att jag skulle ha. Så jag skaffade.

Nästa rollspelsminne är återigen hemma hos Fredrik Lindberg, och äventyret Spindelkonungens pyramid. Frasen "Krille får en dusch" sitter fortfarande fast i minnet.

Minnet därefter är Dungeons&Dragons röda box från 1983, även det tokfärskt vid tillfället. Det jag minns av den var att jag var mycket, mycket imponerad över att man inte behövde slå fram värden på monstren. Fast jag begrep inte vad "melee" var för nåt.

Lustigt nog har jag ytterst lite minnen av Dimöns hemlighet.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag stod i leksaksaffären i min uppväxtstad. Jag höll i en Drakar & Demoner-box, version 2.1 har jag senare lärt mig. Min mamma var med i affären och sneglade på baksidestexten som jag stod och läste ("Den flock med orcher som jagat dig...") och sa nåt i stil med "usch, ska du verkligen ha det där?". Jag svarade "ja!" med stark övertygelse, plockade fram 129:- av mina sparpengar och köpte spelet.

Strax efteråt spelledde jag brorsan och min bästa kompis, anmärkningsvärt var att jag hade en egen rollperson samtidigt som jag var spelledare, antagligen för att jag tyckte att det var så coolt att jag också ville "spela".

Mina föräldrar tycker fortfarande att hobbyn är lite småknäpp, men de har aldrig någonsin försökt bota mig.

Gordeg
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Första gången var Viking, det var totalt utflippat men vi hade kul. Nästa gång, några månader senare spelade vi DoD '91 och det var då det hela började ta fart. Vi spelade nån gång i månaden och hade kul. Men det mattades av lite ända tills jag köpte Eon, då började det på allvar och har fortsatt i snart två år.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Asså mitt första rollspel byggde fan på Temple of Apshai där man skrev in antal steg man gick i en riktning. (1-9). Så gjorde man i mitt första spel MasEnters. Du använde förflyttning jämt enligt reglerna. Jag går 5 steg å Nö. Då jag började spela det insåg jag att förflyttning kanske inte skulle funka så... Det är synd att jag inte hittar de reglerna igen. har dockl kvar 90% av Starchalklenge V1 handskrivet från 84. DET är mumma. Yrke Hora kräver KAR>15. :gremsmile:

Asså jag såg de där tärningarna pålandet. Inne i stan då skolan bäörjade hade nån köpt Mutant. jag lånade reglerna och läste dem och var helt genuint intresserad av regler mer än världen. Då det stod att en rollperson blir medvetslös skulle spelaren gå ut ur rummet tolkade jag som att man kunde svimma av spänningen i spelet.

Så jag började läsa regler. Spelade lite men sklrev mer regler. Kanske var det därför som reglerna blev lite... Så där.
 
Top